Bilder från porträttkursen igår

Vilken härlig dag det blev igår! Vi startade porträttkursen med ett par timmar teori här i ateljén, och efter en god lunch på golfklubben var vi ute och fotograferade ett par timmar för att praktisera det vi pratat om.

Eva och Sanna är helmysiga och snabblärda tjejer som verkligen ville veta allt. Precis som jag själv trivs de bäst bakom kameran, så här kommer bara två minifotografer:



De jobbar båda på Moderskeppet, en fantastisk Photoshopsajt. Besök genast om du aldrig varit där!

Evelina modellade och var lika mycket happy camper som alltid!



Eftersom befintligt ljus är min favorit ville jag visa Eva och Sanna hur man letar upp det bra ljuset och placerar modellen så att man får glittret i ögonen. Dessutom hur pytteliten skillnad det är mellan det perfekta, jämna ljuset, och det mindre bra ljuset där det lätt blir skuggor på fel ställen i ansiktet och påsar under ögonen (för det vill man ju inte ha, eller hur :-))

Här tränar Sanna på att fotografera Evelina med hjälp av befintligt ljus i "open shade" - dvs inte i sol och inte i djup skugga utan precis mittemellan:



De ville också lära sig att använda reflexskärm - det använder jag själv kanske ett par ggr om året och bara i nödfall, men just i de nödfallen (när ingen bra "open shade" finns att tillgå) är det toppen!

Först kollade vi hur det inte blir så bra med reflexskärm när solen är jättestark och man står för nära:



Och sedan hur bra det blir med reflexskärmen när man står lagom nära:



Jätterolig dag, tack alla tre!

Många har frågat om kurserna:
Jag sätter ihop grundkurser efter kursdeltagarnas nivå, pris från 750 kr/tim. Maila mig för mer information på [email protected]. Just nu lediga tider från september och framåt.



Kommentarer
Postat av: Eva Sjöberg

Härlig dag och jag är så stolt över allt vi gjorde! Vad mycket man kan lära sig på en dag! Och det blev aldrig för mycket utan en bra blandning av teori och praktiska övningar. Superkul och användbart!

2010-05-27 @ 14:53:25
URL: http://www.storalilla.se
Postat av: Emma - Adorable moments

Åhh!! Jag vill också!

2010-05-27 @ 20:47:40
URL: http://www.adorablemoments.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0