Bröllopsfotografens år, filmtips och mörkerseende

Jag läser det på många andra fotografbloggar: hur tidsbristen råder från påsk till jul. Sommarmånaderna kantas av tätt, tätt skrivna kalenderblad, nästan inga lediga helger med familj och vänner, tidiga morgnar och arbetskvällar ända tills natten faller.
 
När hösten kommer är vi lite trötta kan man säga, även om vi haft semester. Då gäller det att lyfta sig i kragen, älska sitt jobb ännu mer, och se fram emot saker som julrush och myskvällar framför brasan. För lite lugnare blir det trots allt på hösten, när bröllopslördagarna inte är lika många (men ha tålamod även om mejlsvaret inte kommer på studs; jag svarar alltid så snart jag kan - tack!).
 
När vi nu inte vann på Lotto sist heller och därmed inte kan köpa en egen ö i Söderhavet, är ett av mina botemedel mot sketmörkret är bra film. Ja, eller dåliga också, då och då. Hehe. Några av mina favoriter:
 
Det Stora Blå
Cinema Paradiso
Drive
Good Will Hunting
Meet Joe Black
The Thomas Crown Affair (både gamla & nya versionen)
Out of Sight
 
(Jag skulle också kunna ägna varje tv-minut åt gamla polisserier och deckare, no problemas, men de får inte plats här. Jag gillar alla.)
 
Vilka är dina bästa filmer, och har du några oväntade tips åt mig och Tim som sett det mesta som visats i Sverige? Eller tå dina fellow bloggläsare?
 
Tack!
 
 
 
Idag redigerar jag vidare på Anna & Roberths 238 st bröllopsbilder:
 
 
Skogen. 7 juli 2012.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Minna

Det var så längesedan jag hann se en film att jag är helt borta i vad det finns för filmer nu för tiden! Däremot så finns det vissa som etsat sig fast från förr. En positiv sådan är en film som heter Svart katt, Vit katt. Tror den är serbo-kroatisk, och den ska ses utan förväntningar - då får man en härlig överraskning! :)
En sådan negativ etsning är däremot en spansk film som heter Tango, vad jag minns så var det det enda de gjorde hela filmen - dansade tango!
Annars vet jag att jag har en låååång mental lista på filmer från de senaste 5 åren som jag jätte gärna vill se - jag ska bara hitta den först! ;)

Svar: Just det, den ja - Milan Kundera, va? Nä, Kusturica? Tror inte jag sett den. Såg däremot en annan film från samma region för några år sedan som var en underbar kärlekshistoria, minns inte allt men det var en sorts roadmovie om en ung man och hans kärlek. Fantastisk, bara synd jag inte minns namnet :-)
Fotograf Mette Ottosson

2012-09-27 @ 15:22:23
Postat av: Koffe

Back to the future såklart. Men några bra filmer jag såg senast var, crazy, stupid, love. Friends with benefits. Friends with kids!

Svar: Back to the future, ja den är fantastisk! Tack för de andra tipsen också, har inte sett någon av dem!
Fotograf Mette Ottosson

2012-09-27 @ 15:47:04
URL: http://fotokoffe.blogg.se/
Postat av: Lotte

Nu vet jag ju inte hur det är med era tyskakunskaper, men de tyska filmerna Keinohrhasen, Zweiohrküken und Kokowääh är underbara, söta och roliga filmer som passar perfekt under täcket och med en kopp varm kakao en kylig höstdag :)

Svar: Haha, Lotte, de LÅTER ju iaf helt supersköna! Vi kan lite tyska faktiskt, men inte så mycket. Vilken bra idé att öva på språket med tysk film!
Fotograf Mette Ottosson

2012-09-27 @ 16:03:17
URL: http://kunterbunt.blogg.se
Postat av: Solveig

Lennart och jag såg nyligen "En oväntad vänskap". Den satte igång en lång och givande diskussion, så den tycker jag att ni skall se! Sen är jag säker på att ni redan sett dom här: Big Lebowski,Sideways, Himmel över Berlin (Wim Wenders) Requiem for a Dream,? - Men dom här kanske ni inte har sett: Dogtooth,Melancholia,Waltz with Bashir? Jepp - det var dom som poppade upp jättesnabbt. Några feelgood, några tunga men tänkvärda...Du lär väl få fullt med kommentarer nu, så jag lämnar dig med detta..;) PoK o hälsa godingen

Svar: Bra tips, Solveig! Flera som vi inte sett! Tack så mycket och hälsa Lennart du också. Vi KANSKE ska till Gbg en sväng i höst, jag hör av mig då om vi nu skulle kunna klämma in en KRAM åtminstone ;-D
Fotograf Mette Ottosson

2012-09-27 @ 16:35:11
URL: http://www.solveigholstein.se
Postat av: meta ottosson

Snön på Kilimanjaro, The Descendants bl a

2012-09-28 @ 12:07:33
Postat av: meta ottosson

Glömde: Kramer mot Kramer

2012-09-28 @ 12:09:28
Postat av: s p i n d e l t j e j e n (och lilla Pyret i magen)

Jag älskar "Det stora blå" :D

Svar: JAG MED! Och vet du att familjen Mayol håller till här i krokarna? Det visste du inte, va!
Fotograf Mette Ottosson

2012-09-28 @ 16:28:35
URL: http://spindeltjejen.se
Postat av: Lillian

Om du gillar brittisk lite galet kan jag rekommendera Paul. Hur skön som helst! Samma par är med i Hot fuzz, också den idiotrolig.
Till en annan genre: Machinegun preacher. En film som berör.
Ja, det var väl några av de senare filmerna vi tittat på hemma! :-)

Svar: Tack Lillian, vilka bra tips! Har inte sett en enda av dem, då har vi att se fram emot :-)
Fotograf Mette Ottosson

2012-09-29 @ 22:40:07
URL: http://lilliansfoto.blogg.se
Postat av: Malin

Håller med om "Crazy, stupid, love". gapskrattade mycket! Annars vill jag tipsa om "Fantastic mr Fox" (vi låtsas inte om att boken är bättre, för det är en animerad film och jag älskar rösterna till alla rävarna!), the Intouchables (fransk film som nyligen verkar ha kommit på bio i Sverige) och en gammal favorit: "Mona Lisas leende". Hoppas ni hittar något :) kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0