En Oscar till mamma (nästan)

I natt fick Ang Lee en Oscar för bästa regi av filmen Life of Pi. Den fick dessutom tre till! Filmen har ju egentligen ingenting med min mamma Meta att göra, men hon har översatt boken (Berättelsen om Pi) av Yann Martel till svenska för tio år sedan. Men även om det bara är samma grundhistoria, så känns det som om hon fått en liten del i en Oscar :-) (men det är den stolta dotterns högst personliga uppfattning när mamman översatt en suverän bok som sedan blir film).
 
Båda är grymt bra. Mest boken såklart... Läs den! Finns på biblioteket. Filmen går fortfarande på en del biografer, bland annat en extraföreställning på Scala Bio i Båstad den 9 mars.
 
Idag är vi också grymt stolta över att vara skåningar, när Malik Bendjelloul fick Oscarn för bästa dokumentär: Searching for Sugarman. Se den på Headweb här eller på Scala Bio 5 mars.
 
Det var dagens tips!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: meta ottosson

Sakta i backarna: äras den som äras bör, dvs Yann Martel! Men tack i alla fall!

2013-02-26 @ 08:47:15
Postat av: Hanna

Kul med din mamma! Översätter hon fortfarande?

Så otroligt bra med Searching for Sugarman! Såg den för några månader sen och tycker den är otroligt fin och den visar så bra att verkligheten överträffar dikten och att det finns så många fascinerande människor.

Jag gör själv min debut som dokumentärfilmare, tillsammans med min man som har gjort fyra tidigare dokumentärer. Vi har flera som börjar bli klara som vi ska sprida internationellt. Maliks framgång ger verkligen inspiration, speciellt då många inte trodde på hans film under arbetets gång. Så är det ofta. Då måste man själv tro på filmerna.

Svar: Hej Hanna! Ja, min mamma översätter nog tills hon inte orkar hålla i en penna längre :-). Så kul att du också gör dokumentärer! Vad heter era filmer? Tipsa gärna läsarna här! Och lycka till med lanseringen :-)
Fotograf Mette Ottosson

2013-03-02 @ 14:38:40
Postat av: Hanna

Bra att veta ifall vi behöver översättare framöver!

Tack så mycket! Gullig du är. De nya filmerna har inte kommit än men det kommer finnas mer info på vår hemsida http://www.realityfilm.org/
Det finns lite sneak-pekas på en av filmerna.
Jag säger till när min debutfilm har premiär :) Längtar efter det.

Min man har bland annat gjort "Jag vill inte leva detta livet" och "Islams barn i folkhemmet" som har visats i svt.

Svar: Spännande! Jag har inte sett dem, men det låter som viktiga filmer. Heja heja!
Fotograf Mette Ottosson

2013-03-07 @ 22:34:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0