Tina Jansson

Jag brukar lyssna på Sommar i P1 på webben när jag redigerar bilder. Vissa program är bra, vissa är sådär, och vissa är helt enastående. Jill Johnsson till exempel, var fantastisk!

Igår hörde jag så Tina Jansson berätta om sin sjukdom ALS. Eller rättare sagt, hennes syster läste eftersom Tina själv bara kan kommunicera med ögonstyrning. "Lite" perspektiv på livet får man när man hör henne, och att hon dessutom skriver så det träffar rakt i hjärtat är bara en bonus. Vilket språk, och vilka känslor!

Lyssna på Tina Janssons sommarprogram här, och läs hennes blogg här. Ett blogginlägg från förra veckan:

"Tryggt

Mitt i natten spärrades mina ögon upp av den värsta åskknall jag hört i hela mitt liv.
Datorn slocknade framför mig.
Jag blev stum.

Jag kände på andningen.
In ut in ut inget slem.
Men jag vet att det som inte kommer att fungera utan el är inhalation och hostmaskinen.
De kommer jag att behöva om någon timme, om jag lyckas hålla undan paniken, annars tidigare.
Assistenterna lyckas få fram bokstavstavlan och förstå hur man använder den.
Jag säger Mannen.
väck Mannen, jag vill att han ska vara här.

Mannen hade två bra ideer.
Ta el från permobilen till datorn.
Som vi ju gör hela dagarna.
Så kunde jag prata igen!!
Sen gick han till proppskåpet och fällde en jordfelsbrytare,
och så hade vi el igen.


Sååå mjuka var mina lakan när jag somnade om igen...
Trygghet är alltid en människa."

Citat från Tina Janssons blogg, Harpasione


Kommentarer
Postat av: Eva

Det är en otroligt gripande blogg! En sådan stark människa!

När det är gnälligt på jobbet brukar jag läsa högt från Harpasiones blogg! Den ger oss ett annat perspektiv på tillvaron!

2011-06-14 @ 08:22:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0