Mette svarar del 9

Här kan du läsa det första inlägget och ställa frågor!

Helena:   Jag ska få en kamera i födelsedagspresent av min man. Jag ska få välja mellan en Nikon D60 med ett 18-55 objektiv, eller en Canon EOS 400D med 18-55 objektiv. Jag har aldrig haft en systemkamera så jag kan inte så mycket. Vilken av dessa skulle du rekomendera?

Svar:   De två kamerorna är såpass likvärdiga att det nog är hugget som stucket! Jag föreslår att du går in i en affär och "känner" på kamerorna, och ta den du gillar bäst helt enkelt. Kanske väger jag möjligen över åt Nikon lite grann, tror att skärpan är lite bättre på den men det är så pyttelite att det förmodligen inte gör någon skillnad för dig. Lycka till och berätta sen gärna vilken det blev och ifall du är nöjd!


Therese:  
Hur lång tid brukar dina kunder få vänta, från att du har tagit korten tills dom får en första titt, och sedan välja ut vilka bilder dom vill ha?


Svar:   Leveranstiden för bilderna är olika beroende på årstid/säsong och dessutom på hur mina uppdrag ligger utspridda. Du kan läsa här vad jag gör med bilderna efter fotograferingen. Har jag bara korta uppdrag blir leveranstiden inte så lång, har jag flera heldagsbröllop i rad blir den längre. Ett heldagsbröllop kan ta ett par veckor att göra klart, och det är mycket annat som också ska hinnas med i företaget under veckorna. Jag tar allt i tur och ordning, det är det viktigaste för mig! Någon sällsynt gång när det är väldigt bråttom kan något uppdrag komma före, men det är ovanligt. I avtalen står det leveranstid 4-8 veckor, men också att jag alltid gör mitt bästa för att det ska gå så snabbt som möjligt! Det är alltså inte så att bilden är färdig direkt i kameran bara för att den är digital, utan varje bild tar i snitt en kvart att göra klar från det att jag lägger in dem i datorn tills det att jag gjort beställningen.

Efter fotograferingen sorterar och redigerar jag bilderna helt färdiga, framkallar dom i storleken 9x13 cm på labb, kollar igenom dem och skickar dem sedan till kunden på posten (eller om de hämtar) för att de ska kunna välja hemma i lugn och ro. Detta är det sätt som fungerar bäst för mig i arbetsflödet. En del fotografer låter kunden välja från råkopiorna via elektroniska album för att spara tid - det har hänt att jag gjort det men jag tycker bättre om att lämna ifrån mig helt färdiga bilder! Det känns alltid osäkert att ha oredigerade bilder på vift ute i cyberrymden :-)

Jag har också medvetet valt att blogga bilderna först när alla är klara och på väg till kunden. Då blir det en rutin efter varje avslutad redigering.

Det var allt för denna gång!

/Mette





Kommentarer
Postat av: Helena

Hej! Tack så mycket för tipset ang. kameran. Det blev dock en canon till slut. Det var den som kändes bäst när jag kollade lite på dem i affären. Men nu har jag fullt upp med att försöka lära kameran. Hade tänkt att köpa boken Digitalfotografering för alla, som du tipsat om i ett tidigare inlägg, så jag kan lära mig mer och på så sätt försöka utnyttja alla funktioner som finns i kameran, blir ju lite roligare då!

2008-05-08 @ 15:17:15
URL: http://hemmyh.blogg.se
Postat av: Helena

Hej! Om du vill får du gärna gå in på min sida och kolla på några bilder som jag har tagit med min nya kamera. Tips om förbättring tas tacksamt emot =)
//Helena

2008-05-27 @ 08:15:11
URL: http://hemmyh.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0