Mette svarar del 21

Som ni vet är det fullt upp och jag hinner inte svara på alla era frågor för tillfället, men undrar ni något så kolla först i kategorin Mette svarar! Finns inte svaret där kan ni ställa frågan i det här inlägget (ställer ni frågan i ett annat inlägg glömmer jag lätt bort den) men räkna med att det förmodligen dröjer innan jag hinner svara - inga akutfrågor alltså ;-)

Tar ett par snabba svar på frågor som kommit in tidigare:

Anna-Carin:

Hej Mette! nu är jag här igen...med en fråga.Läste en fråga i tidningen digital foto för alla,en kille skriver att nu känner jag mig redo för att fota med ett macro objektiv. ( han vill veta vad han skulle köpa för macro ) Min fråga är är det svårare att fota med macro än tex ett standard objektiv?

Hej igen :-)! har en till fråga,hur tusan ska jag formulera så du förstår.Det är det här med slutare och bländare...du har skrivit tidigare att man måste kunna siffrorna utan till, de man ser i sökaren :-)När jag läser manualen läser jag att man vrider ratten tills det slutar blinka och då har man fått en bra inställning.(Jag har en Canon)är jag helt ute och cyklar nu..Varför måste jag kunna siffrorna utan till när det är så svårt att lära sig dem.Det är ju så himla mycket att komma ihåg.Fotar jag inne är det inte samma inställning som ute.Objektivet spelar roll,det är en hel vetenskap.Jag vet..hela världen kan läsa min pinsamma fråga men jag måste få veta. Kram på dig.



Svar:

Hej Anna-Carin! Det FINNS inga dumma frågor, jag lovar - det är ju så man lär sig och vi har alla gått igenom samma stadier i början.

Nej, jag tycker inte det är svårare att fotografera med macro. Däremot har man ju en mycket kortare närgräns (dvs hur nära motivet man kan vara och ändå få fokus) vilket kan vara lite klurigt i början med tanke på de små marginalerna. Träning!

Man måste inte kunna skalorna utantill, men det underlättar förståelsen för exponeringen, och hur du ska göra för att styra bildens utseende. Läs mer i det här svaret!






Kommentarer
Postat av: Anna-Carin

Hej Mette!Har haft problem att besöka din sida,har blivit utloggad.Nu är jag här och tackar sååå väldigt mycket för ditt svar.

mvh Anna-Carin

2009-06-07 @ 13:09:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0