Frågor & svar om maran

Det kommer frågor på mailen! Här är några svar. Läs även detta inlägget (klicka för att komma dit)!

Får man beskära bilden?

Nej, som originalet ska den vara.  Uppdatering: Ja, det får man! Läs mer här.

Får man skriva något till varje bild på sin blogg?


Nej, då får man ett försprång jämfört med de som inte har bloggar. Bara bilden och temats namn, tycker jag! När vinnarna är avgjorda, får ni såklart gärna göra vad ni vill med bild & text och blogginlägg :-)

Får man göra en pratbubbla eller skriva text i bilden?

Nej, samma sak här, bara bilden.

Får man rätta färger och kontrast?


Japp.

Om man har en blogg, måste man ändå ladda upp albumet på Crimson?


Vid närmare eftertanke, JA, för att jag ska kunna jämföra allas bilder på ett bra sätt!

Får man lägga till sin signatur på bilden?

Signatur går bra förstås!

Är det ok att göra ett foto svartvitt men att spara någon detalj i färg?

 
Jag tycker nog det ska vara färgbilder. Kanske svartvitt nästa gång det blir tävling! Uppdatering: Ja, det får man! Läs mer här.

Får man skala ner bilderna? Med 12mp så blir det ju tio rätt stora och tunga bildfiler?


Detta är ett tips men inte ett måste: skala inte ner bilderna innan ni laddar upp dem på Crimson. Då blir det alltför dålig kvalitet i portfolion, eftersom den automatiskt gör bilderna lågupplösta. Det är också bra om ni redan laddat upp dem på Crimson i bästa kvalitet, om ni vinner och ska skicka bild/er till mig för förstoring!

Ni ska alltså INTE skicka några bilder direkt till min mail, då brakar mailboxen på direkten. När ni skickar via Crimson kommer det bara en fin liten länk till mig som inte belastar inboxen utan som jag bara klickar vidare till.
På era bloggar måste ni förmodligen skala ner bilderna först, och annars är nog det enda som händer att det tar längre tid att ladda sidorna. Säkert olika för olika bloggar.

Det är inte enkelt att skärpa bilderna när man inte vet i vilken storlek dom kommer visas.

De vinnande bidragen visas här på bloggen i storlek 400 eller 500 px bredd. På din egen blogg visar du i vilken storlek du vill.

Inte beskära - men får jag räta upp?

För att räta upp behöver du även beskära... så nja, nä, det tycker jag inte. Planera och vara noggrann när du tar bilden, är fotomarans motto. Uppdatering: Det går bra. Läs mer här.

En liten fundering, tycker du man ska spara i jpeg eller tiff? Eller spelar det ingen roll för dig?


Jpg räcker alldeles utmärkt.


OM MAN HAR FOTOGRAFERAT BILDERNA I SVARTVITT SÅ ÄR DET OK! Är de däremot fotograferade i färg så behåll färgen. OK kompromiss...? Jag tänkte inte på detta i förväg, jag heller men tillsammans får vi väl försöka klura ut hur det blir bäst & mest rättvist ;-) Uppdatering: svartvitt eller svartvitt med färgdetaljer går bra. Läs mer här.

JAG BEKRÄFTAR ALLA INSKICKADE TÄVLINGSBIDRAG!
Det kan ta en stund men det gör jag. Om du inte hör något inom en timme efter att du skickat in, maila mig på [email protected] för då kanske dte inte kommit fram. Tack ;-)

Är det ok att lägga på vinjett? tänkte mest på "dröm"-bilden?

Uff vilka svåra beslut! Vinjett... en liten ganska osynlig kanske???


Jag uppdaterar efter hand om det kommer fler frågor alla kan ha nytta av! Läs även detta!

Kommentarer
Postat av: M

Är det okej att lägga till en signatur på bilden?

2008-11-23 @ 15:14:02
URL: http://headless.blogg.se/
Postat av: Johanna

Är det ok att göra ett foto svartvitt men att spara någon detalj i färg?

2008-11-23 @ 15:24:37
URL: http://shecat.se
Postat av: Blue

Får man skala ner bilderna? Med 12mp så blir det ju tio rätt stora och tunga bildfiler?



Jag hade tänkt skala ner till långsida på 1024px eller sådär.



//B

2008-11-23 @ 15:32:32
URL: http://deetre.blogg.se/
Postat av: M

Såg att du skrev att det helst ska vara färg. Jag har fotat en bild direkt i svartvitt för att motivet gjorde sig bättre enligt mig. Det kan bli knixigt för mig om det måste vara färg..

2008-11-23 @ 15:51:22
URL: http://headless.blogg.se/
Postat av: Ellen, f o t o

En liten fundering,

Tycker du man ska spara i jpeg eller tiff? Eller spelar det ingen roll för dig?

2008-11-23 @ 15:55:55
URL: http://ellencharlotta.blogg.se/
Postat av: Annelie

Inte beskära - men får jag räta upp?

Postat av: Sarah

Min kamera var inställd på sommartid, (en timme framåt) men jag ändrade på det efter första eller andra temat! Hoppas att det är ok och att du inte tror att jag fuskat :\

2008-11-23 @ 16:29:51
URL: http://estailo.blogg.se/
Postat av: Hanna

Nu är mina bidrag inskickade. Väldigt roligt har det varit, första fototävlingen för mig:)

2008-11-23 @ 16:59:12
Postat av: Blue

Det är inte enkelt att skärpa bilderna när man inte vet i vilken storlek dom kommer visas.

2008-11-23 @ 17:00:28
URL: http://deetre.blog.se
Postat av: Sara

Usch vad jobbigt det blevskulle juh verkligen behöva beskära en bild lite men men.. det får gå endå =P.

2008-11-23 @ 17:10:35
URL: http://sassa-sara92.blogspot.com
Postat av: Karin - Bilder bland annat

Men Mette, nu har det ju tillkommit massa regler som inte har framgått från början, t ex det här med svartvitt och beskärning. Jag har en bildserie som är svartvit nu, du får väl slänga den i korgen om den är regelvidrig. ;)

2008-11-23 @ 17:16:44
URL: http://konstbykarin.blogspot.com
Postat av: anneli skagerberg

Är det ok att lägga på viljett? tänkte mest på "dröm"-bilden?

2008-11-23 @ 17:38:49
URL: http://huvudfotingen.blogg.se/
Postat av: Ninni / fotografia

Ja jag håller med Karin. Jag har också svartvita bilder, beskurit dem och sparat dem med 600pixlars bredd. Ska jag göra om alltsamman...

2008-11-23 @ 18:13:26
URL: http://piona.blogspot.com
Postat av: Emma

Tittade på tiden på mina kort, och det var ju inte rätt...=) bilderna jag tog kl 10, alltså första temadelen stod det kl 12 på, som tur var klarade jag alla tider iaf... har inte haft kameran så länge och har inte haft en tanke på att man skulle ändra d.

2008-11-23 @ 18:36:18
URL: http://emmasvirriga.blogg.se/
Postat av: Karin - Bilder bland annat

Kom på att datumet nog är fel på min kamera, men du ser ju att de ligger i rätt ordning i alla fall. :)

2008-11-23 @ 19:17:39
URL: http://konstbykarin.blogspot.com
Postat av: Annelie

Jag är lite missnöjd, delvis beroende på att jag inte hann korrigera efter att reglerna ändrades. Men det beror mer på tidsbrist, skit bakom spakarna och teknikkrångel. Det var jättekul och jag gör gärna om det. Fast temana var ursvåra - och då är jag ändå van att fotografera på tema. Vi gör det till varje utställning bland annat :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0