Vi värmer oss med tomatsoppa!

Ny snöstorm på ingång med klass 1-varning, dvs 2 dm snö och kuling! Morgondagens fotografering på Hotell Paletten bestämde vi raskt att flytta till nästa vecka istället. Jag vill ju inte att varken de eller jag ska riskera livet (med tanke på förra veckans snöstorm som orsakade 70 bilolyckor bara i Skåne) och känns inte helt ok att ringa en kvart före och berätta att man sitter fast i snödrevet här uppe på höjden...

Ikväll laddar vi med att tända brasan och en min hemlagade tomatsoppa tror jag! (minns du den, Emma?)

Här kommer receptet om du är sugen (den var på mina julkort 2006):


Mettes tomatsoppa

  • Skala och hacka en gul lök, en rödlök, en schalottenlök och tre stora vitlöksklyftor. Fräs dem mjuka i en stor kastrull i ca 30 g smör.
  • Häll i tre paket/burkar passerade tomater, fyra färska hackade tomater, tre tärningar grönsaksbuljong och 1,5 liter vatten.
  • Krydda efter behag med paprikapulver, chilipulver, cayennepeppar, tabasco och nymalen svartpeppar (salta inte förrän vid bordet eftersom buljongen är ganska salt).
  • Låt koka upp och mixa soppan slät med handmixer. Låt puttra ca 20 minuter. Häll i lite grädde och låt puttra ca tio minuter till.
  • Servera med: färsk riven parmesan, en klick creme fraiche, färska basilikablad

Gott med nybakat bröd, smör och cheddarost till!


2 februari 2010 på Salomonhög:






















Kommentarer
Postat av: a home far away

Oohhh hjälp så mycket snö ni har, helt underbart!



Ha en fin dag

Kram Gunilla i Singapore

2010-02-02 @ 15:56:32
URL: http://www.vitaanglar.blogspot.com
Postat av: Anna

Åh, så mycket härlig snö ni har fått däruppe! Längtar genast hem till Bjäre!

(grinden är dagens favvo... :) )

2010-02-03 @ 08:23:18
URL: http://www.subclip.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0