Tävling nr 6 av 7: vinn en bok!

Vi börjar närma oss upploppet här där vi firar bloggens hundratusen besök med en hel veckas dagliga tävlingar och detta är den sjätte tävlingen av sju!





Nr 6 är också en utlottning, dvs vem som helst kan tävla och vem som helst kan vinna - det enda du behöver göra är att svara på ett par frågor (se nedan).


Vinst nr 6 är en bok: min mammas senaste översättning "Tystnad, tagning!"
av Michelle Magorian (Just Henry i original, 2008).

Det är en ungdoms-/vuxenbok.

Min mamma (Meta Ottosson) beskriver den som "656 häftigt spännande sidor om foto/film och drömmar"...

...och på Michelle Magorians hemsida står det så här:

"The Second World War has ended but Henry is fighting his own battles....He misses his father who died a war hero, and his only distraction is the cinema. But everything is about to change....When Henry develops an old camera film he uncovers a mystery, and events spiral until his life resembles the drama of the big screen.

Like a bomb waiting to explode,
Henry's discovery will shatter his world."


Boken skickas till vinnaren (alt. hämtas) om ett par veckor. Vill man, kan man säkert få översättarens autograf i boken :-)

Du kan som vanligt kamma hem vinsten själv, eller ge bort i present!



SÅ HÄR TÄVLAR DU:


Fyll i ditt namn och din e-post (e-postadressen visas bara för mig) i Kommentarsfältet nedan.

Och... i rutan för Kommentar gör du följande:

Berätta:

1. vad böcker har betytt/betyder för dig i livet
2. vilken bok som är den bästa du någonsin läst
3. vem som ska få vinsten om det inte är du själv
och
4. varför du vill vinna den/ge bort den

Vinnaren drar jag redan i morgon torsdag den 10 september, så tävla på tills dess!

Jag kontaktar sedan vinnaren och bestämmer upphämtning eller frakt.


*************************************************

OBS! TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD!

*************************************************



TIPS 1!

*Har du en egen blogg kan du lägga upp den ÖVERSTA bilden (där det står "Vinn en bok!") på din blogg och länka till detta inlägget, så har du en extra chans i lotteriet!*

Glöm inte ange detta i Kommentarer också ;-D


TIPS 2!

* Min mamma har översatt en hel mängd bra böcker! Mina bästa lästips är Danny, bäst i världen av Roald Dahl och Godnatt mister Tom av Michelle Magorian.

Här kan du klicka för att hitta fler böcker hon översatt.

Vill du läsa mer om vinstboken eller köpa den själv, kan du klicka här eller ÄNNU hellre låna den på biblioteket! *



Lycka till kompisar! I morgon lottar jag fram vinnarna i de sex utlottningarna samt presenterar finaltävlingen, som har lite längre tävlingstid :-)



Kommentarer
Postat av: NinaKatarina

Oj denna var inte lätt inte.

Jag är ju den som aldrig läser en bok.

Med tre barn (nu nästan vuxna) är det svårt att

få tid till att läsa. Men kanske när jag blir pensionär, då kanske.....

Men det är ju alltid kul att tävla..... =0))

2009-09-09 @ 13:10:23
URL: http://doggiiiee.blogg.se/
Postat av: Anna

Böcker har alltid betytt mycket för mig, som lärde mig läsa redan innan förskolan. Jag har ingen speciell genre som jag dras till utan provar allt en gång, gillar jag det inte har jag ändå en upplevelse i bagaget.



Den absolut bästa bok jag har läst är Godnatt Mr Tom (och nej, inte för att den står här uppe) utan för att jag läste den i en tid på mellanstadiet när det inte alltid var så lätt, och för att den öppnade upp mitt intresse för historisk skönlitteratur.



Jag vill faktiskt ha boken själv, den har en bakdsidetext som gör att jag lockas av den.



Varför jag vill vinna är nästan den svåraste frågan men det är för att jag känner att jag har tappat läsandet de senare åren. Jag läser fortfarande sjukt mycket varje dag, men inte böcker, utan på nätet, tidningar etc, men har tappat det skönlitterära. Efter semestern där jag dök ner i flera böckerinser jag hur mycket jag saknar läsandet och ska ta tag i det igen, mer böcker till folket!

2009-09-09 @ 13:11:57
URL: http://mandalaya.se/blog
Postat av: Linda i Ludvika

Jag läser mycket, mycket och det är fantastiskt att för en stund få komma in i en annan värld och en annan tid.

Kan jag välja EN bok? Nej, det finns så många som har varit bra, men konstigt nog är det de jag läste när jag liten/ungdom som jag kommerihåg. Och "mannen som kunde tala med hästar"...DEN var bra.

Det skulle vara så fantastiskt roligt att vinna en bok av författaren till "godnatt mr Tom" för den glömmer jag aldrig. Och vad kul att det är din mamma som översatt den!! Absolut måste hon signera den om jag är den lyckliga vinnare.

PS Jag har en bok som du ska få tillbaka- jag har inte glömt ;)

2009-09-09 @ 13:34:49
Postat av: Therése T

Egentligen kan jag inte säga att jag har läst så otroligt mycket i mitt liv. Jag är kräsen när det gäller böcker, men när jag väl hittar en som faller mig i smaken så slukar jag den! Den här boken verkar vara en sådan. För mig har böcker betytt både underhållning, men mest lärande och kunskap. Kurslitteraturen tar upp den mesta av tiden, men under de lediga tiderna kan man roa sig med en riktigt bra bok :)



Den bästa boken jag läst måste vara den mycket omtalade boken "Om jag kunde drömma" av Stephenie Meyer. Otroligt bra!



