Grabben från igår

Jomen, här kommer han. Några av er gissade rätt! Det är en krokodilherre av arten Gavial. Bilderna tog jag för ett år sen på Fuengirola Zoo:


image207


Nu kanske ni tycker att det är fusk, ruffel och båg att det är ett zoo och inte Nilen eller en indonesisk ö - men nog så läskigt kan jag berätta! För några decennier sedan var djurparken i Fuengirola väldigt nedgången och ryktet var uselt, eftersom djuren inte hade det bra. Numera är den en av världens finaste! De värnar om utrotningshotade djur, har kampanjer och olika erbjudanden så att man kan bidra, plus att djuren i alla fall för mig verkar ha det så bra det nu kan vara på ett zoo. Det häftigaste av allt är att man kommer djuren så nära! Mitt inne i Fuengirola ligger det, och man drabbas av en lätt surrealistisk känsla när man kan titta på djuren från någon meters avstånd. De har skilt av djuren från besökarnas stigar och gångar med förhöjda cementmurar, ibland vatten, ett enkelt staket eller någon gång en glasskiva emellan - i övrigt skulle man kunna sträcka in handen (och få den avbiten). Några av tigrarna till exempel låg bakom ett glest bambustaket. Hur starkt är ett bambustaket jämfört med en tiger, någon som vet? Hu...

Många roliga och spännande bilder fanns att ta i alla fall! Här kommer min kroko-favvo, där han ser ut som han håller på att fnissa sig fördärvad, jag hör det där fåniga fnisset från telefonreklamen på tv med killen som gjort kanonkulan i simbassängen, kommer ni ihåg?


image208


Jag har flera hundra bilder från djurparken. Där fanns gott om kul personligheter, bland annat lemurer som definitivt var det häftigaste djuret jag har träffat. Den ene klättrade upp på mitt objektiv och undersökte både mig och kameran, och så räckte den upp händerna när den såg Tim, haha! Fler bilder kommer en annan gång!

Kommentarer
Postat av: Julia Green

YES!! Jag gissade rätt haha :D

2008-03-01 @ 22:26:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0