Ibland går det bara inte - fast kanske på ett annat sätt!

Hej på er!

Jag får jätteofta förfrågningar från er om att titta in på era bloggar/bilddagböcker och ge er tips och råd för att ta bättre bilder! Det är en stor ära att bli tillfrågad och jag är jätteglad för det. MEN - det är här jag måste dra gränsen. Jag hinner helt enkelt inte! Hur gärna jag än vill måste jag först och främst lägga tiden på mina kunder och det dagliga företagsbestyret, på andra plats bloggen och det som blir över till resten...

Jag hoppas att ni kan hitta goda tips och råd i mina "Mette svarar"-inlägg (klicka på den kategorin i menyn), och fråga gärna där om ni har specifika frågor! Det är, förutom att det tar mycket tid, väldigt svårt att ge generella råd till enskilda personer.

För att underlätta lite har jag ändå försökt knåpa ihop några universalråd till er:


  1. Fotografera så mycket du bara kan!
  2. Gå kurser!
  3. Låna på biblioteket eller köp en egen bok om grunderna i foto, tex Digitalfotografering för alla av Harry Peronius
  4. Kolla upp bra sidor på internet där ni kan lära er om foto och få inspiration ( se till mina sajt-tips här)
  5. Läs instruktionsboken till din kamera noga, gå igenom allt med kameran i handen.
  6. Testa alla funktioner i din kamera så att du kan den till 100%!
  7. Kolla efter fotografer du kan inspireras av. Försök klura ut hur de gjort bilderna du gillar, och varför du tycker om dem! Börja på så sätt att leta din egen väg och hitta ditt eget bildspråk.
  8. ... och återigen: fotografera så mycket du bara kan! Massor! Hundratals, tusentals!

Med detta sagt har jag funderat på att erbjuda tex entimmeskonsultationer där du för ett timarvode kan få tid med mig antingen personligen eller via telefon och dator. Vi kan då gå igenom din portfolio/dina bilder/alla dina frågor.

Det skulle också gå att dela på en två- eller tretimmarskonsultation om man är 3-4 stycken, i så fall på plats här i ateljén (alltså inte via telefon/dator) för att det ska bli så bra som möjligt.

Ovanstående inkluderar endast den faktiska timmen/timmarna, dvs inget förarbete för mig. Det gäller alltså att du/ni i så fall har laddat ordentligt både med bilder och frågor för att det ska bli en effektiv konsultation för er! Vad gäller bilderna vill jag har dem i framkallat format för att det ska bli överskådligt. Bästa fotolabbet jag vet och rekommenderar är www.crimson.se, prova gärna redan nu att framkalla dina bilder där så att du har bra koll på hur de blir.


Vad tror ni om det? Skulle det vara intressant och hjälpsamt? Skriv gärna i kommentarsfältet, och har du egna idéer om hur det skulle kunna bli bra genomfört så berätta gärna! Mer och detaljerad information om erbjudandet och upplägg kommer i så fall så småningom.

/Mette

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag tror det skulle ge massor att träffa dig personligen och få konkreta tips. Bodde jag i krokarna skulle jag anmäla mig direkt om en gruppträff blev av.

2008-06-02 @ 11:49:34
URL: http://eemeliie.blogg.se/
Postat av: Maria H

Hej Mette

Jag skulle uppskatta en fotoutflykt med dig. Där var och en tar med sig sin egen kamera och vi delger varandra våra erfarenheter och tankar kring fotografering. Då kan vi ställa våra frågor till dig direkt. Utflykten behöver inte vara så lång, det räcker att vi går ut i din trädgård eller så.

Hör av dig om du tycker att det är en bra idée.

Hoppas att vi ses!

Maria

2008-06-05 @ 00:57:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0