Poppy och Evelina

Dags för lite sommarhästbilder! 2001 fick jag Poppy, som är korsning fullblod/ardenner. Hon är också mamma till min häst Avellana ("Janna") som jag för övrigt snart får göra ett inlägg om tror jag. I alla fall, Poppy är en häst med fräs i och jag hann inte riktigt med henne utan bestämde mig för ett år sedan för att sälja. Det är alltid tråkigt att inte ha kvar djur man fäst sig vid, men jag är jätteglad att vi hittade Evelina som är Poppys nya ägare! De är ett härligt par och jag tror inte det finns en bättre passande ägare till Poppan.

Men först några bilder från sommarbetet 2005:


image290


image291


Gräsrund-om-magen-Poppy flyr från hästflugorna:


image292


Evelina bor i Växjö, och dit flyttade alltså Poppy för ett år sedan. Hon står uppstallad på en ridanläggning utanför stan med flera stall, härlig skog och en sjö precis bredvid - ett perfekt ställe! Vi fotograferade i juli -07, och vad kan väl vara mysigare än en nyschamponerad häst i solen?


image293


image294


Som jag alltid skriver om är ljuset bäst precis mittemellan sol och skugga. Här hjälpte björkarna till och gav det där speciella reflekterade ljuset som ger rätt glitter i ögonen både på häst och människa:


image295


image296


Snygga Evelina i modell-pose:


image297


Jag längtar tills det är så här grönt ute igen!


image298


image299


image300


Detta är min favoritbild, de är så lika på något sätt:


image301


Hoppas att vi ses i sommar Evelina! Tack för att du tar så bra hand om Poppan, det känns toppen att det var just du som köpte henne!

Kommentarer
Postat av: evelina

Älskar bilderna! Gud vad fina ord du skriver om oss!!! Ha det bäst och tack.. bilderna hänger på hedersplats med guldram hemma!!!

2008-03-24 @ 17:06:43
Postat av: stig

Hejsan, vilka fina hästbilder. Du har fångat kraften
som en häst har dom är ju otroligt starka. Det är
en vacker häst du har. Hoppas det snart blir varmt
och fint ute så ni kan njuta tillsammans.

2008-03-24 @ 17:58:48
Postat av: Ylva Lindecrantz

Vilka underbara bilder!
Jag försöker mig också på att vara "hästfotograf" då och då. Jag skall lägga det där med ljuset på minnet, så kanske jag kan förkovra mig ett snäpp till!
Kram till alla övriga amatörhästfotografet och till dig Mette, som tar så fina bilder! Kom gärna med fler fototips! // Ylva

2008-03-24 @ 18:17:18
Postat av: Helén

Helt otroliga bilder! Vilken känsla. Man riktigt känner hur starka hästarna är och vilken kärlek det finns mellan häst och människa. Vackert!

2008-03-24 @ 19:54:44
URL: http://vardagsliv.bloggagratis.se
Postat av: Julia Green

Åh, nu vill jag ha sommar och gå ut till hästarna på samma gång! Du väcker så mycket känslor i dina bilder, så att man känner sig varm när man ser dina sommarbilder och lite mer "kall" när man ser dina vinterbilder om du förstår vad jag menar.

2008-03-24 @ 21:05:10
Postat av: Emelie

Otroligt vackra bilder.

2008-03-24 @ 21:36:26
URL: http://emelieohlsson.blogg.se/
Postat av: * M E T T E *

Tack alla, vad gulliga ni är!

2008-03-24 @ 22:07:47
URL: http://mettesfoto.blogg.se
Postat av: Bella

Jag är rädd för hästar i vanliga fall, men gud vad vackra bilder. Jag vill bara rida :-)

2008-03-25 @ 09:23:26
URL: http://thespaceinbetween.blogg.se
Postat av: Nina

Vilka fantastiska bilder. Både tjej och häst var perfekta framför kameran.

2008-03-25 @ 10:05:38
Postat av: linda

vilken underbar häst
och vilka foton!

2008-03-25 @ 10:49:25
URL: http://klockanlinda.spaces.live.com/
Postat av: linda

Tänkte fråga om det är jätte svårt att fota hästar och finns det något man ska tänkta på för att hinna med att få en bra bild?

2008-03-25 @ 10:55:54
URL: http://klockanlinda.spaces.live.com/
Postat av: Helena

Vilka otroligt fina bilder!! Så levande och sån rörelse, jättefint!!

2008-03-25 @ 13:49:50
URL: http://hemmyh.blogg.se
Postat av: * M E T T E *

Tack alla för era kommentarer, Evelina är jätteglad!

Linda:

djur och barn är ofta lite knepiga att fotografera eftersom man inte alltid kan styra dem, hur mycket man än vill :-) Jag brukar alltid se till att vi har gott om tid för fotograferingen, och att ta det lugnt i början! Då ser man vad tex hästen vill göra och lite grann vad den har för egenskaper, och kan sedan försöka "lura" den lite dit man vill. Just med hästar kan det vara bra att ha en fastbunden plastpåse på ett spö som man kan vifta lite med för att få uppmärksamhet och öron framåt, och gärna en medhjälpare som kan vifta precis bakom dig så att du
ändå kan sköta kameran!

Dessutom är övning alltid det bästa receptet, dvs fotografera så många hästar du kan och när du gör det - så många bilder du kan! Jag tar mellan 250 och 500 bilder på ett sånt jobb, som jag sedan slutligen sorterar ner till mellan 30 och 70 st.

Lycka till!

2008-03-25 @ 20:52:25
URL: http://mettesfoto.blogg.se
Postat av: kajsa

Bilderna var helt underbara och man fick sommarlängtan i hela kroppen. Poppy står uppstallad hos oss, en mycket trevlig häst precis som sin ägare :)

2008-04-14 @ 10:00:17
Postat av: Joline

ååh vilka underbara bilder :D Så härliga! Får en verklgen att längta till sommarn, detta blir den tredje sommaren med min paintvallack, Solero :) Underbart!

2008-04-15 @ 17:58:11
URL: http://rangelben.blogg.se
Postat av: Evelina

Alltså jag tittar på de här bilderna nästan varje gång jag är inne på din blogg. (vill säga varje dag) Saknar henne SÅ mycket och vill bara hem till henne nu! Sköt om dig och lycka till med Janna.. Jag ska hålla öronen öppna! KRAM

2008-09-17 @ 23:42:34
Postat av: Emelie

Jättevackra bilder:)

2008-12-29 @ 17:35:12
URL: http://minfotoblogg.blogg.se/
Postat av: Alice

Så sjukt fina häst bilder du har tagit! :)

Jag tycker det är så härliga bilder! :D

2009-03-04 @ 16:46:00
URL: http://aliiceeee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0