Mette svarar del 3

Här kommer lite fler svar på era frågor! Och ja, utlottningen gäller fortfarande - för varje gång ni når 25 kommentarer i just det inlägget lottar jag ut en 18x24-förstoring!

Ullis:
Min första fråga till dig är hur du åstadkommer den "softa" känsla jag sett i framförallt flera av dina bröllopsbilder? Är det enbart ett resultat av redigeringsarbete eller använder du dig av några speciella inställningar eller andra trick under fotograferingen? Min andra fråga är vilken prisnivå du anser att man måste kliva upp till för att få en så pass bra kamera att den räcker "länge" om ens strävan är att bli en riktigt duktig amatörfotograf?

Linda i Ludvika: Jag vill också veta hur du får den softa känslan i bilderna?

Svar: Den softa känslan jag tror ni menar är förmodligen det extremt korta skärpedjupet. Beroende på vilket objektiv du har, kan du ställa bländaren till väldigt stor öppning (=kort skärpedjup) eller väldigt liten öppning (=väldigt långt skärpedjup). Det betyder alltså att när du tex fokuserar på iris i ögat på en person, blir det skarpt framför och skarpt bakom den punkten - och "längden" justeras med hjälp av bländarstorleken. Ju lägre tal, desto större öppning. Mitt favoritobjektiv har bländare 1.8 och är underbart! Det oskarpa kan också ha olika känsla, beroende på vilket objektiv du har. Anledningen till att jag gillar mitt 50 mm-objektiv så mycket, är att det blir väldigt SNYGG oskärpa, mjuk och fin.

Ibland lägger jag på ett filter på bilder som kan ge en softad känsla (tex i din brudklänning Ullis!). Det kallas Gaussisk oskärpa. För att använda det gör man först ett nytt lager i Photoshop, markerar området man vill lägga filtret på, applicerar filtret och justerar sedan opaciteten. Opacitet betyder genomskinlighet och är det bästa i hela Photoshop :-) Du kan med hjälp av opacitetsreglaget ändra hur genomskinligt lagret ska vara. Gaussisk oskärpa brukar jag dra på i full styrka, för att sedan sänka opaciteten, hellre än att lägga på en låg grad av filtret.

På sista frågan får jag nog svara igen att det är plånboken som styr - köp den kameran du har råd med just nu! Det går extremt fort i utvecklingen och om tre år kan den vara "gammal". De jag brukar rekommendera som bra amatörkameror där du kan byta objektiv och göra alla inställningar själv, är Nikons och Canons systemkameror från 7 000 - 12 000 kr. Du kan också byta upp dig genom att köpa bättre objektiv efter hand (de zoomobjektiv som ofta följer med är ok men inte toppen) för att på så sätt utveckla ditt fotograferande.

Malin: Jag skulle vilja veta om du har nagra favoritstallen att fotografera pa. Tex var fotar man bast om det ar en regnig dag och inte vill bli helt genomblot i trakterna helsingborg-bastad? Likasa om det ar en klarbla dag vad kan du rekommendera da?

Svar: Jag gissar att det kanske är bröllopsbilder du tänker på? Jag har lite olika favoritställen, varav ett är Norrvikens trädgårdar. Där finns mängder av fina miljöer och även växthuset som fungerar som restaurang och är ett bra regnalternativ. Man får förstås alltid kolla med dem att det är ok och boka tid. Även på Sofiero slott kan du hitta sådär ett hundratal (hehe) ställen att fotografera på, och de har ett orangeri som är fint vid regn.

Annars är det faktiskt ganska ont om vackra byggnader här i Båstad, där man kan fotografera inomhus. Alla tips mottages tacksamt! Det ska vara såpass offentligt att det alltid finns tillgång, och särskilt på lördagar...


Maria: Jag är intresserad av bl.a. makrofotografering. Har en Canon 400 EFS och tänkte köpa ett makroobjektiv. Har tittat runt lite på olika hemsidor vad som finns för objektiv som skulle passa. Jag har hittat tre olika som jag inte blir klok på vilket som skulle passa bäst för mig. Det vore också bra om man kunde använda objektivet till andra foto än bara makro. Vilket skulle du föredra? Eller finns det andra objektiv som du skulle rekommendera? Om jag har förstått det hela rätt så kan man använda ett makroobjektiv även till porträttfotografering för att få en suddig bakgrund och endast skärpa på ansiktet. Är det rätt? Objektiven som jag har tittat på är: - Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM - Canon EF 50 mm f/2,5 Compact Macro - Canon EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM

