Varning! Importera inget från USA!

Skatteverket har nya regler och om du importerar tex en kamera därifrån hit till Sverige får du betala en moms som du INTE FÅR TILLBAKA. Vidarebefodra gärna detta till alla du tror behöver veta detta.

Detta verkar gälla även om det är en garantireparation vilket betyder att jag skulle få betala sjutusen kr för att skicka min Mark II:a som är trasig till New Jersey, om man inte skriver att det är en "passiv förädling" och återimport med värde noll kronor på tillbakavägen. Men vad gör jag då om kameran försvinner??? Noll kronor??? Jag blir tokig! Nä nu får jag nog förhandla med garantiföretaget i USA om att jämka priset istället, det här är ju helt galet jobbigt. Usch.

Kommentarer
Postat av: Fotograf Eszter Simone

Hej!!

Trodde att Canon hade worldwide garanti? Jag köper mina prylar från UK, och det tar dem glatt emot här i Sverige, säger dem iallafall, än har jag inte behövt lämna in. Men det du beskriver låter ju helknasigt, måste ju finnas ett annat sätt.

2008-06-25 @ 13:12:14
URL: http://eszter.bloggagratis.se/
Postat av: * M E T T E * svarar

Hej Eszter.



det stämmer, det har Canon! Bara det att dollarn är så låg nu så i mitt fall blir reparationen billigare för mitt garantiföretag om de gör den själva på plats i USA - jag har alltid reparerat här i Sverige tidigare (ett flertal gånger kan tilläggas). It sucks, skulle man kunna säga...

2008-06-25 @ 13:39:20
URL: http://mettesfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0