Fråga Mette?

Fråga-Mette-kategorin har lagt ned... jag hinner helt enkelt inte svara på era frågor. Alla de gamla svaren kan ni dock hitta under kategorin Mette svarar - även om en del svar är lite föråldrade nu.


Det ni undrar oftast om får ni veta här (uppdaterat 9 dec 2010):


Mina kamerahus: Canon EOS 1D MK III och MK IV

Mina objektiv: Canon 50 mm 1.2, 16-24 mm 2.8, 24-70 mm 2.8, 70-200 mm 2.8

Bildredigering
: Photoshop CS5

Utbildning: 1 år filmlitteratur på Lunds universitet, 6 mån på Blekinge Läns Tidning, 1 år på fotolinjen/Folkan i Hemse, 2 år på Professional Photography program/Boston, 6 mån på Art Institute of Boston, 1 år Desktop publishing på NTI-skolan, 7.5 p bildbehandling på Jönköpings universitet.

År i branschen
: jag började arbeta som fotograf 1995 (anställd och frilans i Sverige och Boston) och startade eget i Sverige 2005



Vill du gå fotokurs hos mig? Maila mig på [email protected] för mer information och priser.

Är du i köptagen efter kamerautrustning, ring Scandinavian Photo som är proffs på det. Tel: 036-37 68 00.

Vill ni lära er mer om Photoshop, kolla in Moderskeppet.

Bloggdesign: Designa din blogg eller leta upp en bloggdesigner/reklambyrå och anlita dem. Jag gör bara min egen!

Starta eget som fotograf? Gå utbildning, läs allt du kan komma över, gå starta-eget-kurs på Nyföretagarcentrum eller Almi, praktisera i en fotostudio eller på en tidning där du kan följa olika fotografer.

Prao, APU eller praktik? Jag har tyvärr inte möjlighet att ta emot praktikanter. Jag arbetar väldigt mycket och hinner helt enkelt inte ta hand om en person till. Jag tycker att man ska lära sig saker ordentligt på en praktik, och få roliga uppgifter att lösa och inspireras av - inte bara sitta och titta på mig eller göra tråkiga saker som att sortera pappershögar (även om det behövs :-)

Till sist: din kameras bruksanvisning, hjälpavsnitten i Photoshop, Google, YouTube och Wikipedia är bra ställen att leta information :-)

Det var nog det mesta! Och som sagt, mer hittar du här.

Ha en fin dag!

/Mette










Kommentarer
Postat av: Ellensbilder.blogg.se

Åh, jag vill så gärna vinna den med hästen och vattnet. Jättevacker!

Min fråga till dig är om du har någon kamera som man som nybörjare kanske "bör" skaffa sig framför någon annan. Och då menar jag ju en systemkamera och "proffskamera" eller hur man nu vill definiera det.

Jag har en fråga till också. Vad tycker DU är bra bildseende? Gärna mer detaljerat!

2008-04-01 @ 15:10:33
URL: http://[email protected]
Postat av: Karolina

Hej Mette!
Tack för ditt mail och dina kommentarer om mina bilder!
Jag har en fundering på en utbildning i foto som jag funderar på att gå. Den heter Europeiska Fotografskolan och är en intensiv-utbildning på 4 veckor. Har du hört talas om den eller vet hur jag skulle kunna få reda på om det är en bra utbildning värd pengarna eller inte?

Tack för en super blogg med fantastiska bilder!!!

Hälsn
Karolina

2008-04-01 @ 16:03:49
Postat av: Julia Green

HEJ METTE!!

Min kamera har varit så himla konstig nu på ett tag, eller rättare sagt mitt optik. Den vill ibland/oftast inte ställa in skärpan ordentligt och ibland vill den inte enns ta ett kort. Men det är bara det ena som krånglar. Ska jag skicka in den igen? För vi har ett års garanti på den. Sen en annan sak, om jag vill ta kort inomhus T.ex. i ett ridhus, hur ska jag göra för att bilderna inte ska bli så himla suddiga? Eller går det?

Du är bäst på att fotografera!

2008-04-01 @ 17:13:03
Postat av: Totte

Hej, Mette!
Jag undrar om du har något tips på hur man ska gå tillväga om man vill jobba som fotograf men inte har någon formell utbildning?

Mvh
//Totte

2008-04-01 @ 18:19:53
Postat av: Helena

Hur ska man göra för att starta eget företag? Som fotograf då typ.

2008-04-01 @ 18:35:10
URL: http://www.ohdarling.org
Postat av: Madde

Hej Mette!
Underbara bilder, både på bloggen o din hemsida!

Jag undrar när ditt intresse för foto väcktes, och hade du andra framtidsdrömmar innan fotografin eller har det alltid varit självklart för dej?

Många tycker att t ex modefoton t ex i stil med Camilla Åkrans inte är lika "äkta" som t ex Diane Arbus foton eller andra udda/ögonblicks bilder. Tycker Du att en "ögonblicksbild" är mer äkta och bättre,än en arrangerad?

Vad har du för andra intressen förrutom foto?

