R-e-k-o-m-m-e-n-d-e-r-a-s!

Först måste jag berätta att jag mycket sällan fastnar för andra fotografers bilder när det kommer till utställningar - inte för att de inte är bra, utan för att jag blir mer inspirerad av målerikonstnärer, skulptörer, grafiker... Vet inte riktigt vad det beror på, men misstänker att jag har svårt att låta bli att analysera när det är fotografier. Yrkesskadad. Ser inte skogen för alla träden, på något sätt utan hindras av att jag tittar på teknik och utförande snarare än upplever känslan!

Detta är absolut inget jag strävar efter eller önskar, och därför blev jag så HIMLA lycklig av Sally Mann-utställningen på Dunkers! Jag hade faktiskt svårt att gå därifrån, det kändes som om jag ville stanna kvar där flera dagar. Till stor del hade vår duktiga guide Anja med saken att göra, hon visade verkligen bilderna på ett bra sätt. Min favoritdel är bildserien "Immediate Family" men jag tyckte också mycket om landskapsbilderna.

Förutom härliga förstoringar i utställningshallen visas också ett par korta filmer om Sally och hennes familj. Hennes son Emmett pratar där om en intensitet som han säger att han har svårt att förstå, men som både han och hans systrar har, och att det är den deras mamma hela tiden velat ha närvarande i bilderna. Han har VÄLDIGT rätt. Det är svårt att sluta titta! Det är en mycket finstämd och vacker fotografisk skildring av familjens vardagsliv på plantagen i amerikanska södern.

Sally Mann använder sig av storformatskamera och kollodiumteknik från 1800-talet, vilket kan göra vilken fotointresserad som helst alldeles lyrisk... Hur nära man än går finns inte ens ett pyttelitet korn att skåda, och skärpan är sååå grym... Ja, ni hör ju själva - jag rekommenderar er varmt att gå och se utställningen som är öppen till 6 april. Och gå när det finns guidad visning!

Har du varit där? Vad tyckte du? Har du någon favoritfotograf eller favoritkonstnär? Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: Julia Green

Du är min favoritfotograf! :D

2008-03-15 @ 09:35:40
Postat av: * M E T T E *

Åh Julia, du är för gullig :-) TACK!

2008-03-15 @ 10:55:33
URL: http://mettesfoto.blogg.se
Postat av: Julia Green

Jag längtar så himla mycket till praoveckan!! Ska bli så kul! :D

2008-03-15 @ 22:16:10
Postat av: M

Åh det finns många duktiga yrkesverksamma esteter. Favorit- Fotografer är nog Sally Mann och Annie Leibovitz. Man blir helt salig av deras bilder.

2008-03-18 @ 18:14:31
Postat av: Dito/ Philip Bengtsson

Grymt kul grej =) .... härliga bilder! Tror inte vi kommer få lika generösa studiebesök av Jerker xD ... synd att du skulle försvinna Ottoson!
Såg det sista på inlägget, jadu SVen Nykvist är grym, gaha xD förvånar dig väl inte att jag valde en film fotograf ....
har du några utställningar framöver ?

2008-03-21 @ 21:31:30
URL: http://alternativegraphics.hemsida.net/
Postat av: Ylva Lindecrantz

Ja, jag har en till favoritfotograf - Mattias Klum - som jag hade förmånen att få tala med en gång, efter att han gjort fotoboken om hästfolk!
Trevlig kille!//Ylva

2008-03-24 @ 18:20:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0