Mette svarar del 4

Det här är en fortsättning där jag svarar på era frågor (läs första inlägget här)!

Hundrafrågors-Ellen (bra jobbat Ellen!): Jag kom på en till! Mattias Klum är en favorit till mig. Vad tycker du om honom? Har du någon mer känd fotograf som du gillar?

Jag har en fråga till! Hehe. Jo, om det skulle vara så att en tjej, låt säga mellan 18 och 25 skulle fråga om du kunde tänkas ta bilder åt utvikshållet och då menar jag i "Slitz-anda" på henne. Vad skulle du säga då? Det finns ju bilder och bilder så att säga. Har du gränser för vad du kan tänka dig att ta för bilder, eller är det kunden som bestämmer det mesta?

Svar: Mattias Klum är en jätteduktig fotograf! Jag tycker mest om närbilderna från regnskogen han har tagit, på de färgrika djuren i allt det intensivt gröna.

Jag blir oftast inspirerad av konstnärer och skulptörer snarare än andra fotografer. Mina favoritkonstnärer är John Singer Sargent och William Turner. Den vackraste skulpturen jag vet är en antik grekisk galjonsfigur (ska se om jag hittar någon bild senare) och så gillar jag Edgar Degas målerier och skulpturer av ballerinor.

Men jag har förstås fotografer jag gillar också. Brutus Östling till exempel, som tar helt fantastiska fågelbilder! Jessica Claire är min enda och på-piedestal-upphöjda bröllopsfotografinspiration (tänk att få ha hennes ljusförutsättningar också, hon bor i Orange County i Californien + att hon gör mängder av destination weddings runt världen). Sedan ser jag enstaka bilder precis överallt som jag faller för!

Vad gäller Slitz-bilder så finns det fotografer som är i den branschen men jag är inte en av dem. Jag fotograferar gärna finstämda nakenbilder på tjejer, men absolut inte sådana som passar i herrtidningar av den grövre sorten. Slitz läser jag aldrig så jag har dålig koll på "andan" där eftersom den förändrats sedan den startade - då var den ett magasin för alla.


Stella: Jag har tänkt att söka till fotolinjen på Gotlands folkhögskola till hösten och eftersom du har gått den utbildningen så skulle jag vilja veta vad du tyckte helt enkelt! Vad var bra/dåligt, roligt/tråkigt och vilka fördelar/nackdelar har utbildningen? Sen en fråga till, vilka personliga egenskaper ser du som de viktigaste hos en fotograf?

Svar: "Folkan" på Gotland var den första skola som fostrade mig till fotograf! Jag älskade att gå där. Vi hade tillgång till studio och mörkrum (ja, det var längesen, fniss -1996, inga digitalkameror alls!) dygnet runt och spenderade nästan dygnets alla timmar där också. I Hemse där skolan ligger finns inte så mycket att hitta på kvällstid, vilket förstås var toppen! Vi åkte runt i de gotländska landskapen och plåtade, och på nätterna stod vi och framkallade. Jag vet att de i alla fall delvis bytt lärare sedan jag gick där så jag kan inte säga om det är lika bra nu, men det skulle jag tro! De är väldigt måna om sin utbildning. Det bästa är att söka, och hålla tummarna för att man får komma på intervjuhelgen - då kan du själv se och känna efter om det är något för dig.


That's it for now, ska till Helsingborg på konferens!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0