Bästa hälsningar, Madde

2008-04-01 @ 21:10:06
Postat av: Ullis

Trevlig idé detta!

Min första fråga till dig är hur du åstadkommer den "softa" känsla jag sett i framförallt flera av dina bröllopsbilder? Är det enbart ett resultat av redigeringsarbete eller använder du dig av några speciella inställningar eller andra trick under fotograferingen?

Min andra fråga är vilken prisnivå du anser att man måste kliva upp till för att få en så pass bra kamera att den räcker "länge" om ens strävan är att bli en riktigt duktig amatörfotograf?

That's all folks. Kanske återkommer... ;)

2008-04-01 @ 21:18:44
Postat av: Ellen

Hmm... får man skicka fler frågor på raken? Känns lite fusk. Jag vill ju gärna vinna, fast är också nyfiken.

Det här kanske är en konstig fråga, men skitsamma för jag brukar fundera på det. Det finns ju många så kallade amatörfotografer (jag själv t ex.) Kan du tycka att det är, vad ska man säga, onödigt att köpa en dyr och bättre kamera och hela tiden försöka bli bättre, när man ändå INTE tänkt jobba eller jobbar som fotograf på riktigt, utbildad alltså. Klart att man ska ta till vara på sitt intresse, men ja, det kanske går till viss överdrift ibland? Hoppas du förstod, hehe.

Och så undrar jag: Vilka tycker du är dina största fördelar inom ditt jobb? Vad är dina styrkor?

En fråga till! När kan man egentligen kalla sig fotograf? En del kallar sig ju fotografer när de bara gått enstaka kurser, men själv tycker jag det är "fel". Vad säger du?

2008-04-02 @ 11:52:35
URL: http://ellensbilder.blogg.se
Postat av: malin

Hej Mette!
Jag skulle vilja veta om du har nagra favoritstallen att fotografera pa. Tex var fotar man bast om det ar en regnig dag och inte vill bli helt genomblot i trakterna helsingborg-bastad? Likasa om det ar en klarbla dag vad kan du rekommendera da?

2008-04-02 @ 16:09:37
Postat av: Linda i Ludvika

Jag vill också vinna!!! Hästbilden såklart, som bröllopsgåva till min hästtokiga vän Anna i Schweiz! Jag vill också veta hur du får den softa känslan
i bilderna? Jag kommer ihåg på våran bröllopsfotografering att jag sa att jag ville att det skulle vara känsla och att det skulle synas att vi var kära. så här i efterhand undrar jag vad var jag orolig för? Du är ju bara så superduktig, och det finns känsla i ALLA dina foton. Det hänger inte på din kamera, hur bra den än är, utan på dig!!! : )

2008-04-02 @ 16:26:31
Postat av: Maria

Jag är intresserad av bl.a. makrofotografering. Har en Canon 400 EFS och tänkte köpa ett makroobjektiv. Har tittat runt lite på olika hemsidor vad som finns för objektiv som skulle passa. Jag har hittat tre olika som jag inte blir klok på vilket som skulle passa bäst för mig. Det vore också bra om man kunde använda objektivet till andra foto än bara makro. Vilket skulle du föredra? Eller finns det andra objektiv som du skulle rekommendera?
Om jag har förstått det hela rätt så kan man använda ett makroobjektiv även till porträttfotografering för att få en suddig bakgrund och endast skärpa på ansiktet. Är det rätt?

Objektiven som jag har tittat på är:
- Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM
- Canon EF 50 mm f/2,5 Compact Macro
- Canon EF-S 60 mm f/2,8 Macro USM

Tack för en underbar blogg
MVH Maria

2008-04-02 @ 23:56:23
Postat av: Emelie

Jag undrar vilken dina absoluta favoritbilder inom porträtt och natur är, som du tagit själv.

2008-04-03 @ 10:27:25
URL: http://emelieohlsson.blogg.se
Postat av: Emelie

Förresten älskar jag bild 1, om vi ska smyga in lite beröm också, har gillat den ända sen jag såg den första gången =)

2008-04-03 @ 10:28:15
URL: http://emelieohlsson.blogg.se
Postat av: Malin

Det känns lite löjligt att fråga här eftersom jag lika gärna kan ringa dig eller maila dig istället eftersom vi är släkt, men eftersom du har ett frågeinlägg, så tänkte jag att jag kör på det!

I alla fall, jag har nu en digitalkamera som är helatuomatisk. Jag gillar att fotografera och skulle vilja ha en kamera där jag kan göra fler inställningar själv. En kompiskompis har en Canon PowerShot G7 (http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_G7/index.asp) som jag kikade lite på en gång som jag tyckte verkade lagom. Nu har de kommit med en uppdaterad variant av den, tror jag... Har du några tips på andra kameror som det går att göra lite fler inställningar på men som samtidigt kan vara helautomatiska om jag vill? Vilket märke är mest prisvärt, enligt dig?

Hoppas vi hinner ses nånting nästa gång du är i Kna!
Kram

2008-04-03 @ 10:54:17
Postat av: Ellen

Hur går det med frågorna btw? Är tävlingen fortfarande igång?

Jag frågar iaf. Vad har du för redegeringsprogram?