Jag skulle vilja vinna den själv, men hur som så kommer jag gladerligen låna bort den till mina nära och kära. Det finns alltid någon som är intresserad.

Varför jag skulle vilja vinna den var den svåraste frågan, men mitt ärliga svar är; För att jag vill läsa den, och vad fantastiskt det hade varit att få den signerad! Någon signerad bok har jag icke i mina ägor.



Detta blev ett långt, litet inlägg :)

2009-09-09 @ 14:28:05
Postat av: jenny Dyrvold

1. böcker är det bästa som finns!!! Jag har alltid läst massor och har, innan jag fick barn, knappt kunnat somna om jag inte läst något.

2. Catcher in the Rye och Invandrarna, egentligen är ju hela Utvandrarserien det bästa som skrivits på svenska, men..

3.jag vill ha boken själv, men jag lånar gärna ut..!

4. Jag är alltid på jakt efter bra böcker, inte alltid så lätt att hitta. Av 4 rekommenderade samtida svenska pockets jag köpte i Båstad bokhandel förra sommaren var 3 skräp...Men Godnatt mr Tom tyckte jag var så trevlig som radioföljetong- som är det näst bästa efter att läsa en bok, dricka frukost te o äta smörgås ute o lvssna på transistorradio..då behövs ingen ipod!

2009-09-09 @ 14:45:15
Postat av: Caroline B

1. Böcker är något som jag uppskattar jättemycket! Det är så skönt att sätta sig i soffan med en filt runt om sig och en bra bok i handen!

2. Hm.. Det finns så många bra böcker! Helene Tursten - En man med litet ansikte bland annat :)

3. Boken skulle min mamma fått, men hon får gärna dela med sig :)

4. Boken skulle jag jättegärna vilja ge till min mamma eftersom hon alltid stressar, hjälper alla och tänker aldrig på sig själv.. Därför skulle de passa bra att hon fick en bra bok som hon skulle kunna koppla av med och få lite tid för sig själv.. & att få en signerad bok skulle ju vara grädden på toppen! :)

2009-09-09 @ 17:48:00
URL: http://issilina.blogg.se/
Postat av: Gabbies

1. vad böcker har betytt/betyder för dig i livet: Jag älskar att läsa, det är som att fly in i en anann värld.

2. vilken bok som är den bästa du någonsin läst: Alla böcker emd Mariann Keyes ÄLSKAR jag!

3. vem som ska få vinsten om det inte är du själv: Japp, det e jag själv, sedan tar nog min syster den efter mig. Funkar så med oss =)

och

4. varför du vill vinna den/ge bort den: Verkar vara en väldigt bra bok och som sagt jag älskar att läsa.



Länkar: http://coolatavlingar.blogg.se/2009/september/bok.html



Hoppas på tur!



Ha de toppen!

Postat av: evamar - tävlingsblogg

En bok är för mig en god vän, som alltid har tid när du har det och aldrig blir besviken om du är upptagen. Jag har alltid läst drivor med böcker och länge låg jag vaken om nätterna och läste för att hinna till slutet. Nu lider jag mer när jag har förlorat en natts sömn så nu vågar jag inte börja med en ny bok om jag inte vet att jag kan ta sovmorgon. Alltså läser jag om favoriter under veckorna och läser det som är nytt på helger och andra lediga dagar.



En favorit är Herbjørg Wassmo. Just nu läser jag om hennes böcker.



Om jag vinner behåller jag boken själv tills min bokslukande systerdotter blir tillräckligt gammal för att uppskatta den.



Läser gärna mer av Michelle Magorian. Gillar också Godnatt mister Tom. Härligt med ungdomsböcker med kvalitet!



PS. En länk har du här:



http://evamar.blogg.se/2009/september/bok-10-september.html

2009-09-09 @ 21:04:00
URL: http://evamar.blogg.se/
Postat av: Jessica

Åh jag vill gärna vara med och tävla! =)



1. Böcker betyder jätte mycket för mig, jag älskar att läsa och få sätta mig in i en annan värld. Samtidigt är det också så avkopplande och mysigt att ligga och läsa en bok!

2. Den bästa boken jag någonsin har läst är nog "The Pact" av Jodi Picoult!

3. Om jag vinner så skulle jag vilja behålla boken själv! =)

och

4. Jag skulle vilja vinna boken för att jag tycker att det är så kul med nya böcker och detta verkar som en spännande bok! Sen så ska jag även snart åka bort och vad vore inte bättre än en bra bok att läsa då. =)



Har länkat till tävlingen i min blogg här: http://jessiestavlingsblogg.blogg.se/2009/september/vinn-en-bok.html#comment



Ha det så bra!

/Jessica

2009-09-09 @ 21:52:05
URL: http://jessiestavlingsblogg.blogg.se/
Postat av: Emelie

Åh, böcker är mitt liv! Att läsa är det nästan det bästa som finns. När jag är ledig är jag antingen ute och fotar, eller sitter med näsan i en bok.

Jag har jättesvårt att utse en enda bok som den bästa jag läst, det finns så många. Böckerna om Harry Potter tillhör absoluta toppen, men böcker av Marian Keyes, Camilla Läckberg och Liza Marklund går alltid hem hos mig.

Jag skulle behålla boken själv!

Jag vill vinna för att jag är nyfiken på om författaren kan skriva flera lika magiska böcker som Godnatt Mister Tom. Den minns jag nämligen som fantastisk. Min lärare läste den för oss när jag gick på mellanstadiet, men det gick så långsamt så jag lånade den själv på biblioteket och läste i förväg för den var så bra!



Jag har länkat på min blogg oxå,

http://eemeliie.blogg.se/2009/september/tavlingar-hos-mette.html

2009-09-09 @ 22:53:20
URL: http://eemeliie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0