Restips: Rom! Med La Mama!

Förrförra veckan var vi äntligen i Rom, mamma och jag. Det har vi längtat jättemycket efter ända sedan vi bokade resan i vintras. Jag kan verkligen rekommendera staden, det finns hur mycket som helst att se och stadskärnan är ganska liten så med (väl ingångna) bra skor hinner du massor!
 
Några snabba tips om du ska dit:
 
Strunta i tåg/tunnelbana på väg från flyget (varmt och svettigt, och långt att kämpa med väskor), taxi kostar 48 euro och går jättesmidigt.
 
Håll uppsikt över väskor och värdesaker, ficktjuvarna lär vara många. Fast vi klarade oss! Det svämmar också över av både besökare och gatuförsäljare på många av turistattraktionerna - rusta dig med tålamod och ett bestämt nej.
 
Colonna Palace där vi bodde är ett äldre hotell, men rent, trevligt och takterrassen (frukosten) har fantastisk utsikt!
 
Besök alla de berömda sevärdheterna, även om jag redan vet att du nog kommer att gilla Pantheon mest, det gjorde i alla fall vi! Vi tyckte också om kullen Palatinen, kullen Aventinen med apelsinlund och utsikt över stan & Tibern, och trädgården Villa Borghese.
 
Restaurangerna är många och nästan alla vi provade var bra. Bäst var den vi fått rekommenderad i förväg (tack Mia!): Trattoria Otello alla Concordia på Via della Croce 81 (nära Spanska trappan).
 
Gillar du kaffe med mycket mjölk så prova en Latte Macchiato, det är varm mjölk med en liten slatt starkt kaffe. Godast var den på hörncaféet på Piazza del Pietra. Där kan ens mamma också få enormt stor bit chokladtårta, eller en själv få parmaskinka med en HEL buffelmozarellaost - hohoho, vi blev mättare än väntat, om jag säger så. Det verkar vara ett tema på våra resor. 1984 fick vi en Peach Melba i London som skulle räckt ända till idag :-)
 
Prova också citronglassen i den lilla glassbutiken på Via dei Cerchi, ganska nära korsningen till Via dell'Ara Massima di Ercole (längs med Circo Massimo). Vansinnigt god!
 
Det var mina favoriter från resan. Om du följer mig på Instagram kan du se fler bilder, och bildtexter till de här!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Vinnarlinda

Jag vill också åka dit med min mamma! Låter som om ni hade det alldeles underbart. Och det verkar som om du också har fått världens bästa mamma. :-)

Svar: Eller hur? Hehe! Det var så HIMLA mysigt!
Fotograf Mette Ottosson

2014-04-01 @ 09:12:39
Postat av: Meta Ottosson

Instämmer till fullo med min dotter!

2014-04-01 @ 11:19:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0