Mette svarar del 8

I det här inlägget från 1 april kan man ställa frågor till mig om foto eller något annat som ni undrar över!

Här kommer svar på några till:


Linda: Hej Mette! Har flera frågor. Jag gillar George Oddner och Andres Serrano, vad tycker du som fotograf om deras arbete? Har du "lågsäsong" på vintern när det inte är så mycket bröllop eller gör du en massa andra sorters uppdrag då så att du har lika beläggning året runt? Hur många timmar i veckan arbetar du? Förstår ju att det skiljer sig beroende på vilka jobb du har och hur mycket redigeringstid som krävs, men utslaget? Hur hinner du hitta tid att blogga så mycket? ;-) Eller du kanske ser det som en del av ditt marknadsföringsarbete? Det var nog allt jag kan komma på.


Svar: Den svenska fotografen Georg Oddner har jag faktiskt först upptäckt på senare år. Jag tycker hans svartvita bilder har en väldigt skön stillsam känsla med massor av skönhet både i stämning, komposition och ljus! Tyvärr gick han bort i höstas, 83 år gammal.

Andres Serrano är en amerikansk fotograf som det varit mycket rabalder om i olika sammanhang. Han provocerar med sina bilder på religiösa ikoner och döda kroppar - jag minns en kuslig bild med en röd huva jag sett men har annars egentligen inte så stor koll på honom. Han tar också lite mer "vanliga" porträtt på artister och andra kändisar.

Jag har lite lågsäsong mellan januari och mars, men bara vad det gäller bröllopen, annars är det lika fullt som vanligt. Jag brukar vara ledig över jul några veckor för återhämtning efter året som gått. Frågan har ställts mig tidigare och jag brukar svara att jag jobbar ungefär en heltid de månaderna, jämfört med två heltider resten av året :-) Från april till december jobbar jag förmodligen i snitt 70 timmar/vecka. Mesta tiden går åt till redigering, en väldig massa till korrespondens och kontorsjobb av olika slag och så lite till fotografering såklart, hehe.

Att blogga är egentligen inget det finns plats för i min kalender men det är ju så himla dödsroligt nu när jag väl har börjat och ja, visst är det en del i marknadsföringen. Det ger en bra feedback på vad som funkar och inte, vilka kunder som finns därute och är framförallt ett sätt att kunna visa fler bilder än de jag valt ut till hemsidan som ju är med begränsad. Dessutom är det ju så att jag för det mesta sitter "ensam på kammaren" och jobbar - så ni läsare är mina roliga arbetskompisar! Kanske ska jag bjuda hit er på personalfest nån gång, hehe - visst hade det varit roligt?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0