Mette svarar del 1

Jaha, då var det dags för svar på några av era frågor! Jätteroliga frågor ni ställer, skicka gärna in ännu fler så att jag får lotta ut en förstoring!


Julia: Min kamera har varit så himla konstig nu på ett tag, eller rättare sagt mitt optik. Den vill ibland/oftast inte ställa in skärpan ordentligt och ibland vill den inte enns ta ett kort. Men det är bara det ena som krånglar. Ska jag skicka in den igen? För vi har ett års garanti på den. Sen en annan sak, om jag vill ta kort inomhus T.ex. i ett ridhus, hur ska jag göra för att bilderna inte ska bli så himla suddiga? Eller går det?

Svar: Kolla först att du inte är för nära det du vill fotografera, då vill kameran inte ta bilden om du har den på autofokus. Det kallas närgräns och är det kortaste avståndet du kan fokusera på med just det objektivet! Närgränsen står alltid på objektivet, oftast angiven i mm, och ibland med en liten blomsymbol bredvid. Om det inte beror på detta tycker jag du ska skicka in den så fort du kan medan du fortfarande har garanti.

Att fotografera i ridhus är jättesvårt! Låg belysning kombinerat med snabba hästar gör att det lätt kan bli rörelseoskärpa. Det du kan göra i kameran är att ställa ditt ISO-tal så högt som möjligt (tex 1600 om du har) och välja en så stor bländare som möjligt, dvs ett så litet tal som möjligt (tex 2.8, 3.5 eller 5.6). Du kan också använda upplättningsblixt för att hjälpa till lite! Det viktiga är att din slutartid inte blir för lång, det är då det blir suddigt! En snabb häst behöver du nog fotografera med minst 1/125 eller 1/250 för att den ska bli skarp. Du kan också följa hästen med kameran när hästen rör sig (tex från vänster till höger), det hjälper till lite extra. Prova dig fram, och berätta hur det gick!

Ellen: Min fråga till dig är om du har någon kamera som man som nybörjare kanske "bör" skaffa sig framför någon annan. Och då menar jag ju en systemkamera och "proffskamera" eller hur man nu vill definiera det. Jag har en fråga till också. Vad tycker DU är bra bildseende? Gärna mer detaljerat!

Kan du tycka att det är, vad ska man säga, onödigt att köpa en dyr och bättre kamera och hela tiden försöka bli bättre, när man ändå INTE tänkt jobba eller jobbar som fotograf på riktigt, utbildad alltså. Vilka tycker du är dina största fördelar inom ditt jobb? Vad är dina styrkor? En fråga till! När kan man egentligen kalla sig fotograf? En del kallar sig ju fotografer när de bara gått enstaka kurser, men själv tycker jag det är "fel". Vad säger du?

Svar: Vilken kamera man ska skaffa sig beror på två saker; plånbok och intresse. Kanske är man nöjd med en liten kompaktkamera (allt-i-ett) för ett par tusenlappar som sköter det hela helt på egen hand! Om man däremot vill lära sig att använda kameran så att den tar de bilder man själv vill, och är intresserad av skärpedjup och slutartider är dte bra med en systemkamera. Nikon och Canon har båda flera olika modeller av systemkameror mellan sju och tiotusen kr, som ofta säljs i paket med ett zoomobjektiv. Dessa rekommenderar jag! Jag rekommenderar också att hellre köpa en ny med garanti än en begagnad av en privatperson - reparationen kan kosta lika mycket som kameran om den går sönder utan garanti.

Bra bildseende tycker jag är när man kan fånga en situation eller komponera en bild som drar ögat till sig, är intressant men ändå vilsam att fortsätta titta på. Det ska finnas något i bilden att fästa blicken på, som ändå inte blir stelt eller statiskt, och bilden ska vara rätt avvägd på det sättet att det inte känns "tungt" åt något håll!

Det är ALDRIG onödigt att ägna sig åt sitt intresse eller sin konst. Hur mycket tid eller pengar man vill lägga på det avgör ju var och en. När man är fotograf - det känner man själv och det kan ingen annan avgöra åt en. Det finns så många olika sorters fotografer och jag tycker inte man ska dela in dem i fack. Man kan vara självlärd eller ha gått flera år på fotoskolor, det säger inget om hur duktig eller professionell man är utan det är ens bilder i sig som talar. Jag insåg en dag på väg till jobbet i USA att jag verkligen försörjde mig på att fotografera och det var en härlig upplevelse!

Det bästa med mitt jobb är att det är så roligt! Det försöker jag visa i mina bilder.


Karolina: Jag har en fundering på en utbildning i foto som jag funderar på att gå. Den heter Europeiska Fotografskolan och är en intensiv-utbildning på 4 veckor. Har du hört talas om den eller vet hur jag skulle kunna få reda på om det är en bra utbildning värd pengarna eller inte?

Svar: Jag har aldrig hört talas om den skolan. Jag brukar rekommendera fotolinjen på Gotlands Läns Folkhögskola, Gamleby Fotoskola, Kulturama i Stockholm eller förstås Världens Bästa Skola, New England School of Photography i Boston.


Nu ska jag åka till stallet, återkommer med fler svar i senare inlägg!

Kommentarer
Postat av: Julia Green

Tack för svaret! Ska testa så fort jag fått tillbaka den :). Jag saknar min kamera!!

2008-04-02 @ 21:12:44
Postat av: Karolina

Hej Mette!

Jag vill bara säga att jag tycker du är fantastisk!! Att dela med sig så mycket av sig själv och sina erfarenheter och ta sig tid att svara på alla våra
frågor - det är stort, uppskattat och ovanligt!!!
Ha en bra dag och tack än en gång!

Karolina

2008-04-03 @ 08:12:02
Postat av: Helena

Hej Mette!

Nu har jag suttit och läst alla svar här och jag måste bara säga att man lär sig jättemycket av vad du skriver! Tack så mycket för att du tar dig tid att svara på alla frågor!



ps. jag hittade om macrofotograferingen oxå, precis som du sa!

2008-10-08 @ 13:37:57
URL: http://hemmyh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0