PRAO

Jag får flera förfrågningar i månaden från talangfulla fotointresserade ungdomar som undrar om jag tar emot praoelever. Det är absolut inte så att jag inte vill, för det är jätteroligt med sällskap! Men jag tackar allra oftast nej, av ett par olika anledningar: dels har jag så otroligt mycket att göra så att jag inte hinner ta hand om en prao som jag tycker att man bör (att vara på prao betyder för mig att man ska lära sig så mycket som det bara går på en vecka, inte bara stirra på någon annan som jobbar...), och dels för att den största delen av mitt arbete består i just att sitta framför datorn och jobba (som sagt, att sitta och titta på någon annan framför en datorskärm åtta timmar om dagen är inte roligt).

I år har jag tackat ja, till EN elev, och det har till stor del att göra med att jag känner henne sen tidigare, redan har haft henne som elev och vet att hon kommer att få en bra vecka här. Hon heter Julia och bor utanför Torekov, där hon flitigt fotograferar sina hästar! Kanske får hon göra ett eget inlägg här på bloggen under sin praovecka, eller vad säger du Julia?

Jag vet att många blir ledsna och besvikna för att jag inte kan ta emot dem (förlåt, jag önskar faktiskt att jag kunde tacka ja till er allihop!), men till er som funderar på att bli fotografer rekommenderar jag att söka praoplats på ett ställe där det finns flera fotografer samlade. Dagstidningarna är ett bra ställe att börja på, där det fotograferas flera uppdrag varje dag - jag gör kanske 2-3 st i veckan. Ett annat alternativ är ringa någon studio i Helsingborg, eller varför inte Allers förlag som gör många olika tidningar? Ett tips är att ha samlat ihop lite bilder som du kan maila dem,  eller skicka länk till egen hemsida så att de du pratar med förstår att du verkligen är intresserad.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Linda i Australien

Yay, ser fram emot Julias bloggning om hur det är att praoa hos dig Mette...tänk va kul det skulle vara! Hoppas vi får höra lite framöver...

2008-03-17 @ 08:27:52
Postat av: Julia Green

Joo det skulle vara helt super Mette! :D
Nej, nu längtar jag ju ännu mer. haha

Ha det bäst!
Hälsningar Julia

2008-03-17 @ 16:12:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0