Har du någon egen favoritblogg?

2008-04-06 @ 23:32:42
URL: http://ellensbilder.blogg.se
Postat av: Ellen

Jag kom på en till! Mattias Klum är en favorit till mig. Vad tycker du om honom? Har du någon mer känd fotograf som du gillar?

2008-04-07 @ 13:03:53
URL: http://ellensbilder.blogg,se
Postat av: Stella

Hej!
Jag har tänkt att söka till fotolinjen på Gotlands folkhögskola till hösten och eftersom du har gått den utbildningen så skulle jag vilja veta vad du tyckte helt enkelt! Vad var bra/dåligt, roligt/tråkigt och vilka fördelar/nackdelar har utbildningen? Sen en fråga till, vilka personliga egenskaper ser du som de viktigaste hos en fotograf?

Tack på förhand!

2008-04-07 @ 13:18:47
URL: http://stellaliljestrom.blogg.se
Postat av: Ullis

Tack för dina svar! Jag har fler mer eller mindre kluriga frågor till dig... Här kommer två (typ, hmmm):

Var går gränsen för dig när du efterbehandlar dina bilder? Tar du t ex bort saker ur bilder för att "få en renare omgivning", redigerar du bort finnar, är det ok att ta bort en dubbelhaka som "stör" pga ofördelaktig vinkel? Hur ser du på sådant, det vore spännande att höra.

Jag undrar också vem eller vad som är din dröm att få fotografera, och varför?

2008-04-07 @ 17:04:09
Postat av: Ellen

Jag har en fråga till! Hehe. Jo, om det skulle vara så att en tjej, låt säga mellan 18 och 25 skulle fråga om du kunde tänkas ta bilder åt utvikshållet och då menar jag i "Slitz-anda" på henne. Vad skulle du säga då? Det finns ju bilder och bilder så att säga.

Har du gränser för vad du kan tänka dig att ta för bilder, eller är det kunden som bestämmer det mesta?

2008-04-09 @ 15:20:01
URL: http://ellensbilder.blogg.se
Postat av: Julia Green

Jag har en fråga till! :)

Om prao. Nästa år ska jag ju praoa en gång till, fast 2 veckor, en på vårterminen och en på höstterminen. Om jag inte kommer att vilja praoa hos dig båda veckorna, har du något förslag om var man skulle kunna praoa? Hos någon fotograf(fast jag tror att jag kommer vilja praoa hos dig igen)

En till:
Vad gillar du mest att fotografera?
Djur, natur eller människor t.ex.
Jag älskar att fota djur och natur iallafall :)

2008-04-09 @ 22:10:37
Postat av: Emelie

Hej!
Vill börja med att tacka för en jättehärlig och väldigt inspirerande blogg.

Min fråga är om du har något tips på böcker eller liknande om fotografering.
Jag vill gärna lära mig mer för att bli en bättre amatörfotograf, men känner inte att jag har tid att gå någon kurs. Jag har planer på att köpa en systemkamera, men vill verkligen förstå vad brännvid, bländare, slutartid, närgräns, skärpedjup och sådant betyder och innebär, så jag kan få ut mesta möjliga av den kamera jag köper.

Tack på förhand!

2008-04-09 @ 23:57:20
URL: http://eemeliie.blogg.se
Postat av: Ullis

Ullis fortsätter att bombardera med frågor ;)

Nu undrar jag över fokusering och hur du jobbar med det. Använder du alls autofokus eller är det manuell fokusering fullt ut för din del?
När anser du att man som glad amatör skall övergå till manuell fokusering - och vad är vinsterna?

2008-04-10 @ 20:12:15
Postat av: Ellen

Hur många fotouppdrag har du i veckan ungefär? Hur många timmar per vecka går åt redigering?

2008-04-10 @ 20:58:03
URL: http://ellensbilder.blogg.se
Postat av: Maria

Har du några bra tips för att få till det där naturliga leendet vid porträttfotografering? Du lyckas så bra med dina bilder.

2008-04-11 @ 00:17:57
Postat av: Maria

Jag funderar på att köpa en extern blixt till min Canon 400 EOS. Vad behöver jag tänka på? Vilka tips har du till mig inför mitt köp?

2008-04-11 @ 21:05:25
Postat av: Ellen

Har du någon favoritbild av de du själv tagit? Någon som du verkligen är nöjd med och som skiljer sig från resten.

2008-04-12 @ 11:03:24
URL: http://ellensbilder.blogg.se
Postat av: Joline

Jag gillar själv att fotografera och fotar då helst hästarna i stallet där jag rider och jobbar. Jag har planer på att köpa mig en billigare systemkamera nu i sommar med de pengar jag jobbar ihop och undrar vad du tycker om NikonD40/Nikon D40x? Tycker du att det är en kamera värd att lägga pengar på? Det jag har sett av den så tycker jag den verkar bra för en amatörfotograf som jag...? Hoppas på svar!

