Robin Z & familjen

I oktober förra året åkte jag till Flyinge för ett porträttuppdrag. Katarina och Peters 6-årige son Edward och hingsten Robin Z skulle förevigas tillsammans. Bara några veckor senare fick jag ett mail från Katarina:

"Nu har bilderna kommit fram, de är underbara! Det måste vara ödet på något vis, för idag togs Robin bort av hälsoskäl. Han har haft problem med en hov i flera år och den blev bara sämre. Så vi är väldigt glada att de här bilderna togs. Det har varit en hemsk dag här på Flyinge idag. Hälsningar Katarina och resten av familjen."

Det känns så bra att man som fotograf kan hjälpa till att bevara minnen, och just hästkärleken är faktiskt det främsta skälet till att jag en gång i tiden började fotografera. Det var i mitten av 80-talet, ridskolan Grönadal där jag red skulle läggas ner och höll auktion där alla lektionshästar gick under klubban. Jag undrar om jag någonsin gråtit så mycket! Mellan alla tårar fotograferade vi konstant och någonstans hemma hos mamma har jag nog högvis med egenframkallade svartvita bilder på alla dessa ponnyer.

Det gläder mig mycket att jag fick fotografera Robin. Att han var en äldre herre märktes inte det minsta den här höstdagen. Snarare var det full fart! Alltså, en hyllning till denna vackra häst:





Edward tyckte Robin var lite väl pigg och pappa fick vara med som trygghet:









En av mina favoritbilder, ett par riktigt goda vänner sedan många år:





(om man får stå lite grann upphöjt och med en husvägg att hålla sig i, är Robin inte lika stor...)








Underbar ålder när man kan le så här härligt:





Hela familjen:





Jag avslutar med en annan favorit. Visst är de söta?





Citerat från Flyinges hemsida:


"Robin Z 723 är den hingst som kanske har betytt mest för svensk hopphästavel i modern tid. Han är född i Belgien 1983 och importerades 1985 av dåvarande Flyingechefen Ingvar Fredricson.

Robin Z har tillsammans med Peter Eriksson haft en sagolik tävlingskarriär och även utsetts till en av världens bästa hoppförärvare med ca 60 avkommor i svår klass. Robin Z har i hög grad bidragit till att svensk hoppsport idag hör till en av världens ledande hoppnationer."








Kommentarer
Postat av: Lily/Marie

Ljuvliga foto! Så vackert. Tjusigt med väggens färg och trädens gula nyans som bakgrund...

2009-07-23 @ 21:55:32
URL: http://marie.robe.nu
Postat av: NinaKatarina

Åhhhhh.

2009-07-24 @ 08:43:10
Postat av: Sandra

Åh va fina bilder :)

2009-07-26 @ 21:29:09
URL: http://forelife.blogg.se/
Postat av: cathie

Gud vad vackert! Vad underbart för familjen att få föreviga detta ögonblick så kort före Robin gick bort.. En fantastisk häst!

2009-07-30 @ 11:09:08
URL: http://cathie.se
Postat av: evelina

vackert!

2009-07-31 @ 18:45:01
Postat av: Sarah

du tar otroligt fina bilder :) älskar bilderna på hästen och ägarna :)

skulle vilja bli en sådan duktig fotograf som du en dag :)

2009-08-11 @ 21:58:21
Postat av: * M E T T E *

Tack gullisar :-)

2009-08-12 @ 12:23:35
URL: http://mettesfoto.blogg.se/
Postat av: Ellen Andrell

Hästminnen, dem finns det många av :'( ... Underbara bilder! :D

2009-08-13 @ 23:37:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0