Mettes svarar del 14

Ojojoj! Nu är ni uppe i 50 kommentarer i inlägget där ni kan fråga mig saker - jag kommer därmed att lotta ut en förstoring lite senare ikväll bland de som frågat!

(Har ni fler frågor så ställ dem där, och glöm inte kolla igenom kategorin "Mette svarar" först - ditt svar kanske redan finns!)

Jag har legat efter lite med svaren... men här kommer de:


Annika Behr:

Tack för alla dina fantastiska bilder som inspirerar mej! Jag håller på att lära mig att fota med min systemkamera och får inte riktigt till motljusbilderna. Älskar att fota i motljus med skidåkning och utomhuslekar i tanke. Har du några tips på inställningar som kan förenkla det?

Svar:

Hej Annika! Tack för dina vänliga ord! Motljusbilder kan vara lite klurigt och det är egentligen bara övning som gäller. Prova olika inställningar, tex att över- eller underexponera, eller att använda upplättningsblixt för att ljusa upp skuggorna. Blixten kan du ställa in på lite lägre effekt om du tycker det blir för stor skillnad. (Jag vet inte riktigt vad du menar med att du inte får till dem, men gissar att du tycker de blir för mörka?) Prova också att befinna dig i en vinkel lite från sidan, så att solen inte kommer direkt in i kameran. Om du inte gillar färgreflexerna som kan uppstå, kan du använda dig av ett motljusskydd som du skruvar på linsen. Det är också så att en del objektiv klarar motljus bättre än andra och där handlar det enbart om pris (ju dyrare dest bättre tyvärr...)



Malin:

Hej Mette! Kanske en dum fråga, men vad innebär ISO? Jag har aldrig riktigt fått kläm på det. Sen undrar jag vad en spegelreflexkamera är?

Svar:

Det finns inga dumma frågor, Malin ;-)

ISO är ljuskänsligheten. Förr fick man använda olika sorters film för olika ljusförhållanden, men med digitalkameran kan du ändra ISO för varje enskild bild - toppen! Rent tekniskt är dte en djungel att förklara men enkelt förklarat talar du om för kameran att "nu är det jätteljust så här behöver du inte anstränga dig så mycket" eller "här är det jättemörkt så nu får du kämpa lite". ISO-skalan går oftast från 100 upp till 1600 på enklare kameror, det finns även ISO 50 och 3200 eller tom 6400. När det är ljust ute använder du ett lågt tal, när det är inomhus på kvällen tex kan du behöva det högsta talet du har. Nackdelen med höga ISO-tal är att det blir brus, dvs missfärgade pixlar i bilden vilket inte är så snyggt (men kan avhjälpas en del i Photoshop). Du måste därför avgöra om det viktigaste är att du får in ordentligt med ljus i kameran (tex om människor rör sig och du behöver kort slutartid) eller om det kanske inte gör något att det blir rörelseoskärpa och därmed kan använda ett lägre tal.

Vad en spegelreflexkamera är kan du läsa allt om här och här. Kort sagt är det de flesta systemkameror som vi använder nuförtiden. Kompaktkameror (sådana små du kan oftast kan ha i fickan där du inte kan ta av objektivet) är inte spegelreflexkameror.



Emelie:

Har för mig jag läst nånstans om någon som hade ett filter som gjorde att men kunde ta bilder genom vattenytan, vet du vad det kan ha varit för typ av filter? Och kan du kanske förklara lite närmare vad filter används för och vilka olika typer som finns?

Svar:

Jag har faktiskt aldrig hört talas om något sådant filter. Däremot finns det skyddshus man kan stoppa kameran i för att fotografera under vatten. Det finns både till små kompaktkameror och till större systemkameror. Det finns också speciella undervattenskameror i flera olika prisklasser!

Filter skruvar man fast längst fram på kamerans objektiv. Ett UV-filter ska man ha på VARJE objektiv. Det är helt genomskinligt och har ingen effekt på bilderna men skyddar om man tappar eller slår i linsen någonstans. Billig försäkring ;-)

Annars finns det filter i otroliga mängder! Det finns filter för att ändra färger, framhäva toner, minimera reflexer, softfilter och olika effektfilter. Jag hittade en artikel på Fotomania där du kan läsa mer!



Sara:

Tips på hur man "får ett namn" som fotograf ? Fattar du hur jag menar ?

