Mette svarar del 17

I det här inlägget kan du ställa frågor till mig. Vid varje uppnått "25-tal" frågor lottar jag ut en av förstoringarna du kan se i inlägget.


Karin:

Hejhej! Första gången jag är inne på din blogg, du är fantastiskt duktig! Eftersom jag själv är intreserad av fotogtrafering så är jag lite nyfiken på din utrustning, och vilka favorit objektiv du har :)

Svar:

Jag har två kameror, en Canon Mark II och en Mark III. Jag har fyra IS USM-objektiv: 16-35 mm, 24-70 mm, 70-200 mm som alla tre är 2.8. Det fjärde är ett fast 50 mm 1.2 som är min absoluta favoritglugg, nästan den enda jag använder. Jag har också ett par reservobjektiv i lägre prisklass, ett 50 mm och ett 85 mm. Blixt, massa sladdar, studioljus jag sällan använder...



Helena:

Hur mycket tid lägger du ner på redigering av bilder? Och kan du inte tipsa om bra fotografer som har bloggar typ?


Svar:


Jag räknar i snitt en kvart per bild, totalt inklusive sorteringen innan jag redigerar. Ibland något mindre, ofta en hel del mer. Bra fotografer som bloggar finns i mängd, kolla i kategorin "Mette gillar" så hittar du några tips!




Maria H:

Jag har en Canon EOS 400D. Min fråga är passar alla Canons objektiv till den eller har det att göra med vilken beteckning som det står på objektivet? Har funderingar på att köpa bl.a. ett Canon EF 70-200mm f/4 L USM.

Svar:


Efter vad jag vet ska den passa utmärkt, men hör med affären där du köper den för säkerhets skull!



Emma B:

Hej! Jag sitter stum av förundran och tittar på bild efter bild som du tagit. Jag gillar särskilt dina family story och barnporträtten. Nu till min fråga: Var ifrån ska ljuset komma när man tar kort för att det ska bli bäst? OCH Vore spännande om du ville berätta lite mer om hur du redigerar dina bilder i PS.

Svar:

Roligt att du tycker om mina bilder Emma! Ljuset är något man får träna på i många år innan man hittar helt rätt varje gång (eller i alla fall så ofta som möjligt, så att jag själv är nöjd!), så var det i alla fall för mig. Det du kan börja med att leta efter är området precis mellan sol/öppet ljus och djupare skugga. Detta område kallas på engelska "open shade" och är det absolut bästa ljuset du kan få, i alla fall enligt mig! Det är mjukt, har inga reflexer, och ljuset utifrån solen (eller dagsljuset under öppen himmel) reflekteras in som upplättning för glitter i ögonen. Du kan be personen du ska fotografera att sätta sig ner på huk för att få in ljuset i ögonen, då blir det en helt annan glans och lyster i färgerna. Det du ska akta dig för är blandljus, skuggspel i träd, motljus där det inte gör bilden bättre (det finns underbara motljustillfällen men inte alltid), eller att personen står snett så att det blir ljusare på ena sidan. Försök få ljuset att träffa ansiktet jämnt och fint framifrån.

I Photoshop redigerar jag bilder på olika sätt varje gång, men mycket är likt: nivåer, färgbalans, kontrast, mättnad, skärpa. Till det kommer ljusare/mörkare partier i bilden för att jämna ut och framhäva, redigera småprickar eller mindre föremål som stör helheten, ibland rotera/beskära. Till sist signerar jag bilden digitalt (dvs lägger in det i bildfilen, inte synligt).


Emelie:

Jag tabbade mig rejält häromdan, när höstsolen var som varmast. Jag hade fotat inne i mörker kvällen innan och därför satt iso-talet på 1600. Sen glömde jag sätta tillbaka det när jag fotade dagen efter. Går det på nåt sätt att "rädda" bilderna i PS? Alltså få bort bruset?

Svar:

Det där har jag också gjort en gång - det var inte roligt! Har du tagit bilderna i RAW-format finns det ganska mycket att göra, är de i jpg direkt från kameran är det svårare men det går. Jag använder ett plug-in som heter Noiseware Professional men det finns även någon plug-in som är inbyggd i Photoshop (vet inte riktigt vad den heter). Gör ett nytt lager, applicera filtret och dra ner opaciteten till max 50% för att det inte ska se smetigt ut. Du kan också prova gaussisk oskärpa på en del av bilden, du kan dra upp kontrasten en del, du kan ljusa vita partier och lite sånt. Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Maria H

Tack för bra svar som vanligt från dig.

2008-10-01 @ 23:14:16
URL: http://miafoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0