Mette svarar del 16

I inlägget Fråga Mette kan du fråga mig saker! (Jag vill dock göra åtminstone några av er uppmärksamma på att detta inte är någon form av daglig service eller ens en månatlig - jag svarar när jag har tid och lust helt enkelt.) Mellan varven lottar jag också ut en förstoring! Ställ alltså din fråga där, och läs först gärna resten av svaren i kategorin Mette svarar så blir det inga dubbla frågor!


Veronica:

Hej! Det finns mycket att läsa och lära här, kul! Jag läste alla dina svar på läsares frågor och vill att du förklarar en sak lite mer. Jag har själv en EOS 400D och funderar på att köpa ett 50mm 1,8 men så läste jag det där inlägget om att kameran saknar autofokus och att man därför inte får ut max av objektivet. Därför är jag nu mer inne på att köpa ett 1,4 med USM. Kan inte du förklara det lite mer? Jag älskar också detaljfoton och bilder med kort skärpedjup. Jag är inne i en period där jag är ordentligt besviken på min kamera eftersom den inte levererar bilder ens i närheten av den kvalité jag vill. Till viss del beror det ju på bristande kunskaper hos mig men kitobjektivet är ingen höjdare. Just nu har jag bara ett par tusenlappar att lägga på en uppgradering varav jag tänkte börja med canons 50 mm men så blev jag fundersam när jag läste det där att 400D saknar autofokus. Vilket kamerahus är mest prisvärt om man vill uppgradera om ett halvår eller så, eller hur ska jag få så bra kvalité som möjligt i nuläget? Keep up the good work!

Svar:


UPPDATERING: LÄS MER HÄR.

400:an ÄR en startkamera och funkar bra i början men har man högt ställda förväntningar som du skriver, är nog enda lösningen att byta upp sig. Själv tycker jag att det är först med 5D-huset som man kommer upp i riktigt bra kvalité. Har man en 400d och vill att det ska bli så bra som möjligt kan man alltså istället använda bra objektiv (kit-objektivet är ett av de billigaste på marknaden, har ganska liten bländare vilket alltså inte ger så värst kort skärpedjup, och är inte heller i övrigt särskilt högpresterande). Satsa på ett USM-objektiv med bra fast bländare, max 2.8 (dvs samma största på alla brännvidder om det är ett zoomobjektiv) så ska du se att det blir bättre!



Eva-Lena:

Vilket objektiv rekomenderar du att man använder vid porträtt fotografering?

Svar:

Porträtt kan man ta på många olika sätt men om man vill att personen man fotograferar inte ska bli förvrängd utan se ut "minst" som vi ser varandra i vardagen, ska man använda brännvidd 70 mm och uppåt. Har du brännviddsförlängning på din kamera kan du räkna in det. Tex har en Canon 400d en brännviddsförlängning på 1,6 vilket betyder att du ska multiplicera din inställda brännvidd på objektivet med detta tal för att få veta den egentliga, korrekta brännvidden. Du kan alltså tex använda ett 50 mm till ovanstående eftersom 50 x 1,6 är 80.



Jessica Arvidsson:

 Vi visste i stora drag hur vi ville ha det. En decemberkväll innan vår bröllopsmiddag på Hotell Skansen med sken från levande ljus, öppna brasor och varma lampor. Fantasifulla och spännande bilder som utnyttjade de olika våningsplanen i huset, som spelade på den enorma glädjen och kärleken och som sökte fånga den innerliga tacksamheten i att få vara tillsammans. ...och så några bilder på vår lilla familj (mamma + pappa+ 1-årig tjej) tillsammans. Kanske också några bilder tagna tidigare på dagen, på stranden - med den isande vinden och havet som konstrast till de varma känslorna... Ja tankarna var många. Verklighetens fotografering blev "inte riktigt" så - men det är en helt annan historia. Nu till min fråga - som kanske redan är ställd... men hur skulle du, som har fotat så många brudpar, själv vilja ha din eventuella bröllopsfotografering? Vilken plats? Vilken fotograf? Vilken "typ" av bilder? Vilken "känsla"? etc.

Svar:


Det låter som en väldigt romantisk "setting" för era bröllopsbilder och ledsamt att höra att det inte blev som ni tänkt er! Din beskrivning gör verkligen att man ser det framför sig.

Själv tror jag att vi skulle anlita en fotograf vars erfarenhet vi litade blint på och tillsammans komma fram till en personlig och fin "session", där själva fotograferingen också skulle vara en upplevelse. Typen av bilder skulle väl vara i stil med det jag själv gör (så personligt som möjligt, korta skärpedjup, mycket färg, både inne och ute men bara befintligt ljus) fast hundra gånger bättre! Jag skulle gärna ha med fotografen hela dagen. Plats beror ju på var man gifter sig...men gärna både inne i en häftig miljö och utomhus. Någonstans där solen går ner i havet, skulle jag gissa :-)  Mina favoriter kostar dock en nätt liten summa att anlita så den som lever får väl se om det blir nåt! Just nu ligger amerikanska Jessica Claire etta på min lista, kolla gärna in hennes fantastiska blogg!