2008-04-15 @ 18:07:02
URL: http://rangelben.blogg.se
Postat av: Joline

Jag är himla sugen på att jobba som fotograf, vilket jag har velat ganska länge. Men är det ett måste att läsa foto under gymnasietiden? För jag går första året på gynasiet nu, men ska bli målare och det har ju inget att göra med fotografi. Hade tänkt försöka läsa till fotograf efter gymnasiet men är det ett problem att jag inte läst några kurser tidigare?

2008-04-15 @ 21:57:36
URL: http://rangelben.blogg.se
Postat av: Joline

Har en fråga till; Jag tycker det är rätt knepigt och fånga den rätta färgen, t.ex om man fotar en gul blomma är det svårt att få den sådär gul som den verkligen är, hur ska jag bära mig åt?

2008-04-16 @ 17:15:16
URL: http://rangelben.blogg.se
Postat av: Ullis

Hej hopp

Här kommer en för mig aktuell fråga (eller flera):
På lördag ska vi på bröllop, och jag är självklart hungrig fotograf. :)
Jag undrar om du kan ge lite tips på smarta inställningar att använda sig av både i och utanför kyrkan för att få så bra bilder som möjligt? Iso, bländare, blixt/upplättningsblixt eller ej?... Jag kommer att sitta långt fram (ev längst fram) i kyrkan. Tidigare erfarenheter säger mig att min inte helt ljuskänsliga kamera klarar ljusförhållandena inne i kyrkan rätt dåligt. Då har jag i och för sig inte suttit så långt fram.
Utanför kyrkan undrar jag sen över smarta sätt för att få brudparet rätt exponerade mot den vita kyrkan?
Tack på förhand, fotografen!

2008-04-22 @ 20:41:35
Postat av: Linda

Hej Mette! Har flera frågor. Jag gillar George Oddner och Andres Serrano, vad tycker du som fotograf om deras arbete? Har du "lågsäsong" på vintern när det inte är så mycket bröllop eller gör du en massa andra sorters uppdrag då så att du har lika beläggning året runt? Hur många timmar i veckan arbetar du? Förstår ju att det skiljer sig berode på vilka jobb du har och hur mycket redigeringstid som krävs, men utslaget? Hur hinner du hitta tid att blogga så mycket? ;-) Eller du kanske ser det som en del av ditt marknadsföringsarbete?
Det var nog allt jag kan komma på.

2008-04-27 @ 09:50:28
Postat av: Helena

Hej! Jag ska få en kamera i födelsedagspresent av min man. Jag ska få välja mellan en Nikon D60 med ett 18-55 objektiv, eller en Canon EOS 400D med 18-55 objektiv. Jag har aldring haft en systemkamera så jag kan inte så mycket. Vilken av dessa skulle du rekomendera?

2008-05-03 @ 18:35:08
URL: http://hemmyh.blogg.se
Postat av: Therese

Hur lång tid brukar dina kunder få vänta, från att du har tagit korten tills dom får en första titt, och sedan välja ut vilka bilder dom vill ha?

2008-05-06 @ 18:44:10
URL: http://theresekoistinen.blogg.se
Postat av: Julia Green

Hejsan Mette!
Ännu en fråga :)
Jag ville fotografera en solnedgång idag, men färgerna blev inte alls så skarpa som de var i verkligheten, hur ska jag göra, eller går det att få färgerna att bli lika skarpa som i verkligheten?

2008-05-06 @ 22:11:57
Postat av: Julia Green

Kom på en till, haha :)
Inte någon jättespeciell fråga, men vill du kanske komma hit och fotografera mig och mina hästar? Mamma är inte så duktig på att fotografera och när jag ser dina bilder så önskar jag att det var jag och mina hästar på bilden :)

2008-05-06 @ 22:22:16
Postat av: Ida

Hej Mette!

Jag är en trogen läsare av både din och Emelies blogg och det var genom hennes jag hittade dig :) Har pratat lite med henne angående min kamera som blivit lite seg på att ställa autofokus. Jag har en EOS 350d. En gång hade jag den ute och fotade när det regna, men jag tänker att det inte kan vara orsaken till den dåliga autofkusen. Det är som att den inte ställer in på rätt grej. Detta är väldigt frustrerande då det tar sådan tid att ställa manuellt och inte kanske kan fånga lika mycket ögonblicksbilder.. Någon gång kan det också hända att kameran fått nån stöt, men det är absolut inte något stort, utan bara lite.

Var tvungen att gå ut och fota lite efter jag pratat med Emelie och kunde som inte riktigt bestämma om det bara vart för det varit dåliga ljusförhållanden den gjort så här. Men nu känner jag verkligen säkert att det är helt annorlunda jämfört med när jag köpte den. Den är inte lika snabb mer och den ställer på fel ställen.

Vet du vad detta kan bero på?
Tack på förhand!

Mvh/Ida

2008-05-25 @ 00:55:04
URL: http://storasysteryster.blogg.se
Postat av: jennie

Hej Mette :)

Jag har en fråga angående min system kamera Nikon D60. Jag är ett stort fan av att fota hästar och när mina kompisar rider och tävlar. Utomhus är det inga problem, men när vi sen går in i ridhuset försämras bilderna oehört mycket. Jag försöker ställa in kameran så gott det går. Men bilderna blir liksom brusiga och suddiga, jag vet inte vad felet är? Vilka inställningar ska man ha?

