Aprilväder i mars

Nu är det verkligen uppochnervända världen. Nästan tio plusgrader under helgen som gick och plötsligt igår kväll SNÖ, i massor! När jag körde hem från Båstad kom det sådana där stora, långsamt dalande snöflingor som bara finns i amerikanska romantiska filmer annars. Jag var helt enkelt tvungen att sticka ut och fotografera fastän det nästan var mörkt, man får passa på när första och förmodligen enda ordentliga skånska snön är här! Gillar den blå färgen som blir när man fotograferar sena vinterkvällar i snö (kameran gjorde själv vinjettering, så skumt ljus var det). Detta är utsikten från min ateljé:


image221


Min stackars cykel stod ute och hade fått både snövantar och sadelmössa:


image222


image223


Lite orolig blev jag förstås för knopparna som redan slagit ut på buskarna i trädgården, men jag tror att våra växter är så vana vid det knasiga vädret här uppe på högen så de klarar sig säkert utmärkt. Vackert vinterlandskap är det i alla fall:


image224


image225


image226


Jag var helt säker på att det skulle töa bort över natten, men när jag vaknade i morse var det i stället FANTASTISKT solsken och jag blev överlycklig! Finns inget som gör mig på så gott humör som solen.

Detalj från trädgården:


image235


Tog några bilder på väg till stallet och Janna (min häst, pil på hennes hus). Först utsikten igen, i dagsljus och sol - vilken skillnad mot igår kväll!


image228




image229


Jag tycker att snö kan vara ganska mysigt när det verkligen känns vinter, men det var ju första gången den här säsongen! Mest grått, dis och dimma annars. Bättre blir det om bara två månader, då kommer det istället att se ut såhär (man kan knappt tro det, eller hur?). De här bilderna är tagna i början av maj förra året:


image231


image233


image232


Till och med såhär, fast det längtar jag inte lika mycket efter :-)


image234



Vad tycker du bäst om, vinter eller sommar - och varför? Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: Maria Lång

Vilka härliga vinterbilder!!!
Särskilt de på cykeln och den grönskande kvisten.
Bilderna på pojken känns så levande också, färgbilderna.
Ha det bra
Maria

2008-03-04 @ 20:27:37
Postat av: Julia Green

Jag gillar båda :D
Jag ÄLSKAR vintern för att det är så mysigt med snö. Om man tittar på dina vinterbilder blir man glad och man ser hur mysigt det faktiskt är med snö.
Sommaren är ju jätterolig om man har häst! Och allt blir så vackert. Det kan man också se på dina bilder, speciellt på den med de rosa blommorna.
jag vill bara säga en sak... du är bäst på att fotografera!
M.V.H. Julia

2008-03-04 @ 20:30:18
Postat av: Emelie

Jättejättefina! jag gillar vinter för det fina ljuset, stämningen och knastrandet under skorna. Men sommaren för värmen och glädjen. Så jag är lite delad!

2008-03-04 @ 21:10:34
URL: http://emelieohlsson.blogg.se
Postat av: Ullis

Vilken inspiration! Härligt, den blå tonen på vinterbilderna ger en magisk känsla... Väldigt vackra vårbilder också, nu längtar man ju inte mindre precis.
Du har ju för övrigt mer eller mindre lovat vårväder i Skåne till helgen, så vad är det egentligen som händer? Hmpf!

2008-03-05 @ 10:11:03
Postat av: Nina

Älskar "detalj från trädgården"!!!

2008-03-06 @ 20:21:08
Postat av: Madde

Underbara bilder! tyckte särskilt mycket om bilden med rosa blommorna och cykeln. Fantastiska!

Jag tycker allra mest om vintern, mycket snö o minusgrader! Men om vintrarna ska börja se ut som årets i fortsättningen, dvs med plusgrader och regn, så blir nog sommaren en favorit..

2008-03-07 @ 16:55:37
Postat av: leopardia

trots att det borde vara vår, så blev det iallafall fina bilder :)

2008-03-25 @ 01:02:00
URL: http://leopardia.webblogg.se
Postat av: linda

Alla foton är jätte fina
å ja vill också börja fota

2008-03-25 @ 10:54:01
URL: http://klockanlinda.spaces.live.com/
Postat av: Magnus Hugosson

För mej är vinter = mörker, halka, snöskottning, kyla o dyra elräkningar. Mao jag avskyr vintern

2010-02-16 @ 13:40:32
Postat av: Håkan

Jag tycker förstås bäst om sommaren! Men jag tycker om alla dina foton på den här sidan, vinter som sommar!

2010-05-07 @ 01:37:22
URL: http://bollkalle.zoomin.se/blogg.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0