Mette svarar del 13

HÄR kan du fråga mig saker du tror jag kan svara på! Kolla först att jag inte redan svarat på din fråga åt någon annan bara, det gör du genom att läsa igenom inläggen i kategorin Mette svarar i sidomenyn.


Lisa frågar:

Hej! :)

Har en Nikon D40X själv och tråkigt nog har ju inte den kameran en inbyggd autofokus-motor i sig. Jag letar efter ett nytt objektiv, som fungerar till egentligen all typ av fotografering. "allround". Verkar ju som att AF Nikkor 50mm/1.8 eller 1.4 är att rekommendera för den här typen av objektiv och med ett bra pris. det är ju ingen autofokus-motor i det objektivet och undrar därför om du tror det är krångligt att behöva fota manuellt med objektivet? Om det är svåra inställningar o.s.v? Eller kanske också om du har något annat förslag på bra objektiv som skulle motsvara det objektivet?

Tack på förhand! Kram Lisa :)



Svar:

Hej Lisa! Tack för din fråga. Jag har kollat runt lite och min första något förvånade reaktion är att jag undrar hur de kan tillverka en kamera utan autofokus... Själv använder jag autofokusen på 50 mm hela tiden. Det är oerhört sällan jag inte gör det, i stort sett bara när jag fotograferar blommor i lä kanske, eller någon annan detalj som överhuvudtaget inte rör sig! Detta pga att det är just så extremt kort skärpedjup (och förstås att jag använder objektivet på största bländaren 1.8 hela tiden) och inte världens vassaste att titta igenom om man tänker på tydlighet inne i objektivet. Om du bara tar bilder på stillastående motiv och alltid tittar genom sökaren, kan du prova objektivet för det är underbart skärpedjup! Om du däremot ofta fotograferar saker som rör sig, eller dig själv, ska du nog satsa på något annat.

UPPDATERING OM CANON: LÄS MER HÄR!

Som jag ser det finns det bara två olika alternativ om du vill åt effekten i 50 mm 1.8:

1) byta upp dig till ett kamerahus som du kan använda objektivet på (dyrt)
eller
2) köpa ett motsvarande objektiv med autofokusmotor (nästan lika dyrt)

Jag hittade tex ett Nikkor 60 mm AF-S för 4 995 kr men då var största bländare 2.8. Nu har jag inte letat jättemycket så det kanske finns bättre alternativ. Fråga i din välsorterade fotohandel, eller ring till tex Scandinavian Photo i Bankeryd, 036-37 68 00, finns också på några ställen till i Sverige och Norge samt på nätet. Jag har inte riktigt lyckats klura ut vad autofokusmotorbeteckningen är på Nikkor-objektiven, men för er som har Canon är det USM.

Jag vet inte om detta hjälpte dig så mycket, Lisa, men kanske! Kort sagt; lite krångel att fokusera manuellt men det går om det är stilla motiv, eller lägg ganska mycket pengar på att byta upp hus eller objektiv. Annars är det nog enklast att hålla sig till de zoomobjektiv i bra-budget-klassen som finns till kameran där du har motor. Sorry... Berätta hur det går! Vad har du för objektiv just nu?

Kommentarer
Postat av: Ullis

Jag har för mig att det är AF-S och AF-I som gäller om man måste ha autofokus i sitt Nikkor objektiv.

2008-06-22 @ 00:24:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0