Sluta sno!

Eftersom jag gärna vill hjälpa nya fotografer i branschen och väl minns hur svårt jag själv tyckte det var i början, brukar jag försöka ge så goda råd jag kan. De flesta frågorna handlar om prissättning och framförallt vid bröllopsfotograferingar. För att de inte ska vara rädda för att ta betalt för allt jobb man faktiskt lägger ner, har jag ibland skickat dem mina prislistor (sex sidor) och informationsbrev/checklista (två sidor) för jämförelse. Det tycker jag själv skulle vara till stor hjälp men jag har också alltid påpekat att det är något att titta på men att de själva får skapa sina prislistor efter eget huvud.

Nu har mina prislistor och checklistan dykt upp vid flera tillfällen där fotograferna rakt av kopierat mina paket, paketnamnen, texter och formuleringar. Detta vet jag, eftersom jag under åren har ägnat många, många dagar åt att formulera dessa ord till från ingenting till meningar, funderat på frågor, satt samman paket och förbättrat för varje ny säsong.

(ofta är priserna hos den andra fotografen för exakt samma tjänster och innehåll dessutom halverade vilket i sammanhanget känns riktigt oschysst. "Jag gör exakt samma paket som Mette men dumpar priserna så att de väljer mig" gissar jag är tanken? För övrigt riskerar den andra fotografen ju faktiskt att hamna i rätt dålig dager om kunden begärt in material från oss båda, och har koll på att jag har jobbat med det här i ganska många år nu - men det är en bisak och kanske bara rätt åt dem?)


Alltså; sluta sno för f-n! Formulera dina egna prispaket, dina egna frågor till kunden med tips och råd! Jag brukar tycka att jag är rätt snäll, men här tar faktiskt mitt tålamod slut. Läs på om upphovsrätt och citaträtt, om du inte vet vad som gäller. Jag tipsar jättegärna precis som tidigare men några fler materialutskick blir det INTE till nyblivna bröllopsfotografer.

Jag lägger till ett par saker så att ni inte tror att det är missunnsamhet eller något annat jag skriver om:

- Olika prisnivåer är jättebra! Man SKA kunna välja en fotograf som passar ens budget, och i början är det självklart att man som fotograf tar mindre betalt än om man har många års erfarenhet.

- Jag tycker att konkurrens är toppen och jag uppmuntrar och hjälper gärna nya kollegor i branschen. Det blir bättre för alla om det finns möjlighet för kunden att välja olika prisnivå, erfarenhet, och kvalitet.

Fler fotografer (som tänker själva) åt folket!



Hälsningar Dagens Surpuppa (MORR!)



Kommentarer
Postat av: Eva Hagbjärn

Fy sjutton va' fräckt. Men otack är världens lön, det vet du väl? Finns alltid folk som är döfräcka. Det värsta är väl att de inte ens skäms!

Grrrr från mej oxå!!!

KRAM

2009-06-10 @ 19:38:55
URL: http://hovdamen.blogspot.com
Postat av: meta ottosson

Väl talat! Och jag tycker inte alls att du gör ett "surpuppigt" intryck. Du är i din fulla rätt att bli upprörd.

2009-06-10 @ 20:18:53
Postat av: MICHAELA D

oj! förstår dig verkligen, gud vad tråkigt!

2009-06-10 @ 21:02:56
URL: http://michaelaa.webblogg.se/
Postat av: Linda i Ludvika

ja, du vet vad jag tycker. Håller på dig Mette!

2009-06-10 @ 21:28:27
Postat av: Fotograf Emma Sandström

Usch och fy!! Dessa männsikor gör det verkligen inte lättare för oss nya som bara vill ha lite hjälp. Jag vet själv hur svårt det är att sätta pris på sitt eget arbete och komma på alla saker man ska fråga kunderna osv. men att sno skulle jag aldrig få för mig. Jag har sett många "nya" som tagit rakt av från etablerade fotografer och det är verkligen inte okej!



Usch, fy för sånna männsikor!!

2009-06-10 @ 22:25:35
URL: http://puppyeye.blogg.se/
Postat av: Stefan

En Fake-it-until-you-make stil, inte najs! Samtidigt bekräftar det hur bra du är :)

2009-06-11 @ 00:11:09
URL: http://the.crazyhor.se
Postat av: Anna-Carin

Hej! du gör absolut inte fel som ryter ifrån.Det skulle jag också göra.

Ha en bra dag / Anna-Carin

2009-06-11 @ 10:48:19
URL: http://annacarinsfoto.blogg.se/
Postat av: Pernilla Söderkvist

Helt rätt! Du är ingen surpuppa, tvärtom är du en snäll människa som fått nog. Klart man måste säga ifrån! Minns såväl den dag jag upptäckte en helsidesannons i Barometern som innehöll min artikel, bild och fotobyline(!)

Jag blev helt förskräckt. Det blir jag än idag, när jag tänker på det faktiskt. Men jag fick ersättning för övertrampet.



Sköt om dej och ha det så fint!



