Porträtt: familjen Berglund Krznaric

Sofia och jag har känt varandra sedan innan vi kommer ihåg det. När vi var små lärde våra familjer känna varandra i Torremolinos i Spanien, där vi bodde. I familjerna fanns det fem barn med bara ett års mellanrum, jag född 1970 och min bror Kristoffer 1973, och i familjen Berglund Gunilla 1971, Sofia 1972 och Susanna 1974. Gissa om det var highlife för våra föräldrar! 

Sofia är den jag umgåtts mest med (mest intensivt en vinter för ungefär femton år sedan då vi spenderade flera månader tillsammans, hade två flätor i håret, blommiga stickade kläder, åkte snow-racer i snöstormarna som var nästan varje kväll, åt Fias hemabakade gudomligt goda kanelbullar och dansade på Ritz i Karlskrona (snow-racern hängde vi in i garderoben). Eftersom hon alltid jobbade på ett av familjens hotell till ungefär midnatt, hände allt detta efter tolv på kvällarna. Visst hann vi med mycket?)

I alla fall, Sofia är gift med Robert och de har tre helt galet underbara barn. Jag hörde att när min brorson Morris träffade dem för ett par veckor sedan, blev han dödligt kär i Sonja. Det förstår  jag! Om Sonja var lika förtjust som Morris vet jag inte riktigt... men det är nog inte hennes siste beundrare. Kolla själva:











Hon är dessutom stolt storasyster till Konrad och Bruno:





Brorsorna är tvillingar, syns inte va...? :-)





Konrad:





Och Bruno:





Dessutom gillar de att ligga i kors:





Alla bilderna är fotograferade i Galjonshallen på Marinmuseum i Karlskrona. Bättre ställe får man leta efter när det gäller ljus! Detta är 5 januari, det kan man inte tro, eller hur? Jag kanske får ta och bygga en galjonshall här ute i hagen.

Bara en sån sak som den här väggen blir jag lyrisk över:





Där finns också ett användbart piano...











Man förstår att det har blivit söta barn med så tjusiga föräldrar (Sofia har alltid varit en av de snyggaste tjejerna jag vet!)

:-)





De flesta barnfotograferingar innehåller en stor del lirkande, flyttande, tålamodsprövande (mest för föräldrarna) och underhållande av barnen! För det mesta är mamma, pappa och fotografen helt genomsvettiga efteråt, medan barnen - ja, de rumlar runt minst lika energiskt som innan.


Familjen gillar sin livliga tillvaro och de bad om att få extra många bilder där det syns :-) Här ett av försöken att få alla hala små ålar att titta mot mig samtidigt (eller, ja, fem försök då och det är långt ifrån alla bilder jag tog):














...och till sist... nästan!





Jag skulle faktiskt kunna publicera precis varenda bild från den här fotograferingen för jag tycker väldigt mycket om dem, men jag får väl behärska mig, hehe.


Stor kram till hela familjen, tack för en rolig fotografering och så glad jag är att vi hållt kontakten genom åren!

Vilken bild är din favorit? Skriv gärna en rad eller två i Kommentarer!



Kommentarer
Postat av: jenny blad

blåååå blååå ögon

2009-08-28 @ 09:44:29
URL: http://www.jennyblad.se
Postat av: Emma

Underbara bilder, den med mobilen är jätterolig! Tvillingar i kors, och ngt av de översta på söttjejjan är jättefina!

2009-08-28 @ 10:15:29
URL: http://emmamariia.webblogg.se/
Postat av: Lillian

Hehe, jag måste säga den andra gruppbilden när inte en enda tittar i kameran och två är på väg ut från bilden! ;-)

2009-08-28 @ 11:24:57
URL: http://lilliansfoto.blogg.se/
Postat av: Snygge Sofia - hehe

Jag blir så glad varje gång jag ser dessa fantastiska bilder!!!!

Det går inte att ha EN favorit. Robban o Sonja är fantastiska, det är en så skön känsla mellan dem. Pojkarna i kors är också så sköna och återspeglar hur de leker och har sällskap av varandra.

När jag fick bilderna första gången - tänkte jag att du måste ha fixat till ögonen! Jag är fortfarande inte säker....

Det är skönt med gamla vänner och det är dynamiskt nu när vi nu är inne på 3e generationen!!

Många kramar, Sofia

2009-08-28 @ 11:48:23
Postat av: Nina

Alla... du är så duktig....

2009-08-28 @ 11:55:42
Postat av: Linnea

Vilka sötisar alltså! Jättefina bilder allihop men mina favoriter är nog de livfulla familjebilderna :) Hoppas du får en fin helg!

2009-08-28 @ 11:56:05
URL: http://lillnea.blogspot.com
Postat av: Anna

den där killarna ligger i kors är underbar! och den tredje med hela familjen, det ska synas att det är lite hullerombuller tycker jag! :D och tack för fina kommentaren på min blog!

2009-08-28 @ 12:18:09
URL: http://mandalaya.se/blog
Postat av: * M E T T E * svarar

Tack alla för era goa kommentarer!



Snygge-Sofia: nu har du ett bloggnamn so stick to it :-) Ögonen har jag inte fixat mer än jag fixat resten av bilden, det är ljuset som gör det!



Kram till er alla, modeller såväl som bloggläsare & ha en fin helg!

2009-08-28 @ 12:38:00
URL: http://mettesfoto.blogg.se/
Postat av: Irene Wenström

Mamma o mormor till barn o barnbarn. Du är jätteduktig och min favoritbild är när pappa Robert sitter och pratar med Sonja. Du har verkligen fångat den närhet som de har till varandra.

Irene

2009-08-28 @ 14:25:36
Postat av: Johannes Nyberg

Jösses, vilka underbara bilder! Deras ögon är ju såå stora och magiska. Dom kommer nog flörta till sig ett antal brudar i sina dar ;)

Väldigt vackra bilde!

2009-08-28 @ 14:27:37
URL: http://www.improveme.se/Nyberg
Postat av: Ullis

Vilka sanslöst söta barn med stencoola namn!!! Underbar miljö, fantastiskt ljus och SJUKT fina o roliga bilder!!! Jag har faktiskt inte tillräckligt med superlativ att ta till!

Tvillingarna i kors och pappa-dotter-vid-frän-vägg tycker jag allra mest om.

2009-08-30 @ 12:52:20
Postat av: kimberly

Jag tycker alla bilder var väldigt fina. Dom utstrålar lycka allihop.

Postat av: hemmabloggaren

Vilka ögon! Bra fångat.

2009-09-01 @ 10:30:04
URL: http://[email protected]
Postat av: Lise

Superfina bilder som vanligt. Jag gillar den när pojkarna ligger i kors och den när en av pojkarna är på väg mot dig och du har skärpan bara på honom.



Jag har själv fotat mina tjejer på balkongen men eftersom jag har sån svindel så blev det sisådär. Fast ljuset är toppen!

2009-09-01 @ 23:09:58
Postat av: Elin

VIlka otroligt blå, underbara ögon!

Beundrar dig supermycket, kan sitta i timmar och kolla igenom alla dina fantastiska bilder.

2009-09-13 @ 18:14:04
URL: http://ettparaply.blogspot.com
Postat av: Cecilia Zeba

Vilka underbara bilder! Mina favvo är närbilder med Konrad (där de två tänderna syn, hur gulligt som helst!) och Bruno (med sina vackra ögon!) samt den med Robban och Sonja.. Och den med mobilen och... aaahh jag gillar alla!!



Underbart!

2010-08-15 @ 15:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0