Om actions: Stina, i "vintage black & white"

I Photoshop kan man antingen göra allting helt själv, och/eller så kan man köpa färdiga actions (finns också gratis). En förprogrammerad action kan förändra din bild på olika sätt, och action heter den för att du bara behöver trycka på Play och så utför programmet flera steg i rad åt dig.

Jag har ett helt gäng actions, men använder bara ett fåtal. Någon tar jag en bit av och sätter ihop med en annan, någon använder jag med lägre opacitet. Och så har jag gjort ett gäng egna för sådant som jag gör på varje bild (tex signera, lite mer mättnad och kontrast, kombinationer av flera).

I fotografvärlden går det förstås modevågor som i alla andra branscher. Just nu är det till exempel många som gillar en dovare, mindre kontrastrik svartvit, som förr när man gjorde en slöjning i mörkrummet (belyste ett papper snabbt i vanligt ljus, för att få en gråaktig slöjeffekt. Eller oftare; råkade slöja det). Jag älskar färg, som ni nog redan vet, och är inte så vansinnigt förtjust i slöjade bilder, men - plötsligt händer det. Ibland hittar man helt enkelt en bild som passar.



Stina Loo en vecka innan hon födde sin flicka Emmy.
Action: Vintage, därefter har jag dragit ner mättnaden till noll (plus lite annat av mina vanliga PS-reglage)


Vintage finns att ladda ner gratis i ett actionpack hos Pioneer Woman.

Bra köpeactions finns hos Totally Rad Actions och Kevin Kubota.




Kommentarer
Postat av: Evelina

Underbart! Tack! Ska testa imorgon :)

2011-11-01 @ 16:58:05
URL: http://www.blogg.evelinasfoto.se
Postat av: becca

Bra tips ! :) Ska kika på de :)

2011-11-01 @ 18:07:18
URL: http://fotobex.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag lyckas inte... Det går inte att öppna. Hur gööör man? :)

2011-11-06 @ 15:42:13
URL: http://www.evelinasfoto.se
Postat av: Anneli - A'la Foto

Nä, jag gillar inte heller de här slöjbilderna! Tycker de är extremt tråkiga i de allra flesta lägen men visst, en och annan kan passa i det! Jag är som du, en färgmänniska! Jag är också en människa som inte tror på trender! Varken i kläder, livsstil eller fotografering. Jag tror att man ska göra sin sak och göra det bra och då blir det både bra och eftertraktat! :O)))



Jag önskar dig en skön söndag!

2011-11-20 @ 01:12:03
URL: http://alafoto.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0