NEJ TACK till sju dagars sjukkarens! Tidnings- & radiointervju.

De kallar det Trygghetspaketet.

Som en del av er redan märkt startade jag en Facebookgrupp för några veckor sedan, Protestera mot att egenföretagare nu får 7 dagars sjukkarens. Den nya regeln som trädde i kraft 1 juli, innebär att vi som har enskild firma inte får sjuklön förrän åttonde dagen. De försvarar sitt beslut med att vi istället får sänkt egenavgift. Det jag sparar in på den sänka avgiften (några hundralappar) har jag förlorat före lunch första sjukdagen, så NEJ, det är inte rättvist!

Jag undrar vad som hänt om alla anställda plötsligt fick en veckas karens och blev av med 25% av sin månadsinkomst vid influensa...?
Dessutom fem tillfällen per år, innan karensen sänks. Fem veckor utan lön om man ofta är sjuk ett år, det sjunger välfärd, det.

Många av egenföretagarna jobbar redan dubbla arbetsveckor och är ganska trötta och uppgivna inför faktum att vi har svårt att höras när alliansen står och slår sig för bröstet och säger att de är FÖR företagande. Vi är snart 1500 medlemmar i gruppen, vi har bombarderat näringsminister Maud Olofssons Facebook-logg, vi har mailat regeringskansliet. Faktum är att det protesterats på ganska många ställen i landet (Företagarna kräver att regeringen ska backa i beslutet, flera artiklar och radio/tv-inslag har sänts).


Nu är också jag dubbelt intervjuad:


Helsidesartikel i Helsingborgs dagblad här
(ekonomidelen igår)

Inslag Sveriges Radio Malmöhus här
(sändes också igår)


Gå gärna med i Facebookgruppen även om du inte är egenföretagare, för att visa ditt stöd! Vid varje 1000 medlemmar skickar vi mail till Maud Olofsson.

Vi vill också göra någon form av manifestation, men eftersom vi är utspridda över landet har vi inte kommit på hur ännu. Tipsa gärna, antingen här i Kommentarer, på Facebook-gruppens logg, eller i mail till mig [email protected].




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0