Mette svarar del 19

Dags för lite svar på era fotofrågor igen! Har ni fler kan ni ställa dem i det här gamla inlägget (så kan jag hålla reda på dem). Tack ;-)

Fler svar hittar ni om ni klickar på kategorin "Mette svarar" i marginalen.




Ida:

Hej, hur får du så klara och fina färger i bilderna? hur redigerar du? mvh Ida


Pepe:

Hey Mette, Jag imponeras av ditt arbete. Kanske framförallt din känsla för ljus. Min fråga: Jag älskar ofta färgerna i dina bilder. Väldigt rika, men aldrig överdrivna. Kan du ge några pointers? Hur gör du? Jag tycker rent generellt att det är lite svårt att redan i kameran få till rätt, och vassa, färger. Jag fotar med Nikon D200.

Svar:

Hej Ida och Pepe!

När bilden kommer rakt ur kameran är den sällan särskilt fin, utan tvärtom ganska grådaskig och "trött". Detta kan man göra mycket med i Photoshop. Först och främst är det en fråga om ifall man fotograferar i raw-format eller jpg-format. Om du fotograferar i raw kan du behålla all bildinformation mycket längre i redigeringen (ställer du in kameran på jpg direkt komprimerar den bilderna och då försvinner alltid viss information). Observera dock att du inte kan titta på raw-filer i vanliga bildvisningsprogrammen. Är du nybörjare kan du absolut hålla dig till jpg-formatet tills du känner dig redo att gå ett steg längre.

I Photoshop justerar jag kontrasten i Nivåer, ställer färgbalans, ökar mättnaden lite, och så jobbar jag en hel del med olika skuggning/efterbelysningseffekter. Du kan maskera olika delar av bilden och använda olika verktyg på dem - det är sällan man kan göra samma grej på hela bilden hela tiden (du kan till exempel behöva göra himlen mörkare och ansikten ljusare). Detta är grunderna. Sedan går det alltid att finlira i evighet i PS, det programmet kan man liksom inte bli fullärd i. Gå igenom de olika "Tutorials" som finns i programmets Hjälp-meny, eller gå in på Webdesignskolan eller Moderskeppet. Det absolut allra viktigaste för att komma framåt är att testa sig fram, jobba mycket i programmet och prova så mycket olika verktyg och menyverktyg du bara kan! Jag lär mig fortfarande något nytt nästan varje gång jag redigerar.



Anna-Carin:

Hej igen! Tittade på bröllopsfotografierna och jag undrar hur gör du, där du lagt fokus på hennes ansikte och blommorna,hals och halsband är suddigt.

Svar:

Du sätter skärpan på rätt ställe genom att fokusera med antingen manuell fokus eller autofokus. Rikta fokuspunkten (den ser du inne i kameran) på det du vill ska vara skarpt och håll inne knappen till hälften om du sedan vill flytta kameran så att utsnittet blir annorlunda (dvs inte fokusera i mitten av bilden). Kort skärpedjup får man genom att använda en stor bländaröppning. Ju större bländare, desto kortare skärpedjup.

Läs mer om bländare i det här inlägget.



Anonym:

Ställer inte du ut någonting på fotomässan i Älvsjö? =(.


Svar:

Nä.



Helena:


Hej Mette! Jag funderar på att köpa mig ett macro-objektiv till min 400d. Jag var i en fotoaffär och blev rekommenderad att köpa ett Tamron Af 90/2,8 Sp Di 1:1, min fråga är nu vad Du tycker om det? Eller har du något förslag på något annat objektiv du tycker är bra?

Svar:


Jag känner inte till just det objektivet men skulle tro att det är bra om de rekommenderar det. Det är viktigt att prova det och se om det är vad man söker. Ta med kameran till butiken och be att få testa. Här har jag tidigare skrivit om makroobjektiv.




Maria:


Hejsan, jag är en porträttfotograf. nu skall jag köpa ett till objektiv till min kamera(har från tidigare 50/1,8 , 18-135, och 55-200), och undrar vilket av dessa som lämpar sig bäst för porträttfotografering: Tamron 28-75/2,8 Tamron 90/2,8 Nikon AF 85/1,8 (har sett att många fotograferar använder 28-75, men de flesta rekommenderar 85/1,8) tacksam för svar :)

Svar:

Med tanke på vad du har för objektiv redan, gissar jag att du nu letar efter ett med bättre (=större) bländare än de du redan har (som ju annars täcker upp fint på alla brännvidder). En större bländare ger kortare skärpedjup (när det är skarpt i ett plan och suddigt både framför och bakom, olika mycket beroende på hur stor bländare man har). Man kan säga att 2.8 är ett standardmått för de lite bättre objektiven (till skillnad från budgetobjektiven som ofta har 3.5 - 5.6). Bländare 1.8 är alltså ännu bättre. En stor bländare gör (förutom skärpedjupet) också att du kan fotografera under lägre ljusförhållanden (mörkare) än annars - öppningen är större och släpper därför in mer ljus.

För porträttbilder på nära håll behöver du minst 70mm-lins för att personen inte ska se förvrängd ut (som man gör när man blir fotograferad med vidvinkel) så både 85 mm och 90 mm funkar bra om du har fullformatssensor. Har du brännviddsförlängning på din kamera (tex har en Canon 400 D brännviddsförlängningen 1,6) ska du multiplicera det talet med brännvidden för att få den "korrekta", dvs vad den motsvarar på en kamera med fullformatssensor. Du "klarar" dig alltså med lägre brännvidd med en 400 D än med en fullformatssensor i just detta avseendet.



Ulrika:


Så duktig du är! Jag har nog en lite ovanlig fråga. Men jag är nyfiken på hur du får dem du fotar att skratta så fint. Drar du en vits eller ber du dem säga banan kanske =)?

Svar:


Tack Ulrika ;-) Banan får man ta till ibland men de flesta brukar faktiskt skratta ganska automatiskt när man väl lärt känna dem lite grann! Här har jag skrivit mer om leenden på bild.




Hoppas ni hittar svar på era frågor! Har ni fler kan ni läsa inläggen i kategorin "Mette svarar" eller skriva en ny fråga här (men läs gärna igenom först så att jag inte redan svarat på samma fråga ;-) tack)

Kommentarer
Postat av: Vinnarlinda

Aaah, det där med mättnaden var ju jättebra!



Ulrika: När du träffar Mette förstår du hur hon får alla att skratta. Hon är så härlig och ordfyndig så man kan inte låta bli. Man blir ju glad bara av att tänka på henne.

2008-11-18 @ 17:17:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0