Och även om du skulle vilja förklara vad ex, 1/125 betyder osv. sånt som står på kameran och samma det med exponeringstiden? tror jag det heter, vad händer om man har det högt och vad händer om man har det lågt?

Tacksam för sva, om du kan!

MVH / Jennie

2008-05-25 @ 21:01:53
URL: http://raiseyourownvoice.blogg.se
Postat av: Helena

Hej! Jag har ett par frågor ang. objektiv. Jag har en Canon Eos 400D, och jag undrar om du tycker att Sigma är ett ok märke när det gäller att köpa objektiv, eller ska man hålla sig till Canon?



Sen undrar jag om du har förslag på bra objektiv, ett macro och ett som är bra att zooma in med, eller finns det något bra allround-objektiv som både kan ta macro-bilder å zooma in bra? Tacksam för svar!!

2008-06-03 @ 13:59:58
Postat av: Emelie

Jag undrar vad du själv har för kamera? (eller kameror)

Om du jämför att fota med en analog och en digital kamera, vilka är de största skillnaderna?

2008-06-04 @ 12:22:52
URL: http://eemeliie.blogg.se/
Postat av: Anneli Christina Brandt

Hej jag bor i Danmark med mina barn. Vi har hästar.

Jag försöker fotografera dem så mycket jag kan för att visa potential och steg och annat. Men jag får aldrig till en riktigt bra bild när tex vårt tvååriga fullblodssto är i snabb rörelse. Det hade vart så kul att fånga en skarp bild av det. Har en Canon digital EOS 300. Är inget proffs men fattar en del. Och läser allt jag kommer över numer.

Bilderna blir ofta för suddiga. Jag har stativ men ingen sladd med knapp så att man inte vidrör kameran. Kan det vara det ? Vill så gärna få fina bilder. Tur man kan ta många och deleta allt man inte är nöjd med.

2008-06-06 @ 10:18:39
Postat av: Anneli Christina Brandt

Glömde en sak. Tack för en fin blogg. Jag tycker du ger tydliga bra anvisningar till de frågor folk ställt. Det är verkligen till god hjälp.

Och jag tycker du tar mycket fina bilder.

2008-06-06 @ 10:20:37
Postat av: J o h a n n a - Inredning & pyssel

Jag har precis köpt en Canon EOS 450D och är sugen på att köpa till ett makroobjektiv, finns det något som du rekommenderar?

2008-06-09 @ 08:53:47
URL: http://inredning.webblogg.se/
Postat av: * M E T T E * svarar

J o h a n n a:



kolla inlägget "Mette svarar" del 11!

2008-06-12 @ 09:37:48
URL: http://mettesfoto.blogg.se/
Postat av: Annika Behr

Tack för alla dina fantastiska bilder som inspirerar mej!



Jag håller på att lära mig att fota med min systemkamera och får inte riktigt till motljusbilderna. Älskar att fota i motljus med skidåkning och utomhuslekar i tanke. Har du några tips på inställningar som kan förenkla det?



//Annika

2008-06-24 @ 09:47:23
Postat av: Malin

Hej Mette!

Kanske en dum fråga, men vad innebär ISO? Jag har

aldrig riktigt fått kläm på det.

Sen undrar jag vad en spegelreflexkamera är?

Kram och önskning om fortsatt snabbt tillfrisknande!

2008-07-03 @ 14:10:22
Postat av: Emelie

Har för mig jag läst nånstans om någon som hade ett filter som gjorde att men kunde ta bilder genom vattenytan, vet du vad det kan ha varit för typ av filter?

Och kan du kanske förklara lite närmare vad filter används för och vilka olika typer som finns?

2008-07-06 @ 17:47:43
URL: http://eemeliie.blogg.se/
Postat av: Sara

Tips på hur man "får ett namn" som fotograf ? Fattar du hur jag menar ?

2008-07-07 @ 18:21:57
URL: http://sassa-sara92.blogspot.com/
Postat av: Maria

Hejsan Mette. Först och främst måste jag berömma dig, vilka otroligt vackra kort du tagit!



Min fråga lyder som följer: Hur gör man för att få en sån otrolig färgåtergivning du fått på dina kort? Ofta när jag tar kort själv känns bilderna urblekta och tråkiga.



Otroligt tacksam för svar/tips på hur man kan göra det bättre!



Mvh

Maria

2008-07-28 @ 15:50:37
URL: http://lanfear.blogg.se/
Postat av: Emelie

Åh, snart 50 frågor!

Jag har en ren photoshopfråga (för du redigerar väl där har jag för mig?) Hur gör man en sån ram runt bilderna som du har?

2008-07-28 @ 21:52:45
URL: http://eemeliie.blogg.se/
Postat av: Fotograf Emelie Ohlsson

Hej Mette! Jag undrar varför du jämt är så duktig? ;)

2008-08-03 @ 22:28:08
URL: http://emelieohlsson.blogg.se/
Postat av: Maria

Hejsan, jag undrar hur du sätter ljuset när du fotograferar? använder du en extern blixt, reflexskärm eller vaad? :D

2008-08-13 @ 14:02:15
Postat av: Veronica

Hej! (igen)

Jag var så orutinerad att jag visst gav beröm OCH ställde en fråga som ett vanligt inlägg så nu har jag kopierat delar av min kommentar för att ställa min fråga på rätt ställe.