Kram från reportern Pernilla, två veckor från att bli mamma :)

2009-06-11 @ 11:58:52
Postat av: Ann-Louise

Det där var uppfriskande! Vi är alltid så snälla och tillmötesgående, både på bloggen och IRL. Fram för fler surpuppor och mindre lismande typer;) Och det menar jag faktiskt!

2009-06-11 @ 18:13:43
URL: http://40taggaren.bloggagratis.se
Postat av: Karin

"BILLIGT" gjort - billigt som i sjabbigt och osportsligt.



Man blir såklart alltid lika förbannad på månnsikor som utnyttjar andra och kopierar. Kopiering händer tyvärr i alla industrier och på alla arbetsplatser.



Var arg, men inte alltför bitter, de kommer ändå aldrig kunna prestera de resultat du gör för det kluriga med foto är att man måste vara riktigt bra bakom kameran (in action) för att nå bra resultat. Det kan man inte fuska sig till!

De som uppskattar och förstår det kommer INTE välja bort dig.



Stå på dig!!!





2009-06-11 @ 19:41:33
Postat av: Anonym

Jag tycker mest att det är intressant att du kan skicka prisuppgifter etc till andra fotografer men inte till ev kunder som inte har bokat datum än. Man blir tillräckligt trött ändå av alla bröllopsbestyr och behöver verkligen inte att folk man skulle vilja anlita inte kan lämna ut befintliga prisuppgifter förrän man bokat datum. Man behöver prisuppgifter för att kunna avgöra om en tjänst är värt besväret att försöka passa ihop med allt annat. Nu känner jag mig som en tjurpuppa, men jag är trött!

2009-06-16 @ 13:01:23
Postat av: * M E T T E * svarar

Anonym tjurpuppa:



Jag förstår att det är mycket att hålla reda på när man planerar ett bröllop. Det du kanske inte är medveten om är att jag får mellan femton och tjugo förfrågningar i VECKAN om bröllopsfotograferingar, och eftersom jag skickar alla mina prislistor med post skulle det bli väldigt dyrt och helt enkelt ohållbart att skicka priser till alla som frågar. Det finns ju bara ett visst antal lördagar på året och jag är bara en person som tyvärr inte kan dela på mig hur gärna jag än vill!



Istället gör jag så att jag preliminärbokar direkt när någon frågar (så länge datumet är ledigt förstås), skickar den sexsidiga prislistan (som jag av förklarliga skäl inte hinner läsa upp per telefon) och så har man tio dagar på sig att fundera innan sista bokningsdatum. Om du hade lämnat din mailadress här eller presenterat dig och framförallt vad du egentligen undrade igår när du ringde kunde jag förklarat allt detta för dig, istället för att hitta på ett datum som jag ju dessutom faktiskt redan är bokad vilket onödiggjorde ett fortsatt samtal om bröllopspriser. Jag berättar gärna i korthet hur paketen och priserna är upplagda och vad det börjar på (minsta paketet för 2009 ligger på 4200 kr, för 2010 på 4300 kr, men som sagt är prislistan lång med många olika valmöjligheter och därför är det alltid enklast att få alltihop på samma gång.



De fotografer som har fått min prislista genom åren kan jag räkna på mina tio fingrar och de har fått en kopia i handen när de varit här hos mig för ett möte. Inget att hetsa upp sig över alltså. Kollegorna är dessutom inte bundna till ett datum, som ju är anledningen till att jag inte kan skicka ut prislistorna till alla som frågar.



Hoppas det var svar nog. Tjurpuppa kan vi alla vara emellanåt men lämna gärna ditt namn nästa gång så känns det bättre att svara dig!



Bästa hälsningar Mette







2009-06-16 @ 13:23:39
URL: http://mettesfoto.blogg.se/
Postat av: Linda i Ludvika

SNÅLA INTE på bröllopsfotografen! Fotona ska finnas i många, många år. Har du inte råd att anlita en bra fotograf- flytta fram bröllopet!!!Ta en dag i oktober t ex, då kanske Mette är ledig och du blir garanterat nöjd med korten!

2009-06-17 @ 14:02:09
Postat av: ulrica

Usch, så fräckt!

Jag som själv är nybörjare skulle ju vara extremt tacksam över att få se en yrkesfotografs prissättning för att skapa mig en uppfattning om olika erbjudanden, paket och prislägen. Att jag sedan inte kan ta samma typ av betalning nämner du också och det är ju självklart, för jag har inte samma erfarenhet och i mitt fall så frilansar jag dessutom och har inte detta som huvudsaklig inkomstkälla.



MEN att fräckt sno något som man fått se i syfte om att själv skapa sig en hyfsat bra grund att stå på och sedan kapa priserna på samma typ av paket, det känns oerhört knasigt och otacksamt!!



Jag tycker absolut INTE att du är en surpuppa när du biter ifrån, snarare tvärtom. Och jag kan bara hoppas att om och när du hjälper någon nybörjare igen så är de förnuftiga nog att vara tacksamma över den hjälpen framåt!



Varma hälsningar

Ulrica

2009-06-17 @ 15:13:26
URL: http://www.fotografulrica.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0