Klänning på vift: Annelie & Johan (Trash the dress)

I USA är det enormt populärt med Trash the Dress, fotografering en tid efter bröllopet med endast bruden eller båda, i bröllopskläder. Där finns exempel på hur de sätter eld på klänningen, eller helt och hållet förstör den på annat sätt. Nu behöver man kanske inte vara SÅ dramatisk (även om det låter rätt coolt) utan istället kan man ju slänga dem i vattnet eller så. Faktum är att min dröm sedan jag började fotografera bröllop har varit att få plåta ett brudpar som springer i full karriär ut på en brygga och hoppar i vattnet!

Nu har jag önskat mig det så länge att jag börjat tappa tron att någonsin hitta ett tillräckligt galet par, villiga att gå med på mina helknasiga önskemål - men Annelie & Johan var inte sena att nappa på idén. Ni kan tro att jag blev glad!

Själva hoppet fick vi ju spara till sist, för att de stackarna inte skulle frysa ihjäl och vara dyblöta under hela fotograferingen. Vi började istället i området runt hamnen i Båstad.

Jag kallar det Klänning på vift.


Alla som varit i Båstad känner nog igen Planket, men aldrig tidigare har jag tänkt på vilken bra färg det har:














Och strax bredvid finns en annan favoritvägg som ger en helt annan känsla:





Här vill jag bara säga Åhååh, så söta de är...två favoriter:








Möjligheterna till bilder blir så många fler när man inte behöver bekymra sig över om klänningen blir smutsig... fast å andra sidan får man hålla ögonen öppna efter blixtcyklister som kompisen Ed som for förbi i ilfart med ett glatt och förvånat HEJ när han fick syn på det här:








Den här cementcirkeln hade vi mycket roligt med:











Efter att ha testat hopptemperaturen (det var den 9 september)...





...konstaterade vi att det var iskallt, och begav oss mot Hopp-stället med stort H. Jag kan direkt tala om att det inte var lätt att hitta ett ställe som funkade, överhuvudtaget. På önskelistan stod en lååång träbrygga med strand skog bakom, solen i rätt riktning mot bryggan, en vattennivå som funkar både för brudparet att hoppa i utan livsfara och för fotografen att stå i utan kamerafara, och så förstås gärna sisådär 25 grader i vattnet. HA!

Nåja, efter mycket letande hittade vi det bästa som fanns till buds (och är det någon som kan tipsa om annat så maila gärna!) - en kort och tjock stenbrygga med lagom högt vatten och så fick jag stå på piren mittemot med teleobjektivet istället. Nu var ju det rätt skönt ändå... eftersom jag slapp iskylan.

Min fantastiska vän Cicci korttidsanställdes som Provhoppare - ingen dålig titel. Arbetsuppgifterna vet jag förstås inte om hennes skyddsombud hade gillat. Testa hopplängd och vattendjup i 14-gradigt hav med vassa stenblock överallt? Ni ser själva hur kul hon tyckte det var (observera hur långt från kanten hon lagt handduken....hehe).

Hjältinnan Cicci:








(och om ni inte hör av mig mer beror det på att Cicci mördat mig för att jag publicerade de här bilderna :-))


Efter några provförsök hade vi mätt ut var och ungefär hur snabbt, högt och långt Annelie och Johan skulle satsa på att hoppa för att landa säkert och för att jag skulle kunna fokusera rätt. Snacka om att jag var koncentrerad - här var det ju ett försök som gällde! Här kommer de, glada i hågen:





...och på det femte smäller det!!!











Detärintekalltdetärintekalltdetärintekallt...





Jag skrattade så jag tjöt och hade fullt sjå bara att få ordning på kameran, och när de väl kommit upp en bit var brudparet också "rätt" nöjda :-D





Faktiskt så nöjda att de gärna hoppade igen! Nu satsade de till hundra procent så här kommer hela serien - kolla in stilen och minerna, obetalbara:

















Efter det hade kylan nog fördelat sig i kroppen för vi fortsatte i vattnet - vilka hjältar... Annelie önskade sig en flytbild:





Och så avslutade vi i bästa Blå Lagunen-stil:











Här är ett extraextrastort tack på sin plats. Annelie och Johan, ingen kunde gjort detta bättre än ni! Fantastiska är ni, och jag är verkligen glad och tacksam för att ni utan tvekan ställde upp för att ta dessa bilder och riskera livhanken :-)


Vilken bild blir din favorit? Skriv gärna i Kommentarer!


PS. Boka din Klänning-på-vift-fotografering hos mig via mail på [email protected], pris från 2350 kr.



Kommentarer
Postat av: Louise Nordström

Detta är bland dom häftigaste bröllopsfotona jag någonsin sett! Superfina! :D

2009-11-05 @ 21:09:12
Postat av: MR T.

Äntligen!!!!!

Mest känsla är nr 1 liggandes på stranden.

Alla var jätte fina.

2009-11-05 @ 21:13:08
URL: http://mettesfoto.blogg.se/
Postat av: Ullis

Var ska man börja??? Jag vet inte vad jag ska säga, det här slår bara alla rekord! Jag kan omöjligt välja ut en favorit... här finns SÅ många fantastiska bilder, Mette!

