Mette svarar del 10

Ni har väl inte glömt att ni kan fråga mig saker ni undrar över? Läs mer här - det går bra att fråga saker om foto (som jag hoppas jag kan svara på) eller om det är något annat ni undrar över om livet som fotograf. Svaret blir i så fall förstås personligt eftersom det är mitt liv jag vet mest om :-) Varje gång 25 nya frågor uppnåtts, lottar jag ut en förstoring.

Här kommer en fråga från Ida:

Hej Mette! Jag är en trogen läsare av både din och Emelies blogg och det var genom hennes jag hittade dig :) Har pratat lite med henne angående min kamera som blivit lite seg på att ställa autofokus.

Jag har en EOS 350d. En gång hade jag den ute och fotade när det regna, men jag tänker att det inte kan vara orsaken till den dåliga autofkusen. Det är som att den inte ställer in på rätt grej. Detta är väldigt frustrerande då det tar sådan tid att ställa manuellt och inte kanske kan fånga lika mycket ögonblicksbilder.. Någon gång kan det också hända att kameran fått nån stöt, men det är absolut inte något stort, utan bara lite.

Var tvungen att gå ut och fota lite efter jag pratat med Emelie och kunde som inte riktigt bestämma om det bara vart för det varit dåliga ljusförhållanden den gjort så här. Men nu känner jag verkligen säkert att det är helt annorlunda jämfört med när jag köpte den. Den är inte lika snabb mer och den ställer på fel ställen. Vet du vad detta kan bero på?

Tack på förhand! Mvh/Ida

Svar:

Hej Ida! Tack för din fråga! Börja med att kolla om det är ditt kamerahus eller ditt objektiv det är fel på. Spänn upp ett dagstidningsblad (mycket text) på en vägg som du fotograferar i bra ljusförhållanden på så liten bländare som möjligt, tex 22. Det är viktigt att du har en slutartid på minst 1/125 så att du inte får skakningsoskärpa. Om du har flera objektiv så prova med de olika, eller låna ett av någon. Om det är zoomobjektiv, ta på både minsta och största brännvidd (har du tex ett 18-55 mm så ta både på 18 mm och 55 mm). Se till att tidningsbladet täcker hela bilden.

Gör detta både med manuell och med autofokus.

Ta sedan fram bilden i ditt redigeringsprogram och kolla om den är skarp. Titta både på mittendelen och ute i kanterna. Jämför bilderna du tagit med manuell och autofokus. Jämför också de du tagit med de olika objektiven.

Om allt ser likadant ut med autofokusen (oskarpt), och är sämre än med manuellt (om det är skarpt när du fokuserat manuellt) är det det kamerahus det är fel på. Om det är oskarpt med ditt objektiv och skarpt med det du lånat (eller skillnad mellan de två, om du har två egna), är det objektivet.

Det låter som om autofokusen behöver justeras, det har jag också haft på min kamera både på objektiv och hus. Jag skickar mina reparationer till Canon RCC i Mölndal och där har det kostat mellan 600 och 1000 kr att laga beroende på hus/objektiv. Kanske har du garanti kvar? I vilket fall som helst ska du förmodligen lämna in det där du köpte den. Du kan givetvis lämna in både kamerahus och objektiv och låta dem felsöka, men om du gjort ovanstående undersökning bör du veta var felet finns och behöver då inte vara av med hela din utrustning i flera veckor, som det ofta tar innan det är lagat.

Lycka till!

/Mette



Kommentarer
Postat av: Ida

TACK så mycket för ett snabbt svar. Måste genast ta och testa det där. Tack,tack!

Ha en bra dag och krya på dig!
/Ida

2008-05-25 @ 11:34:47
URL: http://storasysteryster.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0