Vinnarna del 2 - bästa temabilder

Sådärja, nu har jag även utsett bästa bilden till varje tema i tävlingen! Det var definitivt inte lättare än att bedöma serierna... snarare tvärtom. Väldigt många hade väldigt fina, finurliga, vackra, härliga, gulliga, roliga, galna, skrämmande bilder och helst vill jag att alla ska vinna (kanske är jag inte urtypen av en domare, hmhm). Därför finns det också några hedersomnämnanden här och var - inga priser men väl Ära och Berömmelse!

Nåväl, efter en del vånda men mest glädje kommer vinnarna här! Priset är varsin 18x24 cm-förstoring av den vinnande bilden (gäller ej hedersomnämnanden).


* * * BÄSTA BILD TILL VARJE TEMA * * *



1. Självporträtt

Bengt Bjervik (33), Båstad

Juryns motivering
: väl utförd Dr Jekyll och Mr Hyde, även om jag personligen kan känna mig lite skraj både av den ljusa och den mörka sidan ;-)





Hedersomnämnande Självporträtt (klicka på bilderna för att se större):

Ingrid Bergman, Karlskrona:



Elin Kero, Jönköping:



Mikaela Nordlund, Båstad:







2. Favorit

Karin Bergman (17), Karlskrona:

Juryns motivering: vacker, blank och röd - vilken favorit! Dessutom fotograferad lite underifrån i bästa avgudande stil.






Hedersomnämnande Favorit (klicka på bilderna för att se större):

Mikaela Nordlund, Båstad





Elin Kero, Jönköping:








3. En god vän

Linda Edman (35), Göteborg

Juryns motivering: pastellig, ljus och glad detaljbild som låter en tänka ut resten själv. Ett bra sätt att visa att man inte alltid behöver ha med ett helt föremål för att visa idén.








4. All colours are beautiful

Jenny Sandberg (32), Lund

Juryns motivering:
det bara kliar i konstnärsfingrarna när man ser den här bilden, en glad färgexplosion och dessutom mycket snyggt komponerad med härligt kortkort skärpedjup:







5. Balans

Annelie Elfsö (39), Tullinge

Juryns motivering: som en tidsmaskin tillbaka till barndomen, vilka vackra, slitna klossar och så mycket glädje barn har haft med dem. Fin komposition med motivet till höger i bild.







6. Söndag 23 november 2008

Jennie Kristensson (18), Helsingborg

Juryns motivering: en rolig hälsning från den typiskt skånska vintern - snö, sol, grönt gräs, fortfarande blommor men kallt som sjutton!





Hedersomnämnande 23 november 2008 (klicka på bilden för att se större):

Frida Holmberg (10), Ludvika






7. Dröm

Jocke Velander (22), Nynäshamn

Juryns motivering:
den här bilden var jag faktiskt tvungen att kolla med fotografen om han gjort i Photoshop (vilket jag var säker på). Men tji fick jag - fiskelina, vadd från en kudde och lite långsammare slutartid för luddsudd gjorde den här helt underbara bilden! Min totala favorit av alla bidrag faktiskt ;-)





Tilläggas bör att i den här kategorin var det så många bra bidrag att ett hedersomnämnande var omöjligt! Duktiga ni är!





8. 15 minuter

Sarah Dayan (19), Kista

Juryns motivering:
ytterligare ett bra exempel på detaljbild och vad för associationer vi har till olika saker. Snyggt beskuren, lugn komposition trots det egentligen dramatiska klippet rakt genom klockan.







9. Tack

Eva Kronfält (28), Lund

Juryns motivering:
ett av de allra vanligaste sätten att tacka - men med en ovanligt fin vinkel, och färgerna är fantastiska.








10. Min personliga hälsning

Jocke Velander (ja, igen och fortfarande 22), Nynäshamn

Juryns motivering: fascinerande bild där man som betraktare pendlar mellan att bli glad och att vilja springa därifrån (fort som f-n och gömma sig väl), ironi och humor i passande grovt svartvitt. Kanske har han skrämseltaktik som hobby och fingrarnas tatuering är permanent...?






GRATTIS ALLA VINNARE!


OBS! Maila din vinnande bild till mig som en zipfil (mycket viktigt, skicka inte direkt i ett mail för då fylls inboxen direkt) via Crimson så ordnar jag förstoringen. Vet du inte hur man gör kan du maila mig så ska jag berätta.

Snart kommer också utlottningspriset!

Kommentarer
Postat av: Sarah

Gu va kul! Grattis till alla :)

2008-12-01 @ 18:11:24
URL: http://estailo.blogg.se/
Postat av: Linda i Ludvika

Grattis alla- och GRATTIS METTE till ett väl utfört domaruppdrag!

2008-12-01 @ 20:13:24
Postat av: Caroline

Grattis till alla och wow vilken kul grej det var med fotomaraton...extra kul att mina två vänner som jag spenderade dagen med var med och vann pris eller hedersomnämnande! =) Grattis Bengt och Mika...

Tack Mette för underbart initiativ.

2008-12-02 @ 15:06:16
URL: http://linasegna.blogg.se/
Postat av: Maria H

Grattis alla vinnare.

Tack för en trevlig tävling. Även om jag inte kamma hem någon vinst, så var det en kul och givande tillställning. Hoppas att du ordnar fler fotomaraton.

2008-12-02 @ 22:12:49
URL: http://miafoto.blogg.se/
Postat av: Blue

Woohoo!



Nu får man ett galet porträtt att pryda en vägg med!

Undrar om det håller mössen borta om man spikar upp det i källaren.



Tack för en skoj fotomara, väntar redan på nästa!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0