Låt oss fira: Ullis och Peters 1-årsdag!

Ullis och Peter gifte sig i maj 2007 och i år frågade jag om jag inte kunde få fotografera dem runt ettårsjubileet. Det fick jag :-)

Vi diskuterade länge och väl via mail var vi skulle vara, tills Peter kom på att Snapphanestallarna var platsen han längtade till! (Jag försökte få dem att klä sig i snapphanekläder men gick bet, kanske till tvåårsjubileet...?)

Till saken hör att Peter är från Waxholm, Ullis från Ängelholm och de är bosatta i Uppsala - det blir alltså en lätt fight mellan den ganska kaxige uppländska knekten (eller rikssvensk som han kallar sig själv) och oss här nerifrån snapphaneland... hehe... Om Ullis är på vår sida fortfarande vet jag faktiskt inte, kolla själva:





Nä, innerst inne tror jag nog hon är ganska skånsk men förstås får hon kanske låtsas inför maken... eller vad säger du Ullis?

Nåväl, trams åsido var det nog den regnigaste dagen i mannaminne. För att komma dit kör man till trakten av Örkelljunga och får sedan gå en bit längs ett vattendrag (som var översvämmat) och en bergssida (där det trillat ner fullt med rotvältor) och korsa vattnet både en och två gånger. Till detta ett ösregn som tog sig in överallt.

Vi höll självklart humöret uppe och anlände till slut till platsen som var magisk - väl värt vandringen! Tyvärr hade några ligister skräpat ner och krossat trädgrenar så jag tog inga översiktsbilder men här kommer nu äntligen porträtten. Glöm inte att det var kallt, alla var helt genomblöta av regnet och de stackars modellerna måste ha frusit hur mycket som helst men knotade inte det minsta:





Snapphanestallarna är beläget i klippformationen Trollehallar och ligger på en höjd, där snapphanarna gömde sig med hästarna för att hålla utkik (och överfalla) svensken. Det stupar brant ner på ena sidan i en djup ravin (som mest 30 m), och med största försiktighet fick de stå och mysa lite där ute på kanten:





Den här bilden tycker jag mycket om:





Ni kanske känner igen Ullis? Hon har ju varit med på bloggen förut, kolla här! Gullig är hon i alla fall, och har blivit en väldigt god vän det senaste året. OK då, Peter också (fast vi är mailar inte liiika ofta). Vi tog också en jubileumsbild, liknande en av dem från bröllopet förra året:





Men nu till mina favoriter, ojoj vad jag gillar de här! Ljuset, omgivningen, känslorna...











TUSEN tack bästa Ullis och Peter för den härliga dagen, ert tappra mod och tålamod i regnet, och för att ni är så goda vänner med oss fortfarande (men fighten mellan Uppland och Skåne går vidare).

Det gör inte saken sämre att Peter fyller år idag, så grattis till dig där uppe i Uppsala (långt från snapphaneland)! Hurra hurra!

/Mette


PS. Det var Ullis' näsa i förra inlägget! Var tvungen att visa henne i full mundering så att ni förstår hur regnigt det verkligen var!

PS 2. Efter fotograferingen tog vi en annan väg tillbaka och kände oss ganska dumma, fniss fniss, för om man sneddade i en annan riktning kom man efter 50 meter till en parkeringsplats och en mycket bekväm grusväg som ledde till där vi
ställt bilen sådär en trekvarts terrängklättrande längre bort...

PS 3. Här kan du läsa mer om snapphanarna.



Kommentarer
Postat av: Alexandra

ohh.. så fina :)

2008-08-18 @ 21:34:13
URL: http://redlipsinfashion.blogspot.com
Postat av: Felicia

Vilka underbara bilder!! De tre sista i inlägget är helt magiska! Tycker verkligen mycket om dina bröllopsbilder ska tillägas! Vilken känsla du lyckas fånga!!

Jag har lite funderingar på att fixa köpa en porträtt/session till min syster i födelsedagspresent. Du kan väl maila mig om du är intresserad och om priser och så.

Tack så mycket på förhand!

Och tack för en supermysig blogg!

2008-08-19 @ 15:17:01
URL: http://svenssonericsson.blogg.se/
Postat av: Ullis

Tack snälla Mette för denna fantastiska (men regniga) dag! :) Vad roligt vi hade, och det är banne mig fantastiskt att du kan få fram så otroligt fina bilder (med sådant magiskt ljus som du alltid lyckas hitta!) i det skitvädret som var!

2008-08-19 @ 21:38:04
Postat av: Junitjej

Vilka underbara bilder!

2008-08-20 @ 06:59:31
URL: http://junitjejen.se
Postat av: laijna

fina bilder :)

2008-08-20 @ 18:20:00
URL: http://laijnloo.blogg.se/
Postat av: petra

Jättefina bilder, verkligen :)

2008-08-21 @ 14:35:57
URL: http://petrras.blogg.se/
Postat av: Inga-Lill (Ullis mamma)

Fantastiskt fina bilder! Jag kommer ihåg hur mycket det regnade så man blir mäkta imponerad över att resultatet kan bli så bra.

Dessutom är texterna till bilderna såååå trevligt skrivna, Mette! Jag läser med förtjusning.

2008-08-26 @ 18:16:24
Postat av: * M E T T E * svarar

OH, tack snälla Inga-Lill, det var gulligt av dig, så glad jag blir! Ja, det regnet glömmer vi inte i första taget, hehe :-)

2008-08-26 @ 18:37:39
URL: http://mettesfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0