Mette svarar del 18

God kväll!

Här kommer ett snabbsvar till Cissi och er andra som undrar:

Cissi:

Hej! Jag lästa någonstans på din blogg för ett tag sen att du alltid märker dina bilder digitalt innan du lägger upp dem på bloggen. Tänkte fråga om du inte kunde beskriva hur du gör detta? Är det bara den lilla texten man kan se i ramen på dina bilder eller gör du det på något annat sätt också. Skulle uppskatta ett snabbt svar om det går, ska nämligen göra en hemsida som projektarbete i skolan och vill skydda bilderna :) Hälsningar, Cissi


Svar:


Hej Cissi! Jag märker bilderna i Photoshop. Då följer det med bilden var den än hamnar. Gör så här:

  • Gå in i menyn File - sedan File info - och Description (Arkiv-menyn på svenska)
  • Skriv ditt namn på författarraden (glöm inte copyrighttecknet som du skapar genom att hålla ner Alt-knappen och knappa in 0169 på det numeriska tangentbordet)
  • På raden Copyrightstatus väljer du Copyrighted
  • Och längst ner på Copyright Info URL skriver du in om du har en hemsidesadress eller bloggadress. Då visas ett litet © - tecken i bildtiteln varje gång bilden är öppnad i Photoshop.

Du kan självklart fylla i fler fält - ja, till och med allihop ;-)

Man kan göra detta som ett makro också, då spelar du bara in processen och så är det bara att välja och klicka på Play nästa gång (mer om makron en annan dag!)

Du kan och göra detta i Bridge och då märka en hel massa bilder samtidigt, men 1) jag kan inte Bridge ännu (jag vet, skäms på mig) och 2) jag tror ni är fler som har Photoshop

Hej hej!

Kommentarer
Postat av: Cissi

Tack så jättemycket för svaret!! :)

2008-11-05 @ 17:50:36
URL: http://faantastic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0