Svar: Jag är inte jätteinsatt i makrovärlden men funderar faktiskt också på att skaffa ett! Skillnaden på objektiven du har skrivit är dels brännvidden (100 mm, 50 mm och 60 mm). Det betyder hur stor bildvinkeln är och hur nära du kommer ditt motiv. Det viktiga med makro är nog ändå närgränsen, dvs hur nära du kan komma och fortfarande få skärpa! Ju närmre desto bättre, om det är just makro du vill använda (backa går ju alltid). Det är här du måste göra en avvägning vilket som passar dig bäst. Har du samma närgräns på 50 mm som på 100 mm-objektivet kan du alltså fotografera på tex 20 cm avstånd med båda, men du får ju med olika mycket runtomkring (mer med 50 mm eftersom bildvinkeln är större). Så stor bländare som möjligt är alltid roligt och alla tre du nämner är relativt stora. Kolla gärna närgränserna och återkom!

Du kan alltid använda ett makro till annan fotografering. Många makroobjektiv har en särskild knapp man ställer om beroende på vilket man vill göra.

Emelie: Jag undrar vilken dina absoluta favoritbilder inom porträtt och natur är, som du tagit själv.

Svar: Mina favoritbilder... när det gäller porträtt är det lätt; de tre svartvita bilderna jag tog av Tim första veckan vi kände varandra! De hittar du här (och bläddra framåt).

Natur var värre, jag har nog ingen speciell där, i alla fall inte som är "bara" natur. Har många blombilder jag gillar men ingen "list-etta". Däremot gillar jag att fotografera saker i naturen som egentligen inte hör hemma där, tex startbilden på hemsidan.


Malin: Jag gillar att fotografera och skulle vilja ha en kamera där jag kan göra fler inställningar själv. En kompiskompis har en Canon PowerShot G7 (www.canon.se/For_Home/Produ...ot_G7/index.asp) som jag kikade lite på en gång som jag tyckte verkade lagom. Nu har de kommit med en uppdaterad variant av den, tror jag... Har du några tips på andra kameror som det går att göra lite fler inställningar på men som samtidigt kan vara helautomatiska om jag vill? Vilket märke är mest prisvärt, enligt dig?

Svar: Jag kollade lite på specifikationerna för G7:an och den verkar helt ok. Den ligger i ett prisläge mittemellan mindre kompakt och system, men är alltså en kompaktkamera (dvs du kan inte byta objektiv på den). Hur den är att fotografera med vet jag inte alls, hittade tyvärr inga provbilder heller. Som jag skrivit tidigare är det alltid bra att kunna göra alla inställningar själv och dessutom kunna byta objektiv vilket ger mycket större frihet! Du kan alltid använda helautmatik på alla systemkameror precis som på kompakterna. Utan att vara någon expert på kompaktkameror tycker jag nog att den verkar bra, liten och behändig och ganska duktig :-)

Ellen: Vad har du för redegeringsprogram? Har du någon egen favoritblogg?

Svar: Jag använder Adobe Photoshop som är det absolut bästa redigeringsprogrammet. Jag har många favoritbloggar! De jag läser nästan varje dag är några olika amerikanska, i Sverige Emelie Ohlsson, Embryo och Blixman. Ibland också Hur jag blev rik - det är ju alltid intressant :-)

Kommentarer
Postat av: http://TUMADRE.blogg.se

bra svar!

2008-04-07 @ 11:09:13
URL: http://TUMADRE.blogg.se
Postat av: http://TUMADRE.blogg.se

Tack för en klok kommentar. Jag skrev det aldrig i frra komemntaren, men jag hålelr med "alal andra" att du verkligen lyckas ta softa bilder.

2008-04-07 @ 12:36:41
URL: http://TUMADRE.blogg.se
Postat av: Emelie

Gullig du är! :)

2008-04-07 @ 14:35:12
URL: http://emelieohlsson.blogg.se
Postat av: Maria

Svar ang. Frågan om vilket makroobjektiv.
För att ge ett ex. på vad för bilder jag vill kunna ta med ett makroobjketiv, infogar jag länk till en bild fråb Blixmans blogg http://blixman.blogg.se/1207581822_vitsippor_och_korv.html
Du bad mig kolla närgränserna för de olika objektiven. Här kommer svaren, allt enligt Canons egen hemsida.
Närgränserna för de olika objektiven är:
- Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM, närgräns 31 cm
- Canon EF 50 mm f/2,5 Compact Macro, närgräns 23 cm
- Canon EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM, närgräns 20 cm
Många tack för dina bra svar
och härliga bilder!

2008-04-08 @ 01:11:14
Postat av: embryo

man kan frottégrafera en badhandduk när den hänger på en kork

nej: krok

2008-04-09 @ 10:07:14
URL: http://yoembryo.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0