"...Det finns mycket att läsa och lära här, kul! Jag läste alla dina svar på läsares frågor och vill att du förklarar en sak lite mer. Jag har själv en EOS 400D och funderar på att köpa ett 50mm 1,8 men så läste jag det där inlägget om att kameran saknar autofokus och att man därför inte får ut max av objektivet. Därför är jag nu mer inne på att köpa ett 1,4 med USM. Kan inte du förklara det lite mer?

Jag älskar också detaljfoton och bilder med kort skärpedjup. Jag är inne i en period där jag är ordentligt besviken på min kamera eftersom den inte levererar bilder ens i närheten av den kvalité jag vill. Till viss del beror det ju på bristande kunskaper hos mig men kitobjektivet är ingen höjdare. Just nu har jag bara ett par tusenlappar att lägga på en uppgradering varav jag tänkte börja med canons 50 mm men så blev jag fundersam när jag läste det där att 400D saknar autofokus. Vilket kamerahus är mest prisvärt om man vill uppgradera om ett halvår eller så, eller hur ska jag få så bra kvalité som möjligt i nuläget?

Keep up the good work!

2008-08-13 @ 22:11:53
Postat av: Eva-Lena

Vilket objektiv rekomenderar du att man använder vid porträtt fotografering?

2008-08-14 @ 21:50:36
URL: http://evalena.blogg.se/
Postat av: Jessica Arvidsson

Vi visste i stora drag hur vi ville ha det. En decemberkväll innan vår bröllopsmiddag på Hotell Skansen med sken från levande ljus, öppna brasor och varma lampor. Fantasifulla och spännande bilder som utnyttjade de olika våningsplanen i huset, som spelade på den enorma glädjen och kärleken och som sökte fånga den innerliga tacksamheten i att få vara tillsammans. ...och så några bilder på vår lilla familj (mamma + pappa+ 1-årig tjej) tillsammans. Kanske också några bilder tagna tidigare på dagen, på stranden - med den isande vinden och havet som konstrast till de varma känslorna... Ja tankarna var många. Verklighetens fotografering blev "inte riktigt" så - men det är en helt annan historia.

Nu till min fråga - som kanske redan är ställd... men hur skulle du, som har fotat så många brudpar, själv vilja ha din eventuella bröllopsfotografering? Vilken plats? Vilken fotograf? Vilken "typ" av bilder? Vilken "känsla"? etc.

2008-08-19 @ 17:51:26
Postat av: Karolina

Hej Mette!



Jag ska fotografera ett bröllop till helgen och är nu på jakt efter ett vitt paraply. Nu har jag sett ett fint som du använder dig av på flera av dina bilder. Min fråga är nu var hittar jag det? Hoppas du kan hjälpa mig.



MVH



Karolina

2008-08-19 @ 20:20:47
Postat av: Helena

Hej!

Jag undrar hur stor förstoring man kan göra utan att den blir för pixlig? Jag har en 10 megapixelskamera (canon eos 400D). Har en fundering på att göra en förstoring på en canvasduk men vill gärna att det ska se bra ut =)

2008-08-19 @ 22:19:48
URL: http://hemmyh.blogg.se/
Postat av: Sara

Har du några tips inför hur man fotar bra bilder på dop... Tycker att det blir väldigt svårt ljus i kyrkan... Tacksam för snabbt svar... (Ska på dop nästa söndag)

2008-08-20 @ 17:42:45
URL: http://sassa-sara92.blogspot.com
Postat av: Maria H

I ett tidigare svar har du skrivit att du skulle lägga ut två bilder. En före-bild och en efter-bild, då du har justerat bilden i ditt bildbehandlingsprogram. Min fråga till dig är om du inte kan visa några ex. på bilder som du har bildbehandlat?

2008-08-21 @ 00:37:12
URL: http://miafoto.blogg.se/
Postat av: Maria H

Om man behöver göra rent sina objektiv. Kan man använda vanligt fönsterputs till rengöringen eller förstör det objektivet? Har du något annat att rekommendera.

2008-08-21 @ 00:39:49
URL: http://miafoto.blogg.se/
Postat av: Helena

Bild nummer 2 är min favorit eftersom jag saknar min älskade farfar och Blekinge... Är "sommaruppväxt" där och saknar det varje sommar....



Känner du till några bra distansutbildningar? Strävar inte efter att bli fotograf, men jag älskar att fotografera och vill lära mig mer...



2008-08-21 @ 09:26:46
URL: http://ploppimoj.blogg.se/
Postat av: anneli

hej mette!

ha kollt igenom en massa av alla bra frågor här men jag skulle oxå vilja se svaren för att inte behöva fråga samma som 5 föregående redan har gjort.. går det att lösa?