Och du är då inte den enda som tjöt av skratt, för det gjorde jag också här hemma i soffan. Det började vid första bilden på Cissi (vilken hjälte!) och accelererade sedan för varje bild för att slutligen övergå i aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh-WOW-känsla över de sista bilderna på paret på stranden.

A-m-a-z-i-n-g.

2009-11-05 @ 21:27:13
Postat av: Chalin

Ja de är helt underbara foton. Älskar de 3 sista.

2009-11-05 @ 21:27:47
URL: http://chalinspysselblogg.blogspot.com/
Postat av: Anna

Åh, så ljuvliga!

Den dan jag och Jimmy gifter oss (han hävdar att det dröjer 20 år, jag svarar att görs det inte inom 10 görs det inte alls) då ska du få äran att göra en klänning-på-vift-fotografering på oss!

Vi planerar en smekmånad till Fiji, där är liiiiite bättre badtemperatur... =)

Men då får nog fotografen betala resan själv...

2009-11-05 @ 21:28:38
Postat av: * M E T T E *

OJOJOJ vilken respons! Så GLAD jag blir, tack söta ni! Och brudparet kommer att bli jätteglada!



Alla: TACK!!!



Anna: jag betalar resan bara jag & Tim får följa med :-) (och hitta nu inte på att ni ska göra det på Tjärö, där är det inte alls lika varmt ifall ni inte visste det)

2009-11-05 @ 21:33:58
URL: http://mettesfoto.blogg.se/
Postat av: Lily/Marie

Helt underbara foto!!! WOW-alltså!

2009-11-05 @ 21:34:50
URL: http://marie.robe.nu
Postat av: Karin A

Wow, det här var verkligen läckert! :) Alla bilderna är härliga på sitt vis men allra bäst gillar jag nog de sista fyra. Men fy vad kallt det måste ha varit.

2009-11-05 @ 22:23:23
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Karolina

HELT HELT UNDERBARA BILDER!!! Du är fantastiskt duktig, Mette! Sitter och ler från öra till öra!



2009-11-05 @ 22:42:44
Postat av: Maria Olsson-Tysor

HUR underbart som helst och fast jag bott i USA i 15 ar har jag ALDRIG hort om "trash the dress" platning.... vilken toppide!

2009-11-06 @ 02:21:34
URL: http://www.globalmediapr.com
Postat av: Annelie

Mette, DU ÄR BÄST! Tack så mycket för de underbara bilderna. Vårt bröllop är förevigat för all framtid. Ångrar inte för en sekund att vi gjorde fotosession nr 2. Skrattar så tårarna sprutar åt bilderna och minnena!

2009-11-06 @ 08:45:03
Postat av: Anna

Självklart får ni följa med då, både du och Tim!

Haha, nä inte blir det på Tjärö, iallafall inte smekmånaden =)

Mamma och Gum misstänker en bröllopskupp från vår sida där i maj men det kan jag dementera.

2009-11-06 @ 09:25:31
Postat av: Stina

måste bara säga det...helt underbara foton, har aldrig sett nåt liknande=) helt fantastiska och härligt att se att det är mina vänner på bild också=)ni är grymma!

2009-11-06 @ 09:38:10
Postat av: Ida

Herregud, häpnadsväckande! Helt fantastiska bilder. Blå-lagunen bilderna är mina favoriter ;)

2009-11-06 @ 10:02:05
URL: http://storasysteryster.blogg.se/
Postat av: Solveig

Riktiga scoop bilder denna gången Mette! T.o.m "plaskbilden" när BP inte syns är ju en häftig bild i sig! Blå Lagunen bilderna är supersköna! Sist men inte minst, en eloge till tappra Cicci.Underbart med vänner som ställer upp i både "vått och torrt" ... ;) Kram

2009-11-06 @ 14:26:35
URL: http://solveigholstein.blogspot.com/
Postat av: Emil

Flytbilden blir min favorit helt klart :)

2009-11-06 @ 17:10:00
URL: http://hjeltes.blogg.se/
Postat av: Annika

Fantastiska bilder, älskar den i cementtunnan och när de ligger på marken.

2009-11-06 @ 17:22:55
URL: http://minastunder.blogspot.com
Postat av: Caroline

Jag blir sååå lycklig av bilderna, vilka underbara människor som ställer upp på denna fantastiska ide...hoppas det kommer mera sånt här. Hade det inte varit tre år sedan jag gifte mig och var höggravid vid tillfället (därav en klänning som inte alls passar) så hade jag inte tvekat en sekund. Vilket minne att ha kvar...TACK!!

2009-11-06 @ 21:32:59
Postat av: Jeanna

Gud vilka härliga bilder!! Du e verkligen duktig! Vilken inspiration man fick! =)

2009-11-06 @ 21:37:03
Postat av: mammakero

Härligt! Kul! Underbart! Jättevackert!!

Nu har du gjort mej mållös! Bara det är en bragd!

