Vinnare i tävlingen "Hjärtat mitt"!

Oj, oj, oj. Inte gjorde jag det lätt för mig när jag utlyste en sådan tävling! Bidragen som kommit in har gjort mig glad, rörd och varm inombords och jag önskar att ALLA kunde vinna! Nu är ju inte det så praktiskt genomförbart, så jag har efter noggrannt och moget (?) övervägande beslutat mig för att lotta ut priset, men med lite bonus.

Två stycken kommer att vinna förstapriset. Två stycken kommer att få andrapris (nyinstiftat, nästan likadant som förstapriset). De övriga bidragsskrivarna, kommer allihop att få heders-tredjepris tillsammans. De kommer också att få ett erbjudande via mail som är "nästan gratis". Jag skulle så gärna vilja ge er freebies allihop, men på detta sätt hoppas jag ändå kunna vara till någon hjälp när ni så godhjärtat vill ge något tillbaka till alla dessa härliga människor omkring er!

De två vinnande bidragen skiljer sig ganska mycket från varandra (precis som de övriga bidragen gjorde). Det ena handlar om ett stort risktagande och det andra en relativt liten men så väldigt betydelsefull gärning för någon annan! Nu gissar jag ni förstår vilken bredd bidragen hade (och hur svårt det blev att vara domare - vem är jag att avgöra vilken av alla dessa fina personer som ska vinna?).


Förstaprisvinnare nr 1, Bengt Karlsson



Hej Mette!

Vi har ett bidrag till din tävling på bloggen. Vi skulle vilja nominera Mathias pappa, Bengt Karlsson. I oktober 2006 föddes vår dotter Tilda och från fem dagars ålder har hon fått dialysbehandling eftersom njurarna inte fungerade. Våren 2007 började diskussionen om en lämplig donator som skulle kunna ge Tilda en njure. Tildas farfar Bengt var en av dom som anmälde sig och det visade sig att han var den som var den lämpligaste donatorn. Han fick påbörja en omfattande utredning som innebar många resor till sjukhuset och undersökningar som inte alltid var så behagliga. Långt om länge fick vi en tid för transplantationen som skulle ske på Karolinska sjukhuset i Huddinge. När vi väl kom upp visade det sig att Tilda inte var tillräckligt frisk utan det hela fick skjutas upp 6 veckor. Den nervösa väntan för Bengt fick fortsätta. Veckan innan vi skulle åka upp igen fick Bengts fru redan på att hon hade cancer och behövde opereras snarast möjligt. Trots detta ville han inte dra sig ur.

Det går inte att beskriva i ord hur mycket det betyder för oss att han gett sin ena njure till vår dotter. Bengts insats har inneburit en stor förändring av vårt och inte minst Tildas liv. Även om problemen för hennes del långt ifrån är över, så har hon i alla fall helt andra möjligheter att utvecklas och må bra. Det är kanske lätt att säga att man skulle kunna göra en sådan här sak, men det är en helt annan sak att verkligen våga när det gäller. Det är givetvis ingen stor risk man utsätter sig för men det är dock en risk. Tankarna som gick genom hans huvud var att han faktiskt med riktig otur skulle kunna dö på kuppen. Det tycker vi säger en hel del om vad har var beredd att göra för vår Tilda. Vi skulle gärna vilja ge honom en porträttfotografering av honom och Tilda.

Många hälsningar Linda och Mathias Karlsson




Förstaprisvinnare nr 2, Henrik Sjölund
:


Jag vill nominera den person som har det största hjärta jag vet. Ibland är det så stort att han nästan trasslar in sig själv i det. Det kan handla om att åka över 60 mil för att hjälpa någon att flytta, missa en middag för att han stötte ihop med en gammal dam som behövde hjälp med kassarna, eller ta en omväg hem från bion för att hinna ge en hemlös en extra stor popcorn.

Händelsen som får mig att vilja skriva denna nominera är dock en händelse som inträffade i Januari för ungefär tre år sedan och som etsat sig fast extra starkt i minnet.

Händelsen har förändrat mitt liv och inträffade en deppig dag då jag satt hemma och pluggade. Jag tyckte livet var trist i största allmänhet och var ganska nere. Han med det stora hjärtat ringde och undrade hur det var och jag berättade att allt var pest. Han hade otroligt stressigt på jobbet och bad att få ringa upp.
Mitt skrivbord var placerat framför fönstret för att få ljus ”ironiskt när det ändå alltid är mörkt ute”, tänkte jag när jag tittade ut en kvart senare. Så plötsligt såg jag ett yrväder springa runt på gårdsplanen nedanför mitt fönster. Penionärerna stod radade på sina balkonger och pekade. Vad är det som händer? tänkte jag när jag plötsligt kände igen figuren... Herregud det är han med världens största hjärta! Han fortsatte att springa, liksom systematiskt över gårdsplanen som är ungefär lika stor som en halv fotbollsplan. Efter honom blev det tydliga spår i snön och när han hade slutat springa såg jag vad fotspåren formade....I....♥.....U.....
I mörk kostym och lågskor. Trots att han hade en fullproppad dag med viktiga möten, stressar han genom halva stan och bokstavligen stampade fram ett meddelande till mig för att påmina mig om att jag inte är ensam och att livet inte är så trist - det fanns iallafall någon som älskade mig. Hur många skulle göra något sådant? Några skulle säkert tänka tanken, men få skulle göra det. Detta är det finaste någon någonsin gett mig och jag vet att detta endast är en av många saker den här mannen gör för att förgylla tillvaron för andra människor. Han är en värdig vinnare och jag vet att ett porträttfoto av denna man skulle vara oerhört uppskattad av alla hans nära och kära!

