Lite (mycket) mer om ljuset

Det är på tapeten nu, ljuset. Årstiden såklart, och för att vi har påbörjat ett projekt (på det gamla höloftet här ovanför ateljén) som jag längtat efter sedan vi flyttade hit. Observera att jag skriver "påbörjat". Det betyder inte att något nödvändigtvis blir klart den här sidan om 2025. Gamla hus är pengaslukande evighetsprojekt.

I alla fall så hoppas vi att någon gång i framtiden ha både en dagsljusstudio och ett gästrum där. Första steget (det påbörjade) är golvisolering och golv. Plus att jag försöker tänka ut var takfönstren ska sitta för att få in optimalt med ljus, och från rätt håll. Ni som har varit på kurs hos mig, vet att "rätt ljus" är min passion. Det är det jag vill åt, på varje uppdrag.

De gamla ateljéfotograferna på 1800- och början av 1900-talet, hade goda kunskaper i att fotografera i dagsljusstudio. Det ska helst vara norrljus, och stora, gärna orangeriliknande tak/fönster. Norr passar fint, men andra väderstreck går också bra. Huvudsaken är att solen inte når fram till det man fotograferar där inne. Jag vet vad jag vill ha, och det är det viktigaste.

Jag kan berätta att det har varit lång väg till min medvetenhet om vilket ljus jag vill åt. När jag gick på New England School of Photography i Boston sade min huvudlärare i färgfotografi att vi skulle komma att se färger och reflektioner överallt. De flesta av oss satt som små fågelholkar då, men jomen, i slutet av året förstod vi vad han menade. Att sedan fila, finlira, leta fram sin egen stil och vad just jag tycker är mitt rätta ljus att fotografera i, ja det tog ju 15 år. Ge inte upp. Det tar bara 10,000 timmar (läs den!).



I min mammas kök kan man få gräsmattan att reflekteras i kökskåpen. Coolt motljus för stilleben, men skulle varit mindre bra vinkel för porträtt - om man inte ville att modellen skulle se sjösjuk ut förstås :-). Det här är så att säga baksidan av det ljus jag vill åt. Förstår du?



Frida, 2009. Trots en ganska mörk bakgrund är det här precis vad jag gillar; glitter i ögonen, jämnt ansiktsljus. Fotograferat i januari och ändå så fin kvalitet på dagsljuset. Stora fönster, visserligen västvända men det går också bra så länge solen inte når hela vägen in.



Inomhus en solig marsdag. Solstrålarna studsar i marken därute och reflekteras in i rummet. Perfekt.

Det var dagens utläggning. Kanske blev någon klokare och flera konfunderade. Hehe. Ajöken så länge!

Måndagshälsningar från Ljushuvudet





Kommentarer
Postat av: Jonna Erlandsson

Så fina bilder :)

2011-10-31 @ 22:12:21
URL: http://jonnaerlandsson.se/blog
Postat av: Malin

Fler sådana här tips! Suger i mig dom som en svamp!

2011-11-01 @ 09:00:20
URL: http://fotografmalinlandgren.blogg.se/
Postat av: Meta Ottosson

Hälsningar från köksinnehavaren, som gläder sig åt gräsmattan i köket!

2011-11-01 @ 10:56:18
Postat av: Linda i Ludvika

Hon är allt bra fin hon i mitten!

2011-11-02 @ 19:05:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0