Mette svarar del 5

Japp, vi går vidare med svaren från det här inlägget! Glöm inte, när 25 kommentarer med frågor kommit in lottar jag ut en av 18x24-förstoringarna!


Ullis: Var går gränsen för dig när du efterbehandlar dina bilder? Tar du t ex bort saker ur bilder för att "få en renare omgivning", redigerar du bort finnar, är det ok att ta bort en dubbelhaka som "stör" pga ofördelaktig vinkel? Hur ser du på sådant, det vore spännande att höra.

Jag undrar också vem eller vad som är din dröm att få fotografera, och varför?


Svar: När jag redigerar i allmänhet brukar jag bara ta bort sådant som verkligen stör mig, tex en bit plats på en annars ren strand, eller kanske om det råkat hamna en stolpe som sticker upp ur huvudet på någon i en viktig bild! Jag tar också bort hudutslag om det är tillfälliga sådana, dvs jag tar aldrig bort födelsemärken eller annat om jag inte blir ombedd att göra det. Eventuella dubbelhakor är enklast att undvika genom att byta vinkel när man fotograferar, snarare än att försöka ta bort dem efteråt. Jag tycker också att man är den man är, och ska vara sitt snyggaste på bild - men inte så att man inte känner igen sig! Jag är inte särskilt förtjust i dagens bilder av "cover girls" på tidningsomslagen där de redigerat, suddat och förändrat till oigenkännlighet. Naturlig skönhet hejar jag på, och den har alla!

Mitt drömuppdrag skulle kunna vara hästkapplöpning i öknen eller kanske det årliga löpet (Palio) i Siena, Italien där kvarteren tävlar med varsin häst på en bana runt stadens torg... eller kanske ett indiskt bröllop på plats där med alla vackra färgsprakande blommor och tyger de har där (visste ni förresten att de ofta har röda bröllopsklänningar i Indien?), eller varför inte ett shejkbröllop i Dubai för den delen :-)

När det gäller människor har jag alltid svarat Sean Connery - han har det häftigaste utseendet (och rösten) jag vet. Jag tycker också att Evangeline Lilly ("Freckles" i Lost) är en av de vackraste personerna jag sett, hennes färger och fräknar är suveräna och hon är enormt fotogenisk. Det är förmodligen lätt att relatera till hur skådespelare blir på bild eftersom man redan sett dem på film. Skulle jag välja en "icke-skådespelande" person att fotografera... hmmm... Bush kanske så jag kunde sparka honom på smalbenet :-)

Svår fråga Ullis! Jag återkommer ifall jag får en bra idé om vem det skulle vara!


Julia: Nästa år ska jag ju praoa en gång till, fast 2 veckor, en på vårterminen och en på höstterminen. Om jag inte kommer att vilja praoa hos dig båda veckorna, har du något förslag om var man skulle kunna praoa? Hos någon fotograf(fast jag tror att jag kommer vilja praoa hos dig igen) En till: Vad gillar du mest att fotografera? Djur, natur eller människor t.ex. Jag älskar att fota djur och natur iallafall :)

Svar:
Om man vill bli fotograf är det bra att praoa på ställen där man kan träffa olika fotografer och se hur de jobbar på just sitt sätt! Eftersom jag vanligtvis inte hinner ta emot prao-elever (Julia är ett undantag) brukar jag rekommendera att man frågar tex på tidningsredaktioner, både dagstidning och magasin eller kanske på bildbyråer, större fotostudios eller på en fotoskola.

Jag gillar mest att fotografera ALLT, haha! Nä, men jag är en riktig "sucker for details" - älskar att fotografera nära detaljer med extremt kort skärpedjup. Men det bästa med att vara fotograf är att man får göra så många olika uppdrag, se så mycket och träffa så många!

Emelie: Min fråga är om du har något tips på böcker eller liknande om fotografering. Jag vill gärna lära mig mer för att bli en bättre amatörfotograf, men känner inte att jag har tid att gå någon kurs. Jag har planer på att köpa en systemkamera, men vill verkligen förstå vad brännvid, bländare, slutartid, närgräns, skärpedjup och sådant betyder och innebär, så jag kan få ut mesta möjliga av den kamera jag köper.

Svar: När jag undervisar använder jag oftast en bok som heter Digitalfotografering för alla av Harry Peronius. Den finns tex på Bokus, jag kollade nyss och just nu kostar den 325 kr där. Det är en enkel bok men som ger dig alla grunder i det du beskriver.

Jag har funderingar på att kanske hålla fotokurser (för nybörjare) på distans, men det lovar jag att jag skriver om här på bloggen i så fall! Det är bara på idéstadiet än så länge så det dröjer nog, om det alls blir. Vet till exempel inte riktigt hur man enklast lägger upp kursmaterialet på internet utan att någon snor/kopierar det! Jag skulle i så fall också vilja ha en-två introduktionsdag/ar och en-två avslutningsdag/ar där man träffas för att gå igenom "på riktigt" och då behöver man en bra datasal med alla rätta program. Mycket planering alltså, men man vet aldrig :-)


Det var dagens svar, hoppas något var till nytta och nöje!

Kommentarer
Postat av: Linda i Ludvika

En fotokurs på distans låter helt suveränt!!!! Det måste du verkligen fundera på- och eftersom jag vet att det kommer att bli kö på flera år anmäler jag mig härmed, och anmälan är bindande : ). Jag skulle verkligen vilja kunna ta fina bilder till mitt amatörfotoalbum.

2008-04-10 @ 20:17:59
Postat av: Julia Green

Tack för svaret :) Ska försöka att hitta någon fotograf :D

2008-04-10 @ 20:20:09
Postat av: Ullis

Tack för toppensvar! Och jaaa, visst är Sean Connery fantastisk - jag håller med! :)
Den dagen du får sparka Bush på smalbenen får du för övrigt höra av dig - och vet du om det i förväg så följer jag gärna med dig på "kalaset"! Du vet, delad glädje är dubbel glädje...

2008-04-10 @ 20:43:07
Postat av: * M E T T E *

Julia,

jag glömde ju skriva att det är klart du får vara här då också! Jag blev jätteglad för din kommentar att du nog ville praoa hos mig nästa år också :-)

Kram kram tjejen!

2008-04-10 @ 21:00:53
URL: http://mettesfoto.blogg.se
Postat av: Maria

Om du ordnar en fotokurs så anmäler jag mig direkt. Ingen tvekan, utan att man vill gå kurs för dig. Vore helt underbart.

2008-04-10 @ 23:57:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0