Mette svarar del 12

God förmiddag!

Dags för del 12 i kategorin Mette svarar - se inlägget och frågorna här. Kolla gärna vad jag svarat på tidigare innan du skriver din fråga, och fråga gärna mer!


Emelie: Jag undrar vad du själv har för kamera? (eller kameror) Om du jämför att fota med en analog och en digital kamera, vilka är de största skillnaderna?

Svar:
Jag fotograferar med Canon EOS Mark II och just nu Mark III som jag snart kommer att köpa som förstahus. Jag har fem objektiv varav mitt 50 mm 1.8 är favoriten! De andra är 16-35 mm, 24-70 mm och 70-200 mm, alla 2.8 IS USM, samt en 85 mm 1.8 som jag köpte förra sommaren men faktiskt inte använder så mycket. Jag har ett par reservhus, ett digitalt och ett analogt (en Nikon, fast den har jag sällan med mig längre, bara i värsta krissituationen skulle den åka fram...). Jag har en 550 EX Speedlight-blixt samt studioblixtar från Profoto. Måste också tipsa om en av mina kameraväskor, Shootsac från Californien, en mycket behändig väska av "cykelbudsmodell" där du kan proppa ner upp till sex objektiv och ha dem lätt tillgängliga när du springer/hoppar/kryper omkring med kameran om halsen!

Skillnaden mellan analog och digital fotografi är för mig mest säkerheten att se att bilderna sitter. Det är också behändigt med efterbearbetningen i datorn jämfört med i mörkrummet, även om jag saknar att stå och slabba ibland (särskilt doften och det nästan meditativa i att kopiera i mörkret). Kvalitén på digitala bilder är nog snart uppe på samma nivå som med film, än så länge får du fortfarande betala mer pengar för ett digitalt hus som motsvarar ett analogt när det gäller kvalitet (tycker jag).



Anneli Christina Brandt: Hej jag bor i Danmark med mina barn. Vi har hästar. Jag försöker fotografera dem så mycket jag kan för att visa potential och steg och annat. Men jag får aldrig till en riktigt bra bild när tex vårt tvååriga fullblodssto är i snabb rörelse. Det hade vart så kul att fånga en skarp bild av det. Har en Canon digital EOS 300. Är inget proffs men fattar en del. Och läser allt jag kommer över numer. Bilderna blir ofta för suddiga. Jag har stativ men ingen sladd med knapp så att man inte vidrör kameran. Kan det vara det ? Vill så gärna få fina bilder. Tur man kan ta många och deleta allt man inte är nöjd med.

Svar: Djur är något av det svåraste att fotografera ;-) eftersom det inte är så enkelt att tala om för dem hur de ska göra. Om du får suddiga bilder på ditt sto beror det förmodligen på att du har för lång slutartid, och antingen att din häst är extremt snabb eller att du själv inte håller kameran tillräckligt stilla (vilket är svårt om slutartiden är för lång). Det suddiga ser då ut som en rörelse i bilden. Om du har koll på hur du gör kan du välja tidsförval (heter förmodligen Tv eller S på din kamera) och ställa slutartiden på minst 1/250 och gärna 1/500 eller 1/1000. Kameran väljer då själv "rätt" bländare och ISO för en korrekt exponering. Om du inte vet hur man gör, kan du istället prova det färdiga "sportprogrammet" (det brukar vara en symbol som ser ut som en springande person). Det programmet är inställt på att välja snabb slutartid i första hand.

Det suddiga kan också vara att du har missat fokus (det är helt enkelt inte skarpt på rätt ställe). Det bästa är att välja autofokus när det är snabba djur, annars hinner man inte.

När du så ska fotografera din häst är det enklaste sättet att fotografera den i sidled, dvs tex när hon springer någorlunda rakt från höger till vänster eller tvärtom. Följ henne med kameran och ta många bilder i sträck! Du kan också fotografera när hon kommer emot dig, men det är svårare. Ha kameran inställd på autofokus, och om du har ett val där fokusen följer ett rörligt motiv (kolla instruktionsboken, brukar hela AI SERVO eller liknande) kan du prova det. Stativet kan du låta bli, det gör det nog bara krångligare, det är enklare att följa hennes rörelser om du själv håller i kameran. Lycka till!



Kommentarer
Postat av: Linda

Hej Mette,



Det är alltid kul att läsa dina inlägg men jag tror du slant på en siffra när du skrev om dina objektiv. 16-35:an, 24-70:an och 70-200:an har väl bländare 2,8 och inte 1,8 antar jag :-)

/Linda

2008-06-12 @ 13:04:59
URL: http://www.lindisima.se
Postat av: * M E T T E * svarar

Oojoj, jajamänsan Linda, tack! Ändrat nu!

2008-06-12 @ 14:34:30
URL: http://mettesfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0