Innehavaren av världens största hjärta heter Henrik Sjölund. Den som skickar in nomineringen heter Karin Holmberg. 


Andraprisvinnare blir:

Johan Karlsson i Mjövik
för en viss bilfärd

och

Eva och Thomas Jönsson i Munka Ljungby
för ett livslångt engagemang


Alla
ni andra är tredjeprisvinnare!



Ni kommer att få mail allihop med gratulationer och information och så hoppas jag att många av oss ses. Tusen, tusen tack för att ni delat med er av era historier! Till sist vill jag avsluta med några rader från Linneas bidrag som liksom summerar hur mina tankar gick när jag kom på tävlingen och som gjorde mig jätteglad:

Till sist vill jag bara säga att jag tycker den här tävlingen är en underbar idé! Alla vänliga människor som gör något för andra är värda uppskattning. Om inte Marie vinner så har jag i alla fall blivit uppmärksam på hur mycket hon betyder för mig och påmind om att berätta det för henne oftare. Tack!


Ha en fin helg och ta nu hand om varandra extra mycket :-)

♥ ♥ ♥

Bästa hälsningar Mette

PS. Jag har mailat alla deltagare - har det inte kommit fram så hör av dig! Det kan ju vara lite si och så med mail när det är skickat till många samtidigt. Tack snälla!






Kommentarer
Postat av: Vinnarlinda

Grattis till vinnarna! Vilka fina bidrag, förstår verkligen att det var svårt att välja. Jag hoppas innerligt att de blir lika glada för sina vinster som vi blev för vår! Det ska bli så roligt att se bilderna på farfar Bengt och Tilda. Kan utan att ha sett dem föreställa mig att det kommer att bli helt härliga bilder när det är du som tar dem! Vilken fin tävlingsidé. Grattis till Mette också som nu får träffa dessa goda människor! :-)

2008-10-17 @ 19:42:20
Postat av: Elin [ n e v n a r i e n ]

Åh man blev ju rörd när man läste det :')

Och det påminner mig om en gång när en god vän till mig och jag hade haft varsin svår period i livet och brukade sitta och samtala om det..

Och efter en sån kväll när vi pratat om något sådant jobbigt.. så gick han över halva stan och gjorde en snöängel i min trädgård mitt i natten. Som "beskydd" liksom. Det var bara det att det började snöa så fasligt på morgonkvisten, så snöängeln syntes inte längre.

Då kom han natten därpå och gjorde samma sak :)

2008-10-17 @ 19:43:26
URL: http://nevnarien.se/
Postat av: Josefina

Tack ännu en gång Mette!! Vilken lycka att få vinna (2:dra priset, Eva & Thomas Jönsson) och ÄNTLIGEN få mina föräldrar att ställa sig framför kameran och sig själva i fokus, för en gångs skull!!!! Ser framemot att få träffa dig!!!

2008-10-17 @ 20:47:48
URL: http://www.gyllene-liv.se/dagarna
Postat av: Linnea

Grattis till vinnarna och vilka fina bonusar du ordnat, jättegeneröst av dig!!

2008-10-17 @ 20:59:16
URL: http://lillnea.blogspot.com
Postat av: Eva Hagbjärn

Stort grattis till första och andra pristagarna!!! Verkligen gripande och fina berättelser ur verkliga livet.

Tack snälla Mette för "bästa-pris-någonsin-fotografering" =) :-) :) ;-)

2008-10-17 @ 23:11:43
URL: http://evafromsweden.blogspot.com
Postat av: Anonym

Tycker att det låter som rätt vann, vet inte vad det var för tävling, men en fin historia (1:an) fast innehållet i den var hemskt men också mycket bra!!

Hoppas han klarar sig och att flickan blir helt frisk!

2008-10-18 @ 16:39:03
URL: http://balalaika.blogg.se/
Postat av: Anonym

den andra historien va väldigt fin och romantisk, läste inte allt :P

2008-10-18 @ 16:42:08
URL: http://balalaika.blogg.se/
Postat av: Henrik S

Hej Mette,

Stort tack för det fina priset. Jag blev oerhört förvånad, glad och rörd. Visste inte att jag var nominerad och känner mig hedrad att ens få vara med i tävlingen.

Att sedan få första priset och dela det med en sån hjälte som Bengt är en ära!



Tack Mette för en härlig blogg med fantastiska bilder och inlägg.





Bästa hälsningar

Henrik S, som ser fram emot fotograferingen.

2008-10-19 @ 18:18:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0