2008-09-09 @ 11:17:50
URL: http://www.huvudfotingen.se
Postat av: * M E T T E * svarar

anneli:



Alla svaren kan du läsa i kategorin "Mette svarar"!



:-)

2008-09-09 @ 13:00:34
URL: http://mettesfoto.blogg.se/
Postat av: Karin

Hejhej!

Första gången jag är inne på din blogg, du är fantastiskt duktig!

Eftersom jag själv är intreserad av fotogtrafering så är jag lite nyfiken på din utrustning, och vilka favorit objektiv du har :)



/Karin

2008-09-10 @ 08:23:13
Postat av: Helena

Hur mycket tid lägger du ner på redigering av bilder? Och kan du inte tipsa om bra fotografer som har bloggar typ?

2008-09-16 @ 23:46:22
URL: http://www.ohdarling.org
Postat av: Maria H

Jag har en Canon EOS 400D. Min fråga är passar alla Canons objektiv till den eller har det att göra med vilken beteckning som det står på objektivet? Har funderingar på att köpa bl.a. ett Canon EF 70-200mm f/4 L USM.

2008-09-26 @ 09:11:47
URL: http://miafoto.blogg.se/
Postat av: Emma B

Hej! Jag sitter stum av förundran och tittar på bild efter bild som du tagit. Jag gillar särskilt dina family story och barnporträtten.

Nu till min fråga: Var ifrån ska ljuset komma när man tar kort för att det ska bli bäst? OCH Vore spännande om du ville berätta lite mer om hur du redigerar dina bilder i PS.

MVH Emma

2008-09-26 @ 12:32:40
URL: http://www.inneute.blogspot.com
Postat av: Emelie

Jag tabbade mig rejält häromdan, när höstsolen var som varmast. Jag hade fotat inne i mörker kvällen innan och därför satt iso-talet på 1600. Sen glömde jag sätta tillbaka det när jag fotade dagen efter. Går det på nåt sätt att "rädda" bilderna i PS? Alltså få bort bruset?

2008-09-30 @ 00:53:13
URL: http://eemeliie.blogg.se/
Postat av: Helena

Hej Mette!

Jag funderar på att köpa mig ett macro-objektiv till min 400d. Jag var i en fotoaffär och blev rekommenderad att köpa ett Tamron Af 90/2,8 Sp Di 1:1, min fråga är nu vad Du tycker om det? Eller har du något förslag på något annat objektiv du tycker är bra?

MVH Helena

2008-10-07 @ 19:13:33
URL: http://hemmyh.blogg.se/
Postat av: ulrika

Så duktig du är!

Jag har nog en lite ovanlig fråga. Men jag är nyfiken på hur du får dem du fotar att skratta så fint. Drar du en vits eller ber du dem säga banan kanske =)?

2008-10-10 @ 12:05:21
URL: http://colorelle.blogg.se/
Postat av: Maria

Hejsan, jag är en porträttfotograf.

nu skall jag köpa ett till objektiv till min kamera(har från tidigare 50/1,8 , 18-135, och 55-200), och undrar vilket av dessa som lämpar sig bäst för porträttfotografering:



Tamron 28-75/2,8

Tamron 90/2,8

Nikon AF 85/1,8



(har sett att många fotograferar använder 28-75, men de flesta rekommenderar 85/1,8)



tacksam för svar :)

2008-10-12 @ 20:27:07
Postat av: Eva

Hej Mette!



Jag har läst igenom alla dina "Mette svarar" (19 st hittills, puh! Det tog en stund! Men vad kul det var! =), men inte hittat så mycket om back up. Jag har förstått att du har flera olika hårddiskar hemma, men de måste ju bli fulla ganska snabbt ändå? Raderar du hårddiskarna efter ett tag, eller köper du nya? Vet du någon service på nätet som man kan använda som back up?



Tack på förhand!

2008-11-26 @ 21:29:00
URL: http://www.kronfalt.se
Postat av: Anna-Carin

Oj hej! är det här jag ska ställa mina frågor...i så fall har ju jag gjort fel som ställt frågorna i ditt senaste inlägg.

Det är bra med alla dessa frågor,många av frågorna är ju funderingar som jag också har.Medelålders som man är :-)

Otroligt fina foton,gillar den med staketet bäst.

Ha en bra dag / Anna-Carin

2009-04-22 @ 16:18:21
URL: http://annacarinsfoto.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin

Nu är jag bra tjatig...har inget annat för mig än att kika i din blogg som är som en hel underbar foto bok med tips inspiration och massor av foton.Jag kollade in Mette svarar och får syn på en bild på en kvinna som är otroligt gravid :-) jag trodde först att du fotat kvinnan i serien Medium,otroligt lik henne.Hahaha..Hej!

2009-04-22 @ 16:24:14
Postat av: Anna-Carin

Hej Mette! nu är jag här igen...med en fråga.Läste en fråga i tidningen digital foto för alla,en kille skriver att nu känner jag mig redo för att fota med ett macro objektiv. ( han vill veta vad han skulle köpa för macro ) Min fråga är är det svårare att fota med macro än tex ett standard objektiv?