Svar:

Jag gissar att du menar hur man får ut ryktet om sig själv som fotograf och hur man gör för att få fler och återkommande kunder. Om du menar hur man blir kändis kan jag inte svara för det är jag inte själv ;-)

Det jag alltid har tänkt på sedan jag började är att 1) alltid komma i tid och 2) alltid göra mitt bästa. Gör man det har man ordentligt på fötterna och kan stå upp för sig själv om det skulle bli diskussion! Andra viktiga saker är att alltid vara trevlig (även mot de mest krävande kunderna), klä sig efter tillfälle (tex inga jeans på bröllop) och att aldrig tala illa om andra fotografer.

När man börjar är det bästa att berätta för alla att man är fotograf, fråga kompisar och släktingar om man får fotografera dem och göra ett bra jobb - sedan sprider det sig. De bästa rekommendationerna är sådana som ges av någon som redan anlitat en!
Det sista tipset jag kan ge är att alltid göra saker och ting som man själv skulle vilja ha dem. Tim tycker ibland att jag är petnoga med mina bilder - och det är jag! Det tar längre tid men det är resultatet som räknas (oh, jag hoppas att ni håller med mig alla stackars brudpar och kunder som fått vänta denna sommaren...) och jag måste kunna känna mig stolt över det jag skickar iväg. Varje gång.



Maria:


Hejsan Mette. Först och främst måste jag berömma dig, vilka otroligt vackra kort du tagit! Min fråga lyder som följer: Hur gör man för att få en sån otrolig färgåtergivning du fått på dina kort? Ofta när jag tar kort själv känns bilderna urblekta och tråkiga. Otroligt tacksam för svar/tips på hur man kan göra det bättre!

Svar:

Tack Maria! Jag blir alltid så himla glad när ni tycker om mina bilder!

Färgåtergivningen beror på lite olika saker. När jag fotograferar brukar jag underexponera 1/3 steg för att få lite mer mättade färger. Sedan korrigerar jag ALLTID bilderna i Photoshop. Det är enorm skillnad på en bild från kameran och en jag redigerat. Ska försöka komma ihåg att visa det framöver, med två bilder bredvid varandra!

Jag fotograferar i RAW-format för att kunna arbeta så mycket som möjligt med bilderna efteråt utan att förstöra dem (jpg tex är ett komprimerande (= förstörande) format. Jag ställer in nivåer, färgbalans, kontrast, mättnad och intensitet. Jag brukar också finlira en del med förgrund/bakgrund för att framhäva motivet. Jag måste berätta att det tagit mig många år att lära mig redigera och jag lär mig fortfarande nya saker varje vecka! Photoshop blir man aldrig fullärd i, sägs det. Skiftar gör ju också vad man gillar - det finns bilder jag tyckte jättemycket om för bara ett par år sen som jag inte förstår hur jag kunde gilla nu... (säg det inte till nån) - både kompositionsmässigt, redigerigsmässigt och i bildens tema. Det viktigaste är att gå sin egen väg, göra det man gillar och ha roligt!

Jag vet att många vill lära sig mer och jag klurar på kurser i framtiden men det dröjer - inget lovat än så länge men jag funderar på det ofta! Ska först och främst ta reda på hur man håller kurser på nätet utan att riskera att de sprids till andra än kursmedlemmarna... (någon som har tips?)



Emelie:

Jag har en ren photoshopfråga (för du redigerar väl där har jag för mig?) Hur gör man en sån ram runt bilderna som du har?

Svar:

Det enklaste sättet att göra en ram är att utöka bilden. Gå in på Bild - Canvas Size (vet inte det svenska ordet) och där får du prova dig fram med storlek, enhet och färg!



Fotograf Emelie Ohlsson:

Hej Mette! Jag undrar varför du jämt är så duktig? ;)

Svar:

HAHA!
Det är väl aldrig så att du upptäckte att det blev 50 kommentarer nu? Och den där frågan har jag bara ett svar på (förutom ett stort tack för komplimangen förstås); det är NI, mina bästa kunder och alla andra trogna bloggläsare, som hjälper mig framåt, inspirerar mig, låter mig få ta del av era liv! Det är det roligaste som finns och jag har det bästa yrket i hela världen!









Kommentarer
Postat av: Madde

Emelie fråga om filter, är det inte ett polarisationsfilter hon menar?

2008-08-08 @ 22:11:21
URL: http://photomix.se
Postat av: * M E T T E * svarar

Flera har tipsat om att det kan vara ett polfilter - det kan säkert funka för att få själva bilden bättre, men kanske inte för att "kunna fotografera under vattnet". Jag är inte så insatt i just filter men polfilter tar bort reflexer, du kan vrida det för att få mer mättnad och göra bilden färgstark.

2008-08-11 @ 20:13:50
URL: http://mettesfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0