Alla bilder är fantastiska även om det ordet inte räcker på de fyra sista! De är de vackraste jag sett!! Ett vackert brudpar, en mästerlig fotograf och en hängiven och hoppfull vän - vad kan det bli om inte en fullpoängare!!

2009-11-07 @ 11:15:48
URL: http://mammakero.blogg.se/
Postat av: Linda i Ludvika

FY FAN VAD HÄFTIGT!!!! Du är makalös, det här är det bästa du gjort- och då har du så mycket makalöst förut!! Flytet, när det ligger på marken med pilarna och hånglet på stranden är bäst men de andra är också så bra!!!! Kram

2009-11-07 @ 13:37:25
Postat av: Valeria

Helt underbara bilder! Varenda en är så spontan men ändå genomtänkt! Du är verkligen skitbra på detta! ^^

2009-11-07 @ 15:36:33
URL: http://valees.blogg.se/
Postat av: Julia Green

Heeej Mette!

Jag tycker att du kan sluta vara så bra för att jag blir avundsjuk (a)



Alla bilderna är fantastiska, men jag tycker nog bäst om de tre sista! :)

2009-11-07 @ 23:45:20
URL: http://juliiagreen.blogg.se/
Postat av: Linn Lundgren

WOW! vilka bilder! jag och petter får nog anlita dig när vi ska gifta oss på surfbrädor. jag ser framför mig hur prästen (eller hawaiianska medicinmannen) när vi sitter ute på brädorna i havet iställer för att säga "du får nu kyssa bruden", säger "ni kan nu surfa in som man och hustru".



"flytbilden" får mig att tänka på sally mann bilden med hennes dotter i vattnet med håret som en gloria runt sig!

2009-11-08 @ 13:59:07
URL: http://sunshinestories.com
Postat av: ellen, f o t o

hahaha! Otroligt så härliga bilder och underbar idé! Den när dom ligger i vattnet på slutet är så himla snygg, man ser verkligen deras kärlek till varandra! Och fy vad jag ryser när jag tänker på hur kallt vattnet borde vara! :P

2009-11-08 @ 14:54:52
URL: http://ellencharlotta.blogg.se/
Postat av: erika

åh vilka söta och fina bilder

2009-11-08 @ 15:45:21
URL: http://fulaerika.blogspot.com
Postat av: Evelina

Alla bilder va helt underbara (som vanligt), men jag älskar flytbilden! Den ser så drömsk och vacker ut! Om jag nån gång gifter mig så vet jag iaf vem jag vill ska vara fotografen :)

2009-11-08 @ 16:51:56
URL: http://lonken.blogg.se/
Postat av: Malin

Den näst sista bilden var helt fantastisk! Men alla andra bilder var otroligt vackra också!

2009-11-10 @ 09:34:13
URL: http://malinsstress.blogg.se/
Postat av: Karin Froom

Härligt Mette, riktigt snyggt!

2009-11-10 @ 09:42:09
URL: http://www.karinfroom.se/
Postat av: johannas fotoblogg

wow!!!! vilka bilder! tyckte dom flesta var suverana, men maste jag valja en sa far det bli flytbilden. underbar!

2009-11-10 @ 14:56:55
URL: http://mixband.blogg.se/
Postat av: Marie

Vilka underbara bilder!

2009-11-10 @ 16:42:18
Postat av: Rose-Ann Hallgren

Helt underbara bilder!

Så vackra och egna, verkligen, lätt att man följer din fina blogg :D



Är helt tagen av din bilder, dom är så otroligt fina <3

2009-11-11 @ 11:46:51
URL: http://rosebug.blogg.se/
Postat av: Sabina

Älskar de tre sista bilderna! Superfina Mette! =)

2009-11-13 @ 11:16:29
URL: http://www.sabinaphotography.com
Postat av: Karin

Jag trillar av stolen..så vackra, unika, galna, eleganta, fina, känslosamma foton! Världsklass! Känner inte dig som fotograf eller någon annan i bloggen...bara trillade in på sidan och blev kvar...så tagen att jag måste lämna denna kommentar efter mig!

Tummen upp!

/Karin

2009-11-14 @ 10:44:19
Postat av: anna

åh! såå fina bilder. särskilt dom 3 sista :)

2009-11-14 @ 19:02:22
URL: http://annaandeersson.blogg.se/
Postat av: Judith

Ååååååh. Blev helt såld i den när hon ligger i vattnet! :D

2009-11-16 @ 19:48:27
URL: http://judithk.blogg.se/
Postat av: Emelie

Vilka otroligt vackra bilder mina favoriter är de 4:a sista. Brukar titta in här lite då och då och måste bara säga att du är en otroligt duktig fotograf.



Har bestämt mig vem jag ska anlita den dagen jag gifter mig i alla fall =)



Ha en bra dag och en trevlig helg...

2009-11-20 @ 14:08:03
Postat av: Lotte

Alldeles underbara bilder!

2010-10-12 @ 13:21:53
URL: http://chajanol.blogg.se/
Postat av: Ofelia Ollila - vardagsfoto

Grymt roliga bilder verkligen! Och de i vattnet är väldigt mysiga också :D

2011-03-02 @ 22:41:52
URL: http://ophi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0