Kram Anna-Carin

2009-05-20 @ 19:42:00
URL: http://annacarinsfoto.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin

Hej igen :-)! har en till fråga,hur tusan ska jag formulera så du förstår.Det är det här med slutare och bländare...du har skrivit tidigare att man måste kunna siffrorna utan till, de man ser i sökaren :-)När jag läser manualen läser jag att man vrider ratten tills det slutar blinka och då har man fått en bra inställning.(Jag har en Canon)är jag helt ute och cyklar nu..Varför måste jag kunna siffrorna utan till när det är så svårt att lära sig dem.Det är ju så himla mycket att komma ihåg.Fotar jag inne är det inte samma inställning som ute.Objektivet spelar roll,det är en hel vetenskap.Jag vet..hela världen kan läsa min pinsamma fråga men jag måste få veta.

Kram på dig.

2009-05-20 @ 20:01:57
URL: http://annacarinsfoto.blogg.se/
Postat av: Amanda

Vad använder du för photoshop när du redigerar (som jag antar att du gör) och vad rekommenderar du att jag som nybörjare ska använda? '

Tycker allt som harmed ps är en hel djungel och skulle uppskatta svar :)

2009-06-13 @ 14:38:09
URL: http://a-grevesmuhl.blogspot.com
Postat av: Anna Eman

Hej hej!



Jag fotar och fotar - fyller upp hårddiskar och bränner skivor. Funderar lite på hur du hanterar (arkiverar) bilderna för det måste ju bli en hel massa! :) Vad gör du exempelvis efter ett avslutat jobb, när bilderna är överlämnade till kunden? Trevlig sommar!! Hälsningar Anna

2009-07-04 @ 22:17:39
URL: http://husetvidkullbacken.blogspot.com
Postat av: * M E T T E * svarar

Hej Anna Eman!



Svaret kan du läsa i kategorin "Mette svarar" och närmare bestämt i detta inlägget: http://mettesfoto.blogg.se/2009/february/mette-svarar-del-20.html



Ha det gott ;-)

2009-07-05 @ 13:11:20
URL: http://mettesfoto.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin

Hej Mette! jag vill köpa ett macro objektiv,kom nu på att jag läst att man alltid fotar macro med stativ.Stämmer det? för i så fall väntar jag med ett macro och köper ett bättre standard objektiv. (finns det något som heter standard objektiv förresten? ).

Vi åker till Mallorca i September och har ingen lust att ta med ett stativ.



Ha det bra // Anna-Carin

2009-07-25 @ 19:13:27
URL: http://annacarinsfoto.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej! Har du något tips på hur man hinner med att ställa in skärpan på rörliga motiv såsom ett vandrande brudpar? Jag vet ju självklart hur man gör, behöver bara ett litet tips. Riktar du fokuspunkten på ögonen eller området omkring dem? och vad bör bländartalet vara på? 5,6? Ha det bra!

2009-09-10 @ 23:41:50
URL: http://husetvidkullbacken.blogspot.com
Postat av: Ida L

hej Mette :)

du är så himla duktig, verkligen!!

vad har du i din kameraväska, måtro? :)



kram, och tack för fina bilder och bra blogg :)

2009-12-07 @ 16:18:40
Postat av: Anna-Carin

Hej Mette!

Längesedan jag ställde en fråga till dig nu.Har letat ett fråga och dvar från dig om en liknande fråga den jag har men har inte hittat någon.



sä här kommer min fråga till dig.

Det är så att jag fotar med Canon 40D och fotar mycket inne nu.( Vinter och kallt ute)Jag fotar ofta mig själv eftersom ingen i familjen vill ställa upp och då använder jag en självutlösare.

Då kan jag inte använda blixt och det har funkat förr utan,men de senaste gångerna blir bilderna så gryniga.

Varför blir bilderna grynig,ser ut som grus då jag förstorar en bild och konturerna flyter ut?



Vore super kul om du kan hjälpa mig.



Kram Anna-Carin

2010-02-18 @ 14:54:29
URL: http://annacarinsfoto.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin

Hej på dig Mette!

Har en till fråga..har sett att då jag redigerar i raw format och sedan öppnar upp för jpg.Blir fotona taggiga i kanterna.

Vad gör jag för fel?



Kram

2010-03-13 @ 16:16:48
Postat av: Emelie

Hej Mette!

Vet att du har fullt upp efter din semester, men jag chansar och skickar en fråga ändå.

Det är nämligen så att min syster fått sitt första barn precis i dagarna och hon har bett mig ta lite bilder på det lilla livet nu när han är så miniliten. Jag undrar därför om det är något speciellt man ska tänka på när man fotar spädbarn? Och om det finns några tips du kan ge mig, han är ju bara liten en gång. =)



Mvh Emelie

2010-08-10 @ 23:59:04
URL: http://eemeliiee.blogspot.com/
Postat av: Johan

Hej!



Jag undrar vad du gör med dina bilder för att dem ska vara så fulla i färg och se så ...professionella ut. =)



Precis som Maria ovan så blir mina aningen tråkiga när jag fotar.



/J

2010-09-08 @ 03:18:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0