Karolina:

Hej Mette! Jag ska fotografera ett bröllop till helgen och är nu på jakt efter ett vitt paraply. Nu har jag sett ett fint som du använder dig av på flera av dina bilder. Min fråga är nu var hittar jag det? Hoppas du kan hjälpa mig. MVH Karolina

Svar:

Jag har redan svarat Karolina på mailen men om ni är fler som undrar så kan man enklast hitta det i väsk/handskaffärer! Jag köpte mitt på Kullagatan i Helsingborg (ungefär mittemot H&M). Finns även på nätet men minns tyvärr inte sidan där jag hittade dem. Mitt är alltid med i bilen!



Helena:

Hej! Jag undrar hur stor förstoring man kan göra utan att den blir för pixlig? Jag har en 10 megapixelskamera (canon eos 400D). Har en fundering på att göra en förstoring på en canvasduk men vill gärna att det ska se bra ut =)


Svar:

Med 400d:n ska du kunna göra en förstoring uppåt någon meter, men det beror på vilket ISO-tal du använt och hur bilden är exponerad i övrigt. Pixlarna kan vara olika synliga på olika bilder tagna med samma kamera. Kolla med ditt fotolabb om de kan hjälpa dig, det är nog det bästa!



Sara:

Har du några tips inför hur man fotar bra bilder på dop... Tycker att det blir väldigt svårt ljus i kyrkan... Tacksam för snabbt svar... (Ska på dop nästa söndag)

Svar:

Att fotografera utan blixt i kyrkor är svårt eftersom de ofta är mörka, och det enda man kan göra är att ha en bra kamera och ljuskänsliga objektiv (med stor bländare). Då kan man i största möjliga mån undvika att få rörelseoskärpa. Jag fotograferar alltid med 1600 ISO i kyrkan, och oftast med mina största bländare (mellan 1.2 och 2.8). Du kan läsa mer i tidigare svar i kategorin om både kyrkor och ridhus (som också är mörka ställen med snabba objekt).



Maria H:

I ett tidigare svar har du skrivit att du skulle lägga ut två bilder. En före-bild och en efter-bild, då du har justerat bilden i ditt bildbehandlingsprogram. Min fråga till dig är om du inte kan visa några ex. på bilder som du har bildbehandlat?

Om man behöver göra rent sina objektiv. Kan man använda vanligt fönsterputs till rengöringen eller förstör det objektivet? Har du något annat att rekommendera.

AKP undrar lite samma sak: Vad innebär "redigera" för dig? Hur pass mycket förändringar gör du i dina bilder? nyfiken

Svar:

Jo, jag har tänkt visa före/efter-bilder, kanske kommer nästa vecka om jag hinner! Redigering för mig innebär att jag gör bilden så bra som jag bara kan, i kontrast, mättnad och färgbalans, och för att framhäva motivet så mycket som möjligt. Jag ska förklara mer när jag visar före/efter-bilderna!

För objektiven finns det särskild rengöringsvätska (enklast i sprayform) och små rengöringsdukar. För rengöring av sensorn inne i kameran rekommenderar jag en Lenspen - tryckluft etc funkar sällan som man vill. Allt detta finns hos din lokala fotohandlare eller tex på Scandinavian Photo.



Helena:

Känner du till några bra distansutbildningar? Strävar inte efter att bli fotograf, men jag älskar att fotografera och vill lära mig mer...

Svar:

Tyvärr Helena, jag känner faktiskt inte till några distanskurser! Kolla med de bättre skolorna, tex Folkhögskolan i Hemse, Fotoskolan i Gamleby eller Nordens fotoskola på Biskops Arnö. Om de inte själva har kurser på distans har de säkert kortkurser eller vet bra utbildningar på distans som du kan söka.





Sååå... det var kvällens laddning av Mettesvar! Till nästa gång - ha det gott och fotografera mycket!





Kommentarer
Postat av: Madde

Jag har inte stenkoll men ingen av Canons EOS har väl motor i huset

EOS" rel="nofollow">http://sv.wikipedia.org/wiki/CanonEOS

EF" rel="nofollow">http://sv.wikipedia.org/wiki/CanonEF

2008-08-24 @ 10:09:42
Postat av: * M E T T E * svarar

Madde:



jag har inte heller stenkoll men mina (Mark II och Mark III) borde ha iaf eftersom den billiga 50 mm funkar med autofokus till dem :-)



Någon som har teknisk stenkoll får gärna reda ut begreppen...?

2008-08-24 @ 12:28:03
URL: http://mettesfoto.blogg.se/
Postat av: Madde

Jag har en 400D och den billiga 50 mm, på den funkar autofokusen på

2008-08-24 @ 14:47:31
Postat av: Sara

Hej Mette, Tack för tippset... Nu har jag blivit något smartare iaf även att jag inte har något objektiv att byta till... Ta gärna en titt på bilderna när dom kommer in på bloggen någon gång i början på nästa vecka =).

2008-08-29 @ 17:25:13
URL: http://sassa-sara92.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0