Mette svarar del 2 (se del 1 precis nedanför!)

Fortsättning på förra inlägget!

Totte: Hej, Mette! Jag undrar om du har något tips på hur man ska gå tillväga om man vill jobba som fotograf men inte har någon formell utbildning?

Svar: Det bästa sättet att komma framåt som fotograf är att fotograferafotograferafotografera! Gillar du att ta porträtt, fråga släkt, vänner, kompisars kompisar eller okända på gatan som du tycker ser intressanta ut. Säg att du jobbar på att få ihop en bra portfolio, och att du undrar om du får fotografera dem mot att de får ett antal av bilderna (såhär gör jag fortfarande ibland när det är något nytt jag vill göra eller saknar i min portfolio). De flesta människor blir väldigt smickrade och tycker det är jätteroligt, och så blir alla glada och nöjda! Är du mer av en pryl- eller naturfotograf är det bara att hitta på och leta upp motiv att fotografera.

Ett annat bra sätt är att sätta ihop en portfolio av 10-20 bilder som du kan visa för fotografer som söker assistenter eller reklambyråer eller företag som du tror kan vara intresserade.

Ett tredje sätt är att ha en utställning någonstans och bjuda precis alla du känner och be dem ta med sig alla de känner. Ha ett erbjudande där du tex ger dem en extra förstoring om de bokar provfotografering hos dig, och så har du ett introduktionspris som gäller bara om de bokar under dagen för vernissagen eller för hela tiden utställningen varar (naturligtvis kan själva fotograferingen vara senare).

Jag tycker dock att utbildning alltid är bra! Inte för att man är en sämre fotograf när man är självlärd, men det kan ta längre tid och fördelen med kurskompisarnas tips, gemenskap och som inspirationskälla är ovärderlig! Jag frågar fortfarande mina gamla kurskompisar när det är något jag undrar.


Helena:
Hur ska man göra för att starta eget företag? Som fotograf då typ.

Svar: Mycket av svaret ovan är svaret också på denna frågan! Hur man gör rent praktiskt kan man få veta genom att gå en starta-eget-kurs tex via Arbetsförmedlingen, Företagarna eller Nyföretagarcentrum. Fråga i din omgivning de som är egenföretagare om de har några tips. Berätta för alla att du tänker starta eget så har du mycket vunnet när du väl sätter igång! Formulera din affärsidé och gör upp 1) en realistisk, 2) en värsta scenariot- och 3) en drömbudget. Framförallt: var REJÄLT förberedd! Det är mycket svårare och tar längre tid att lära sig allt än man kanske tror från början. Om du är arbetslös kan du "bli anvisad" starta-eget-bidrag, vilket är 6 mån "lön" motsvarande din a-kassa.

Som jag skrev ovan är det bra att börja som assistent, då lär man sig en hel massa och får bra erfarenhet. I USA söker de fler assistenter än i Sverige, så om du ändå pluggar foto där är det en bra väg in :-)


Madde: Jag undrar när ditt intresse för foto väcktes, och hade du andra framtidsdrömmar innan fotografin eller har det alltid varit självklart för dej? Många tycker att t ex modefoton t ex i stil med Camilla Åkrans inte är lika "äkta" som t ex Diane Arbus foton eller andra udda/ögonblicks bilder. Tycker Du att en "ögonblicksbild" är mer äkta och bättre,än en arrangerad? Vad har du för andra intressen förrutom foto?

Svar: Mitt intresse för foto väcktes när ridskolan jag red på skulle lägga ner och alla hästarna säljas på auktion. Innan dess hade jag varit flitig med min Kodak Instamatic (som min farbror Leif säger att han gett mig, bra bra, det minns inte jag) på ridlägren på somrarna, men nu blev det panik och gråt och tandagnisslan! Som tur var kunde vi välja foto i skolan och det gjorde jag, och stod sedan i mörkrummet och kopierade sålda hästar både på längden och tvären... Sen höll det i sig mer lite sporadiska kurser under tonåren och först 1994 bestämde jag mig för att bli fotograf! Det är en rolig historia som jag kan berätta mer om i ett eget inlägg senare, men det resulterade i alla fall i en ganska spikrak bana rätt in i yrket utan omvägar. Jag har jobbat med och pluggat MÅNGA andra saker i livet, och tycker att det mesta varit roligt, men fattade alltså inte att det var fotograf jag skulle bli förrän jag var 24. Några andra direkta drömmar hade jag inte, det var nog mer en väntan på att hitta rätt :-)

Jag tycker att varje fotografs bilder är äkta. Var och en gör som den själv vill, det är det som är så härligt med konsten! Sedan tycker inte alla om allt, såklart, men i vilka sammanhang händer det? Man ska göra det man är bäst på, oavsett om det är mode som Camilla Å eller rå reality som Diane A eller maskar i ett maskbo - huvudsaken är att man är lycklig med det man gör!

Just nu har jag inte så mycket fritid men jag är oerhört intresserad av det mesta som är kreativt, konst och litteratur och film. Jag är fascinerad av människor som genomför sina drömmar och inspireras av dem. Livet är härligt, eller hur? Man kan göra nästan allt man vill, bara man bestämmer sig, tror på det och har någon annan som också tror på en.

Andra saker jag gillar skarpt är min älskling, min häst, vår hund och våra galna katter, vårt hus och vår lilla by Salomonhög som verkligen är "a nice place". Jag gillar människor som tillför något, som tycker att livet är spännande och som man kan samtala med och utvecklas ihop med. Ibland gillar jag att hålla på i trädgården men bara när jag har tid, fast jag avskyr att klippa gräset (det gör Tim, bästa Tim). Till sist är Medelhavet min dröm om vintern - jag bodde i Spanien som liten och kanske är det det som sitter kvar. Ett steg på vägen är nog brorsan som flyttar till Barcelona i höst!

Ujuj, nu blev det långt... paus...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0